פרשת נח

פרשת נח- מה תפקיד היונה?

פרשת נח- מה תפקיד היונה?
מאת: אהובה קליין.

בפרשת נח מוזכרת היונה כעוף נאמן והיא ממלאית שליחות חשובה בפרשה.
היא נשלחת על ידי נח לאחר ששליחות העורב נכשלה.
וכך התורה מתארת את הדברים:"וישלח את היונה מאיתו לראות הקלו המים מעל פני האדמה ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה ותשב אליו אל התיבה כי- מים על פני הארץ וישלח ידו וייקחה ויבא אותה אליו אל התיבה ויחל עוד שבעת ימים אחרים ויוסף שלח את היונה מן התיבה ותבוא אליו היונה לעת ערב והנה עלה-זית טרף בפיה וידע נח כי קלו המים מעל הארץ וייחל עוד שבעה ימים אחרים וישלח את היונה ולא יספה שוב אליו עוד" [בראשית ח,ח-י"ג]

השאלות הן:
א] מדוע היונה בפעם השנייה -כאשר נשלחה על ידי נח -הביאה דווקא עלה זית ומהיכן הביאה זאת? ב] מה מסמלת היונה במקורות?
ג] באיזה אופן היונה רומזת על הגאולה העתידית?

התשובה לשאלה א]
רש"י מביא מתוך מסכת סנהדרין את התשובה:"א"ר אלעזר:אמרה יונה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם יהיו מזונותיי מרורים כזית ומסורים בידך,ואל יהיו מתוקים כדבש ומסורים ביד בשר ודם,מאי משמע דהאי.,טרף' לישנא דמזוני הוא? דכתיב[משלי ל',ה']:"הטריפני לחם חוקי"[סנהדרין ק"ח]
כוונתה של היונה הייתה: להוכיח לנוח את בטחונה בה' -היא מעדיפה אפילו מזון מר-כעלה זית שאותו מקבלת מאת ה' על מזון מתוק שנעשה על ידי נח בכבודו ובעצמו.
מתברר כי את עלה הזית הביאה משערי גן עדן-לפי דברי חז"ל.

התשובה לשאלה ב]
יש והיונה מסמלת את כנסת ישראל- הכוונה לחכמי הסנהדרין ששם הייתה נפסקת ההלכה,כמו שהיונים-בני הזוג נאמנים זה לזו- גם הקב"ה אינו נפרד מכנסת ישראל.
בשיר השירים[ב,י"ד]נאמר:"יונתי בחגווי הסלע בסתר המדרגה"
על כך מביא רש"י משל מעניין:היונה כאן מסמלת את עם ישראל כאשר יצא ממצרים, מאחוריו חיל פרעה ולפניו ים סוף,עם ישראל אינו מתייאש אף ברגעים קשים אלה וצועק לעזרה אל הקב"ה.
וזאת ממש כאותה יונה המסתתרת בחגווי הסלע מפני הנץ הרודף אחריה,אך במקום מחבואה לפתע מגלה נחש המאיים להקישה,למרות זאת איננה נרתעת וקוראת לעזרה לבעל השובך,היא עושה זאת על ידי השמעת רעש הכנפיים. ועליה נאמר:"השמיעיני את קולך"
בהושע [י"א.י] נאמר:"אחרי ה' ילכו כאריה ישאג,כי הוא ישאג ויחרדו בנים מים יחרדו כציפור ממצרים וכיונה מארץ אשור והושבתים על בתיהם נאום ה' ".
הכוונה : גם דור המדבר וגם עשרת השבטים ישובו אל בתיהם בעזרת הקב"ה,ממש כאותה יונה נאמנה השבה מיד לביתה. בישעיהו ח,ח] נאמר:"מי אלה כעב תעופינה וכיונים אל ארובותיהם."
הנמשל: עם ישראל משתוקק לשוב לארצו כאותן יונים ידועות 
בנאמנותן לבתיהן.

התשובה לשאלה ג]
עם ישראל במשך ההיסטוריה עבר הרבה צרות וגלויות ועדיין לא הגיע למנוחה ולנחלה,לכן מצפה בכיליון עיניים לגאולה גם במצבים של ערב וחשכה,כי:"ישועת ה' כהרף עין"
בדומה לאותה יונה שמוזכרת כאן בפרשת נח:"ולא מצאה היונה מנוח לכף רגלה.."
ודווקא:"לעת ערב" היא שבה כאשר עלה זית בפיה- במיוחד כאשר עדיין אין אור- היא באה לבשר את הגאולה. לסכום, היונה פעמים מסמלת את כנסת ישראל ויש ומסמלת את ישראל.
היא ידועה בצניעותה, במסירותה ונאמנותה לבן הזוג שלה ממש כמו שהקב"ה – האוהב את בניו ודואג להם תמיד. יהי רצון ובקרוב ממש תבוא הגאולה לעם ישראל.

יונה ועלה זית/ מאת: אהובה קליין (c)

יונה ועלה זית/ מאת: אהובה קליין (c)

מקורה זעיר אדמדם
רגליה ניצבות איתן
בכוחה לפרוש כנפיים
תרחק נדוד לשמים.

היונה לא תדע מנוח
אוצרת בנפשה כוח
תנוע ממקום למקום
בליל וגם ביום.

גוזליה תאכיל במסירות
אהבה ללא לאות
בבוא היום תפתיע
עלה זית רענן בפיה.

הערה: השיר בהשראת פרשת נח.

פרשת נח- שבועה אלוקית בפרשה- כיצד? - מאת אהובה קליין

פרשת נח- שבועה אלוקית בפרשה- כיצד? - מאת אהובה קליין

אחד הנושאים המרתקים בפרשה: הבטחה האלוקית כי המבול לא ישוב עוד והדגמת האות: קשת בענן.
התורה מתארת את ההבטחה בפסוקים הבאים:
"וירח ה' את ריח הניחוח ויאמר ה' אל ליבו לא אוסיף לקלל עוד את- האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעוריו ולא אוסיף עוד להכות את- כל חי כאשר עשיתי..." [בראשית ח,כ"א-כ"ב]
רש"י אומר: כי היות והקב"ה כפל את המילים:"לא אוסיף" והזכיר זאת פעמיים, מכאן שזו לשון שבועה ולא הבטחה פשוטה וההוכחה לכך- ניתן למצוא בדברי ישעיה:"אשר נשבעתי מעבור מי נח..." [ישעיה נ"ד,ט]
ועל כך דורשים חכמים במסכת שבועות: [דף ל"ו] שכל כפל- לשון דינו כשבועה. 
ובהמשך ההבטחה לנוח ובניו:"ויאמר אלוקים אל נח ואל בניו אתו לאמור :ואני הנני מקים את בריתי אתכם ואת זרעכם אחריכם...

והקימותי את בריתי אתכם ולא ייכרת כל בשר עוד מימי המבול ולא יהי עוד מבול לשחת הארץ...את קשתי נתתי בענן והייתה לאות ברית ביני ובין הארץ והיה הענן בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן.." [בראשית ט,ה-י"ז]

הקורא קטעים אלה ישאל כמה שאלות:

שאלה א] מדוע הקב"ה החליט סופית - לא להביא עוד את המבול לעולם?
שאלה ב] מדוע המילה :"ברית" חוזרת על עצמה שש פעמים?
שאלה ג] הבאת האות: הקשת בענן- לשם מה? וכי לא די בשבועה אלוקית?
שאלה ד]לשם מה המילה:"ענן" חוזרת כמה פעמים?

התשובה לשאלה א: החלטת ה' - לא להביא יותר את המבול נעוצה בכוח תפילת נח, הרי התורה מספרת כי נוח הקים מזבח לה':
"ויבן נח מזבח לה' וייקח מכל הבהמה הטהורה..." [שם ח,כ]
מכאן שנח לא היה כפוי טובה, הוא התפלל בכוונה כדי להודות לה' על הצלתו והצלת משפחתו יחד עם שאר בעלי החיים שהיו בתיבה.
על חשיבות התפילה אומר דוד המלך בתהילים:[ מזמור ק']
"מזמור לתודה הריעו לה'.." 
מהמילים:"וירח ה' את ריח הניחוח" לומדים אנו - כמה הייתה נחת רוח לבורא עולם מתוך כוח תפילתו של נוח.
מכאן ניתן ללמוד, עד כמה חשובה התפילה הנאמרת בכוונה.
התשובה לשאלה ב]:המילה:" ברית"- חוזרת שש פעמים, 
לפי דעת קדמונים: הסיבה היא, להזכיר את הברית כנגד שישה ימי הבריאה,אך לגבי השבת אין צורך בהוספת:"ברית" מפני שהשבת בכבודה ובעצמה:"אות ברית" וההוכחה לדברים, כתוב:"ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדורותם ברית עולם..."
התשובה לשאלה ג: לא היה די בשבועה, אלא אלוקים הוצרך להביא אות בשמים- את הקשת בענן.
לפי דברי רש"י: הסיבה לכך- לפי שנח חשש לעסוק במצוות פיריה ורביה ,שמא העולם ימחק פעם נוספת על ידי מבול, לכן ה' הבטיח לו בשבועה כי לא ישחת עוד העולם ולקיום הברית וחיזוקו – הראה לו את הקשת בענן, מעניין הדבר כי בהבטחה- במילה:" לדרות" - חסרה האות ו', לפי שלא כל הדורות הוצרכו לאות -היות והיו צדיקים גמורים. כך סובר רש"י ומביא מדרש:המזכיר את חזקיהו מלך יהודה ודורו וכן את דור אנשי הכנסת הגדולה- שהיו מרבים תורה בישראל וכפי שמסופר במסכת אבות, העמידו תלמידים הרבה.
התשובה לשאלה ד: המילה : ענן מודגשת בפסוק:"והיה בענני ענן על הארץ ונראתה הקשת בענן" [בראשית ט,י"ד] על כך אומר רש"י: כי בנוסף למשמעות הפשוטה למילה:"ענן" יש גם משמעות רוחנית והיא: עניין של פורענות ואבדון במצב שחס ושלום המצב ידרדר שנית מבחינה מוסרית, כמו שנאמר:"יום עברה היום ההוא, יום צרה ומצוקה יום שואה ומשואה, יום חושך ואפלה, יום ענן וערפל [צפניה א, ט"ו]לפי זה עם תעלה במחשבתו של הקב"ה להביא חושך ואבדון- אז תראה הקשת בשמים והקב"ה יזכור את הברית.
לאור האמור לעיל- ניתן ללמוד כמה חשובה התפילה ומה כוח השפעתה לשנות אף גזר דין על הברואים. עוד ניתן ללמוד , כי האות: קשת בענן -היא אות אלוקית לנצח נצחים לכל האנושות המזכירה את השבועה כי בכל מצב המבול לא ישוב עוד.