יט.
סעודה רביעית - כולם חייבים בסעודה רביעית
ולכתחילה  טוב  שיבצעו  על  פת
או לפחות לברך על מזונות או פירות ואפשר גם
לשתות רביעית יין או מיץ
ענבים כדי שיעור ברכה אחרונה כדין סעודה שלישית 19.

כ. התרת נדרים  - מי שנהג לאכול סעודה רביעית בפת
ועתה רוצה להפסיק מנהגו ולאכול סעודה רביעית
במזונות או בפירות רק אם חשב שחובה לאכול פת ולכן
החמיר אינו צריך התרה 20.

כא. אחת  פעם - כשרוצה  להפסיק  לאכול פת 
בסעודה רביעית רק בשבת אחת  אין צריך התרת נדרים 21.

כב. זמן סעודה רביעית - לכתחילה טוב להקדים את סעודה
רביעית כדי שתהיה סמוכה ליציאת השבת ובבגדי שבת
ואם  אין  אפשרות  ישתדלו  עד  חצות  לילה  ובדיעבד
יוצאים ידי חובה של סעודה רביעית עד עלות השחר 22.

כג. נרות - יש נוהגים להדליק נרות לכבוד דוד המלך
בסעודה רביעית וטוב שיאמרו על מנהגם בלי נדר 23.

בטעות כשמישהו חילל שבת
לא לצעוק אתה גוי ולא לסקול באבנים
להבין שהוא טועה. לא לגרום לו לפחד מהשבת
אלא להאהיב את השבת
בפרט כשהוא מצטער שהוא טעה.

 

 



19. שו"ע סי' ש' לעולם יסדר אדם שלחנו במוצ"ש כדי ללוות את השבת, אפילו אינו צריך אלא לכזית, ובחיי אדם ח"ב כלל ח אות ל"ו כתב אשרי למי שמקיים סעודה רביעית בפת והיא נקראת סעודת "מלוה מלכה" ולמי שאי אפשר לו לאכול פת, עכ"פ יאכל מיני מזונות, וזהו חוב גמור, והוסיף במשנ"ב שם ס"ק ב כתב ודע דמ"מ סעודה זו אינה חובה עליו כמו הג' סעודות של שבת דשם אסמכוהו אקרא וזה רק מצוה . בעלמא וכתבו האחרונים שיכולה לקיימה במזונות או בפירות כדין סעודה שלישית

20. אבל אם ידע שיכול לאכול מזונות ובכל זאת החמיר על עצמו לאכול פת צריך התרת נדרים בשו"ת משפטי צדק (סי' ע), במי שנהג לעמוד בברוך שאמר בויברך דוד ורוצה לחזור בו אם צריך התרה, והביא דברי רבינו ירוחם שכ', שהנשבע שלא יעשה כך מטעם שהיה סבור שהוא איסור גדול, ואח"כ נודע לו שאין בו איסור כ"כ לא חלה , השבועה כלל, כי היתה בטעות. ודייק מזה, דכ"ש לגבי מנהג בדבר שיש בו איסור אלא שאינו כ"כ איסור כמו שחשב. ואצ"ל אם היה מותר גמור. דהו"ל מנהג בטעות .וא"צ התרה כן הובא בשו"ת יביע אומר חלק ג יורה דעה סימן יא

21. עיין בשו"ת יחווה דעת חלק ב סימן ע שכתב רק כשחושב להפסיק את ההנהגה .לגמרי אז צריך התרת נדרים

22. עיין במשנ"ב שם ס"ק ב שעה"צ אות ה ובספר בן איש חי פרשת ויצא אות כ"ז כתב שמה שאמרו עד ארבע שעות הוא למצוה מן המובחר, אבל בדיעבד עד חצות לילה יכול לקיימה.שו"ת יחווה דעת חלק ד סימן כה הביא ראיות שיכול לעשותה כל . הלילה וכן כתב להלכה

23. חיי אדם ח"ב כלל ח אות ל"ה כתב שמצוה להרבות קצת בנרות ולומר זמירות ולהזכיר אליהו הנביא, כדי שיבוא ויבשר לנו ולא לפשוט בגדי שבת עד אחר הבדלה וכן במשנ"ב סי' ש כתב שיש נוהגים להרבות נרות במוצאי שבת כדי ללוות את השבת ביציאתה ונוהגים ג"כ לומר פיוטים וזמירות אחר הבדלה ומש"כ שתאמר בלי נדר כדין שאר מצוות והנהגות שקיבלה על עצמה שלוש פעמים שצריכה להיזהר שלא .יהפך עליה לתורת נדר