- פרטים
-
קטגוריה: פרשת וישב
-
פורסם בשני, 19 אוקטובר 2020 14:11
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 886
יוסף בן זקונים/ שיר מאת: אהובה קליין©
יוסף בן זקונים
תלתלי ראשו בוהקים
אהוב בכותונת פסים
מעורר קנאת אחים.
בידו מקל רועים
סביבו כבשים פועים
אחיו ממרחקים משקיפים
מזימה בליבם רוקמים.
בעיניהם איש חלומות
שואף במלוכה להתעלות
במוחם רצות מחשבות
להסיר איום בתחבולות.
יוסף מוקף מלאכים
כמרגלית אותו נוצרים
אותו ימשו ממעמקים
בציווי דבר אלוקים.
הערה: השיר בהשראת פרשת וישב[חומש בראשית]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת וישב
-
פורסם בראשון, 18 אוקטובר 2020 13:57
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 1021
יוסף וחלומו/שיר מאת: אהובה קליין©
הסכיתו ושמעו אחיי האהובים
חלום חלמתי גנוז מסרים
על ראשי כתר מלכים
לבוש מלכותי אריג מחמדים.
ביום אביבי ונעים
החמה מאירה פנים
כאיש אחד נאספים
השדה כים שיבולים.
לפתע בעודנו מאלמים אלומות
הן יצאו במחולות והשתחויות
סביב אלומתי הניצבת במוקד
רמז לבאות ולעולם ועד.
הערה: השיר בהשראת פרשת וישב.
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת וישב
-
פורסם בראשון, 18 אוקטובר 2020 13:56
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 1263
פרשת וישב,"רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום"-כיצד?
מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת וישב פותחת במילים:"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען"[בראשית ל"ז,א]
על פסוק זה אומר רש"י:ביקש יעקב לשבת בשלווה וקפצה עליו רוגזו של יוסף.
ואכן הפרשה מגוללת לנו את חיפושיו של יוסף אחר אחיו ופגישתו הדרמטית איתם ,סיפור חלומותיו,זריקתו לבור,מכירתו לישמעאלים:
כבר מההתחלה ניתן להבחין כי האחים-חשים כלפיו שנאה הנובעת מתוך קנאתם באהבה המיוחדת שהעניק יעקב ליוסף -כבן זקונים.
כפי שהכתוב מציין:"ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום".
השנאה הלכה וגברה כאשר יוסף מספר לאחיו את חלומותיו:
"ויחלום יוסף חלום ויגד לאחיו ויוסיפו עוד שנוא אותו:
ויאמר אליהם שמעו- נא החלום הזה אשר חלמתי: והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה והנה קמה אלומתי וגם ניצבה והנה תסובינה אלומותיכם ותשתחווינה לאלומתי: ויאמרו לו אחיו המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו? ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו"[שם ל"ז,ה-ט]
השאלות הן:
א] מה המשמעות של:"בן זקונים"?
ב] מה ניתן ללמוד מאופי האחים ויחסם כלפי יוסף אחיהם הקטן?
ג] כיצד התייחס יעקב לחלומותיו של יוסף?
התשובה לשאלה א]
לפי רש"י:כך נקרא הבן הנולד לאביו בימי זקנתו.
לפי אונקלוס: הכוונה לבן חכם,כי לפעמים – במקרא- החכמה מכונה בלשון זקנה.
יוסף הצטיין בחוכמה ,לפי שכל מה שלמד יעקב מתורתם של שם ועבר-לימד את יוסף.
לפי פירוש נוסף של רש"י-היה זיו איקונין של יעקב- כלומר יוסף היה דומה בפניו לאביו.
לפי הרמב"ן:לזקנים ישנו מנהג שלוקחים את אחד מבניהם הקטנים צמודים אליהם- כדי שישרתו אותם ונשענים עליהם ולכן נקרא הבן בשם :בן זקונים היות ומשרת את אביו כשהוא בזקנתו.
לפי דברי הכלי יקר: יעקב אהב במיוחד את יוסף כי כאשר היה במחיצתו היה מתאים את עצמו לאביו:"לפי שבהיותו אצלו היה מתנהג..כזקן ורגיל ופרקו נאה,אבל אביו לא ידע כי יוסף עם אחיו היה עושה מעשה נערות כמותם"
לפי:"בעל הטורים"[ר' יעקב בן אשר]-האותיות:"זקונים" מרמזות לחמישה מסדרי משנה:זרעים,קדשים,נשים,"ישועות"-כינוי לסדר נזיקיו.ומועד.
לפי זה נמצאנו למדים כי יעקב לימד את יוסף את כל התורה כולה.
התשובה לשאלה ב]
רש"י מציין את האחים לשבח בכך שהוא אומר: כי הם היו ישרים ולא צבועים-לא אחד בפה ואחד בלב.
שהרי נאמר-שהם שנאו אותו ולא יכלו לדברו לשלום,בלשון רש"י:"מתוך גנותם למדנו שיבחם שלא דיברו אחת בפה ואחת בלב"
רבינו בחי, מחזק את דברי רש"י ומביא דוגמא מהמקרא:"ולא דיבר אבשלום עם אמנון למרע עד טוב כי שנא אבשלום את אמנון".
יהונתן אייבשיץ אומר: שלא יכלו האחים לדברו לשלום ,אילו היו מדברים
איתו היו מוצאים את הדרך לשיכוך השנאה.
צרה זו של כל מחלוקת ,שאילו היו מנסים לדבר איש עם רעהו היו מגלים כי כל המחלוקת על דברים כלל לא חשובים, אלא על הבל וריק.
הכלי יקר אומר:היו שלוש שנאות כלפי יוסף-מצד אחיו:
שנאה ראשונה הייתה: כאשר יוסף הוציא את דיבתם רעה אל אביו.
ומאז הם לא חפצו לדבר עימו,כמו שהכתוב מציין:
"ולא יכלו דברו לשלום"[שם ל"ז,ד]
בשלב שני כאשר יוסף החל לספר לאחיו את החלום,עדיין לא אמר את נוסח החלום, מיד נאמר:"ויוסיפו עוד שנוא אותו"
והשנאה השלישית הייתה: כאשר החל לספר על חלום האלומות:
"והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה והנה קמה אלומתי וגם ניצבה והנה תסובנה אלומותיכם ותשתחווינה לאלומתי"
התגובה הייתה:"המלוך תמלוך עלינו..? ויוסיפו שנוא אותו"
לאחר סיפור החלומות האחים קינאו ביוסף ולא רק שנאו אותו,כמו שכתוב:"ויקנאו בו אחיו ואביו שמר את הדבר"
על כך אומר רש"י:יעקב היה מצפה לראות מתי חלומותיו של יוסף יתגשמו.
התשובה לשאלה ג]
מסתבר ,כי יעקב כעס מאד על יוסף כאשר סיפר את חלומותיו לאחיו ואחר כך גם לאביו,התגובה הייתה חריפה ביותר,כפי שנאמר:
"ויאמר לו מה החלום הזה אשר חלמת הבוא נבוא אני ואימך ואחיך להשתחוות לך ארצה"?[שם ל"ז,י]
רש"י מצדיק את התנהגותו של יעקב ואומר: כי יעקב ראה צורך לגעור ביוסף לפי שהבין כי על ידי סיפור חלומותיו, הוא מושך על עצמו שנאה מצד אחיו.
יעקב אמר ליוסף, כי החלום במלואו לא יכול להתקיים,הרי כבר רחל נפטרה וכי יתכן כי יעקב ורחל-ההורים-יבואו להשתחוות לו?
אך, יעקב לא ידע כי דברי החלום מכוונים לבלהה,כי למרות שלא הייתה אימו הביולוגית ,מכל מקום,היא גידלה אותו כאם.
ורבותינו למדו,כי אין חלום בלא דברים בטלים,ויעקב שידע זאת הוא בכל זאת רצה לעקור עניין זה מלב הבנים על מנת שלא יאמינו לחלומותיו וכך יהיה אפשר למנוע את קנאת האחים כלפי יוסף.
אך רש"י מדגיש: כי כנראה יעקב בסתר ליבו האמין לחלומות ולכן נאמר שהוא שמר את הדבר-המתין מתי יתקיימו החלומות בפועל במציאות.
רבינו בחיי אומר:על סמך בראשית רבה,כי רוח הקודש אמרה ליעקב לשמור את הדבר.
לאור האמור לעיל,ניתן להגיע למסקנה: כי אדם יכול לתכנן תוכניות,אך למעשה בסופו של דבר, מי שקובע את המציאות הוא- הקב"ה בכבודו ובעצמו,יעקב שביקש לשבת בנחת,קפצה עליו רוגזו של יוסף וכל זה למה?
כי הקב"ה תכנן לקיים את הבטחתו לאברהם בברית בין הביתרים:"ויאמר לאברם ידוע תדע כי-גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה:וגם את הגוי אשר יעבדו דן אנוכי ואחרי כן יצאו ברכוש גדול"
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת וישב
-
פורסם בראשון, 18 אוקטובר 2020 10:56
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 754
חיים וניסיונות/ שיר מאת: אהובה קליין (c)
מימי היווצרות האדם
נועד להתנסות בעולם
כמתאבק בגלי הים
יביס בנחישות עורמתם.
אך פעמים ייכשל וייפול
כעלה נידף הצונח לחול
יש ויעמוד איתן כסלע
בפני רוחות רעות לפתע.
כדוגמת יוסף בן הזקונים
בזכות חוכמתו ואמונתו באלוקים
התעלה ממעמקים הרקיע שחקים
עמד בניסיונות הדהים הסובבים.
הערה: השיר בהשראת פרשת וישב [חומש בראשית]
- פרטים
-
קטגוריה: פרשת וישב
-
פורסם בראשון, 18 אוקטובר 2020 10:56
-
נכתב על ידי Super User
-
כניסות: 745
פרשת וישב-כיצד הצליח יוסף לעמוד בניסיונות ואף להתעלות?
מאמר מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו נתקלים אנו בניסיונות רבים העוברים על יוסף ואביו יעקב. למרבה הפלא, יוסף מצליח לעמוד בכל הקשיים,בסייעתא דשמיא-על הצד הטוב ביותר.
יוסף מתנסה כבר בתחילת דרכו בניסיונות,ונוהג לספר לאביו על הלך הרוח בקרב אחיו:כפי שהתורה מתארת:"..אלה תולדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה היה רועה את אחיו בצאן והוא נער את בני בלהה ואת בני זילפה נשי אביו ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם:וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים לו ועשה לו כותונת פסים: ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום"[בראשית ל"ז,ב-ה]
בהמשך מסופר כי אחיו אינם אוהבים את סיפור חלומותיו ומגיבים:
"...המלוך תמלוך עלינו אם משול תמשול בנו?ויוסיפו שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו"[שם ל"ז,ח]
וכן נאמר:ויקנאו בו אחיו ואביו שמר את הדבר:"[שם ל"ז,י"א]
למרות ששנאה זו ידועה ליעקב -הוא שולח את יוסף אליהם ואומר:"..לך נא ראה שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר וישלחהו מעמק חברון ויבוא שכמה"[שם ל"ז י"ד]
השאלות הן:
א] מדוע התורה מציינת:"אלה תולדות יעקב ויוסף.." מן הראוי היה לציין":אלה תולדות יעקב ראובן..."-מה משמעות הקשר ההדוק בין יוסף לאביו?
ב] מה הטעם בשליחת יוסף אל אחיו על ידי אביו-למרות ידיעת שנאת האחים כלפיו?
ג] מה נהג יוסף לספר לאביו על אחיו?
ד] כיצד הצליח יוסף לעמוד בכל הניסיונות ואף להתעלות?
התשובה לשאלה א]
רש"י עונה על כך בשלושה פירושים:
פירוש 1] היות והסיבה לכל הגלגולים של יעקב ומשפחתו עד שהגיעו לישוב קבוע בכניסתם לארץ ישראל –היא מכירת יוסף- תוכנית אלוקית שמטרתה להגשים את הבטחת ה' לאברהם לרדת מצרימה.וזה לפי פשוטו.
פירוש 2] מדרש אגדה:עיקר תולדותיו של יעקב הוא יוסף מכמה סיבות:
א]שכל מטרתו של יעקב בעבודתו אצל לבן הייתה לקחת את רחל לאישה- כדי שתביא לו בן ואחר כך היו כל התולדות בזכות יוסף.
ב] יוסף היה דומה לאביו באור פניו –"זיו איקונין"
ועוד שיעקב לימד אותו את כל התורה שלמד אצל שם ועבר.
ג] כל מה שאירע ליעקב-אירע גם ליוסף-שניהם היו שנואים על אחיהם.
עשיו רצה להרוג את יעקב וגם אחי יוסף היו מבקשים להורגו.
רש"י מסתמך על ב"ר:"....שכל מה שאירע לזה,אירע לזה...מה זה אחיו שונא אותו-אף זה אחיו שונאים אותו.מה זה אחיו ביקש להרגו-אף זה בקשו אחיו להורגו,מה זה רועה-אף זה רועה,זה נשטם וזה נשטם"[שם ו']
ר' מנחם מנדל מרימנוב,מביא פירוש מעניין:
כתוב:" אלה תולדות יעקב יוסף "-תולדות יעקב הם יוסף,מכאן לומדים כי אין היהודי צריך לעמוד במקום אחד,אלא עליו להוסיף בהתמדה תורה מצוות ומעשים טובים-וללכת מחיל אל חיל בעבודת ה',היות ועמידה במקום אחד יוצרת נסיגה.[רעיון זה רמוז בשם:יוסף].
רבינו בחיי אומר :שכל המעלות של מידות השבטים היו כלולות ביוסף,לדוגמא:
שבט יהודה שנועד למלכות הוא כנגד:"ויוסף הוא השליט על הארץ",
חוכמתו של יששכר-כנגד דברי פרעה על יוסף במצרים:"אין נבון וחכם כמוך"
בדבריו אלו הוא מסתמך על דברי רז"ל.
התשובה לשאלה ב]
מעניין כי אין יעקב חושש לחיי יוסף ביודעו כי אחיו שונאים ומקנאים בו,נראה שהדבר נעשה על פי תוכנית אלוקית,כי על ידי כך שיוסף הולך להיפגש עם אחיו ,מתגלגל בסופו של דבר למצרים.
רש"י מאיר את עיננו בנאמר:"וישלחהו מעמק חברון"
הרי חברון היא הר ולא עמק? וההסבר לכך הוא כי המילה :עמק פירושה=עצה.
מכאן שהתחילה להתקיים עצתו של ה'-הבטחתו אל אברהם אבינו בברית בן הבתרים:"כי גר יהיה זרעך"[שם ט"ו,י"ג]
התשובה לשאלה ג]
על כך עונה רש"י: יוסף לא היה ממציא דברים רעים על אחיו,אלא היה מספר לאביו דברים רעים שראה שמתרחשים אצל בני לאה,כגון: שהיו אוכלים אבר מן החי-שהיו עוברים על איסור אכילת בשר מבהמה חיה.
ועוד שהיו מזלזלים בבני השפחות וקראו להם עבדים. ושהם חשודים שעברו חטאים בתחום איסור עריות.
כנגד שלושה דברים אלה נענש יוסף.
כשנמכר לישמעאלים -
כנגד חשדותיו בכך שאכלו אבר מן החי-אחיו שחטו שעיר עיזים וטבלו את כותנתו בדם השעיר ושלחו לאביו יעקב.ולא אכלו את בשר שעיר העיזים בעודו חי.
ועל כך שהוציא דיבה על אחיו -שהם מכנים את בני השפחות בשם:"עבדים"-כנגד כך נמכר יוסף לעבד.ועל חשדו באיסור העריות,נקלע יוסף לתקרית עם אשת פוטיפר.
התשובה לשאלה ד]
יוסף הצליח לעמוד בכל הניסיונות אשר עמדו לפניו-
בזכות התורה שהיה דבוק בה לאורך כל הדרך,הרי התורה מגינה על היהודי בכל מצב.
ועוד מעלה חשובה לתורה שהיא מקור החוכמה ומעלות טובות נוספות,כפי שאמר רבי מאיר:"כל העוסק בתורה לשמה,זוכה לדברים הרבה,ולא עוד,אלא שכל העולם כולו כדאי הוא לו,נקרא..אהוב אוהב את המקום,אוהב את הבריות,משמח את המקום,משמח את הבריות,ומלבשתו ענווה ויראה,ומכשרתו להיות צדיק,חסיד ישר ונאמן,ומרחקתו מן החטא,ומקרבתו לידי זכות:ונהנין ממנו עצה ותושיה,בינה וגבורה...ונותנת לו מלכות וממשלה וחיקור הדין.ומגלין לו רזי תורה.." [מסכת אבות פרק ו,א]
לאור האמור לעיל,ניתן להגיע למסקנה: כי יוסף בדומה לאביו, התנסה בהרבה ניסיונות והצליח לעמוד בהם בזכות דבקותו בלימוד התורה,אותה קיבל מאביו יעקב ויותר מזה,הוא הצליח לטפס במהירות,בסייעתא דשמיא- בסולם ההצלחות-הוא עלה "מבירא עמיקתא לאיגרא רמא"-היינו-הצליח להתעלות מבור עמוק למקום גבוה.
במצרים נעשה שליט ואחראי על אספקת המזון לאחר שפתר חלומות-לפרעה ולסריסיו בהצלחה רבה- חלומו של שר המשקים וחלומו של שר האופים,אפילו פרעה הכיר בחוכמתו ואמר אל עבדיו:"... הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו".ואחרי זה הוסיף:"..אין נבון וחכם כמוך"
[שם מ"א,ל"ח,ל"ט]
יהי רצון ועם ישראל יהיה דבוק בתורה בכלל ובפרט וכך יזכה בקרוב,
בע"ה, לצאת מאפלה לאורה ולא יעלה בכוחם של האויבים לפגוע בו לרעה.
כפי שמנבא זאת הנביא ישעיהו:"..כל כלי יוצר עלייך-לא יצלח".