יהדות

תמיד אנו זקוקים לו: ראיון של הרב לאו עם טומי לפיד

תמיד אנו זקוקים לו: ראיון של הרב לאו עם טומי לפיד

לקראת יום הזכרון לשואה ולגבורה, הציע ערוץ הכנסת לח"כ יוסף לפיד להזמין לאולפן כל אדם שיחפוץ, כדי לשוחח עמו על משמעות השואה ולקחיה. יו"ר שינוי, בחר לו לפרטנר דווקא את הרב הראשי לת"א-יפו וחתן פרס ישראל, הרב הראשי לישראל לשעבר, ישראל מאיר לאו. 

להלן קטעים נבחרים מהדו-שיח שהתפתח בין שני ניצולי שואה, שני אישים שקשה לחשוב על דמויות הרחוקות יותר מהם, בהשקפותיהם ועמדותיהם בנושאי אמונה, אלוקים וגורל.

ח"כ לפיד: אותו אלוקים, שאתה מדבר עליו ושציווה "אל תשלח ידך!" והציל אותך, לא הציל מיליון וחצי ילדים אחרים. זה מקרה נדיר שמבוכנוואלד יצא ילד חי. אתה לא שואל את עצמך למה אתה ניצלת, ולמה אחרים הופקרו?

הרב לאו : זו שאלה עתיקת יומין. לא אכחד ששאלתי אותה, ביני לביני, אין ספור פעמים, אבל אומר לך ולצופים בשיא הכנות: אין לי מענה הולם, זולת הידיעה הברורה שיש בורא עולם, שמעשיו ומחשבותיו אינם נהירים לי כל צרכם.

ח"כ לפיד : ואולי התשובה הפשוטה היא שאין בורא עולם?

הרב לאו : אין צורך ברגע זה לשוב ולשחזר את כל ההוכחות לקיומו של הקב"ה. נסתפק הפעם באלברט אינשטיין, שנשאל אם ניתן יהיה לגשר בין דת למדע, והוא הסביר בחיוך כי רק איש מדע אמיתי מבין ויכול להוכיח כי לא ייתכן לעולם בלי בורא עולם. פרופ' צ'רנייבסקי מן הטכניון כתב שהביאו את גדולי המדע – ניוטון, גליליאו וקופרניקוס ואחרים – ומתברר שכולם מאמינים שמעולם לא נברא אדם עם שיניים על הירך, או על הזרוע, תמיד רק בפה...

ח"כ לפיד : פרימו לוי, גדול הסופרים היהודיים ששרדו את השואה באושוויץ, פרסם טרילוגיה – ובה כתב שאחרי מוראות האימה ההן, לא יכול יהודי להאמין באלוקים. זה שאתה טוען שאין לך הסבר, לא מניח את דעתי בשאלה: איפה הוא היה כשרצחו את אבא שלי?!

הרב לאו : פרימו לוי מייצג רק את עצמו ואת אלה החושבים כמוהו. אהרון לוסטיגר, למשל, הסיק את המסקנה שלו והפך להיות ז'אן מארי לוסטיז'ה, הקרדינאל של פריס ואפילו מועמד להיות אפיפיור. אחרי שאמו נספתה בשואה, הוא נכנס למנזר בליון. גם זו דרך. לא תהיה המשכיות למשפחתו ולא יישאר מהם זכר. בלי אשה, בלי ילדים. אם אתה לא מבין משהו, משמע הוא לא קיים? אם אני לא מבין בחלל, משמע כל זה איננו? "שאו מרום עיניכם וראו". של מי הוא? של הרוצחים? האלטרנטיבה שאתה מציע, לא להאמין ביהדות, פירושה לתת ניצחון בידי רוצחינו.

ח"כ לפיד : יהדות בודאי שיש. זה עם קטן מאד, שהחליט שאלוקים הוא האלוקים שלו.

הרב לאו : ואנחנו, כולנו, טועים?

ח"כ לפיד : המסקנות שלי הפוכות משלך. הייתי בגטו בודפסט ואמרתי שאם אבא שלי נרצח במטהאוזן על לא עוול בכפו, רק מפני שהיה יהודי, אז אין אלוקים בשמים ובשום מקום.

הרב לאו : לי אין שום ספק שהקב"ה מנהיג את העולם, ואין לי אלא להצטער על המסקנות שאתה הגעת אליהן. מי נתן לנו חיים, שכל, כושר דיבור, בריאות?

ח"כ לפיד : הטבע...הטבע...

הרב לאו : ומי יצר את הטבע? את החיות? מי קבע את כל אלה? כבר שאל איוב: את הטוב נקבל מאלוקים, ואת הרע לא נקבל? אין לך שליטה במעשי הבריאה, אז במחשבותיו של הבורא אתה רוצה לשלוט? 
ח"כ לפיד : יש בעולם מיליארד ומאתיים אלף קאתולים, שמאמינים באמונה שלמה שאלוקים הוא רב רפורמי, שהיהודים והרומאים הרגו בירושלים. גם אם אשאל אותם, הם ידברו באותו שכנוע על האלוקים שלהם שנרצח. למה אתה צודק והם טועים?

הרב לאו : יש עניין של ראשוניות. גם האפיפיור הקודם, וגם החדש, הביעו דעתם המפורשת שאנו "אחיהם הבכורים". הם חושבים אולי שהם מבינים את האלוקים יותר טוב מאיתנו, אבל אנחנו הבאנו משהו לעולם. זה היה הבסיס לכל. באנו עם עשרת הדברות, שפותחות ב"אנכי ה'".

ח"כ לפיד : אני טוען שחמשת הדברות האחרונים הם החשובים.

הרב לאו : ומי קבע אותם? מי נתן אותם?

ח"כ לפיד : יהודי חכם ששמו היה משה...

הרב לאו (צוחק): ומי הוציאנו ממצרים? גם זה היה בדרך מקרית? לא היה "שלח את עמי"?

ח"כ לפיד : באים אלי אנשים ואומרים שהיו חולים והאלוקים שלח להם מרפא, אבל אני שואל: למה עשה אותך חולה? אם היית נשאר בריא, לא היית זקוק לרפואה...

הרב לאו : על זה אומרים "לאלוקים פתרונים"...

ח"כ לפיד : אמונה – היא לא תשובה לשאלות הגיוניות.

הרב לאו : אלה באמת שני קווים מקבילים. רציו ואמונה. אם מורה תעמוד לפני תלמידים בכיתה ב' ותאמר להם שמכפלת 2 ב-3 היא –6, ואחר כך תבקש מהם להאמין בזה, רק משום שהיא בעלת נסיון וגדולה ומבינה יותר מהם, היא מורה גרועה. לא משתמשים באמונה ללמד חשבון.

ח"כ לפיד : ואם היא תגיד להם שזה כך, בגלל שהיא מאמינה שכך הוא?

הרב לאו : אז היא לא רק מורה גרועה, היא גם טפשה...

ח"כ לפיד : במאה ה-21 צריך להעמיד את האמונות במבחן ההגיון. אנחנו עם של 13 מיליון, ובעולם יש 6 מיליארד...

הרב לאו : שרובם מאמינים... אתה שייך למיעוט שלא מאמין שיש בורא עולם. כאילו הטבע נולד מעצמו. אתה זה שמנהל איתו חשבונות ופנקסים, אתה עושה איתו תנאים: "הוא יכול היה לאפשר לאבא שלי לחיות." אני לא עושה חשבונות כאלה.

ח"כ לפיד : מפני הפחד אנשים בורחים אל האמונה. הם רוצים שהוא יגן עליהם, אבל הוא לא עשה זאת כשנרצחו שישה מיליון יהודים.

הרב לאו : ומה תשובתך? ברגע שאתה טוען שאין בורא עולם, מה זכות הקיום שלנו במדינה, שאתה מכהן בה כחבר כנסת? אנחנו טוענים שזו הארץ המובטחת, המולדת, שכאן היה בית המקדש, ואתה? כדאי שתעיין בזיכרונות בן-גוריון. כשהוא עמד בפני ועדת פיל, אמרו לו: "באת מפלונסק. לפניך היו פה אלחוסייני, נוסייבה ואחרים. יש לך קושאן?" בן גוריון, כדאי לדעת, נפנף בספר התנ"ך. הוא לא התבייש לומר: "זה הקושאן שלנו! אלוקים הבטיח את הארץ לאברהם, ליצחק וליעקב." מי כתב את התנ"ך הזה?

ח"כ לפיד : אתה באמת מאמין שזה היה אלוקים?

הרב לאו : כמו שאתה מכיר את סארטר ופרוייד, אני מכיר את המקורות היהודיים. אני מאמין ומשוכנע שהאלוקים נתן תורה למשה בהר סיני.

ח"כ לפיד : מאות ספרי מדע כבר עסקו בזה ועשו אנליזה מדוייקת מי כתב מה בספר הזה.

הרב לאו : הרמב"ם נמנה עליהם? הגאון מוילנא גם ברשימה?

ח"כ לפיד : לי יש גאונים אחרים... אין בינינו ויכוח על הזכות על הארץ, שמקורה במורשת ישראל, בהסטוריה היהודית, בתרבות.

הרב לאו : איזו תרבות? זו שהחלה לפני מאה שנים, או לפני 4000 שנה? אם איננו מאמינים, חלילה, אנו שומטים מתחת רגלינו את השטיח עליו אנו ניצבים. אין זכות קיום לכנסת, שאתה בין נבחריה.

ח"כ לפיד : ההסטוריה היהודית אכן מונעת על-ידי האמונה. היא קיימת, אבל זה לא אומר שיש אלוקים.

הרב לאו (בצחוק גדול): אתה נתפס לעניין ולא מוכן לזוז ממנו. מה אכפת לך להודות שיש בורא עולם, שבמהלך אלפי שנים, יש פרק מסויים בהסטוריה שהיתה בו עלטה, הסתר פנים. אפילו השואה כבר נחזתה ונכתבה בתנ"ך: "ומצאוהו רעות רבות וצרות..."

ח"כ לפיד :  הוא הסתיר פניו כשהיינו זקוקים לו.

הרב לאו : תמיד אנו זקוקים לו.