יהדות

"טוב להודות להשם" - מתוך שיחתו של הרב אליהו גודלבסקי שליט"א

"טוב להודות להשם" - מתוך שיחתו של הרב אליהו גודלבסקי שליט"א 

לפני כשלושה שבועות טלפנו אלי זוג שאני מלווה אותם מאז שהם התחתנו. ברוך השם, ביניהם דוקא הם מסתדרים מאוד טוב, אלא כל הנסיבות מסביב שאין להם דירה משלהם, שאין להם כסף אפילו להשכיר דירה, שהם מלאים בחובות, ובנוסף לזה פיטרו את הבעל מהעבודה, בנוסף לזה עיקלו את החשבון בנק של האישה, בקיצור בלאגן שלם מביא אותם להחלטה של גירושין.

האישה מבקשת להתגרש בטענה שאין לה כוח לחיי נישואין כאלה שהבעל לא מביא לה כסף והם מחכים לשמחה ולא הולך להם, בקיצור מכל הכיוונים "נבכים הם בארץ סגר עליהם המדבר".

אמרתי לאישה שאני אטלפן לבעל ואני אראה מה אפשר לעשות. טלפנתי לבעל וגם כן הוא שפך קיטונות של צרות וקשיים, גם לו נמאס מחיי הנישואין ומכל הקשיים מסביב וגם הוא רוצה להתגרש. לא שיש בעיה ביניהם רק שחיי הנישואין נפלו עליהם קשה כל כך עד שקשה להם להמשיך לחיות ככה.

אני מרוב צער לא ידעתי מה לענות לו, הרמתי עיניים לקב"ה ואמרתי: "ריבונו של עולם תאיר את עיני לעיצה מרבינו שאני אוכל לתת לזוג הזה שיוכלו כן לחזור לחיות בשלום בעזרת השם". אזי הקב"ה האיר עיניי ונזכרתי באיזה מכתב של רבי נתן שמדבר על כך שחז"ל אומרים: "כל הנמשך אחר הצער, הצער נמשך אחריו", השם ישמור. רבינו מביא כמדומני בתורה י"א את מאמר חז"ל ובו כתוב בארמית: "למתא ירקא ירקא שקל", תרגום לעברית: למקום של הירקות תביא את הירקות שלך. כל הירקנים מגיעים איפה שיש ירקות, כל היהלומנים נמצאים בבורסה ועל זאת הדרך: כל הצרות נמצאים היכן שיש צרות.

"כל הנמשך אחר הצער" - אם אתה חושב יום ולילה על הצרות שלך, אז אומרים חז"ל שאתה מביא עליך עוד צרות, בגלל שלמקום של הצרות אתה מביא את הצרות, השם ישמור ויציל.

אומר רבי נתן דבר פשוט מאוד: אם כן מידה טובה מרובה - כל הנמשך אחר החסד אז החסדים נמשכים אחריו. תתחיל לחשוב על החסדים שהשם עושה אתך.

במכתב אחר אומר רבי נתן לפי דברי חז"ל: אם אתה רואה שיש לך קילוגרם של צרות תדע ותאמין שיש לך פי חמש מאות יותר קילוגרמים של קנה סוכר, של ישועות! זה כלל בתורה: אם יש לך כך וכך צרות תמיד מידה טובה מרובה פי חמש מאות יותר.

אם כן מה העיצה?

אמרתי לאותו בעל תשובה: אתה לא תאמין כמה מהר תבוא הישועה שלך בשעה שתקיים את העיצה. במקום שיום ולילה תטחן במחשבה ותטחן בפה את הצרות שיש לך ובמקום לשפוך קיטונות של צרות אזי תתחיל לטחון גם בפה וגם במחשבה את הרחמים והחסדים והישועות שהשם עושה לך, הרי זה פי חמש מאות יותר. תתחיל לחשוב כמה חסדים השם יתברך עושה אתך כל היום. דבר על זה עם הסובבים אותך, דבר על זה עם הקב"ה ותודה לו על כך, ועל ידי זה "כל הנמשך אחר החסד החסד ימשך אחריו", יבואו עוד חסדים. בדרך הזאת תתפטר מכל הבעיות שלך, בעית הפרנסה תפתר, השלום בית יסתדר וכל העניינים יסתדרו.

כל זה דיברתי אתו בערב שבת ואחר כך דיברתי עם האישה גם כן. שניהם קיבלו על עצמם שהם מתחילים להודות לשם יתברך, ושהם לא ידברו יותר על הצרות.

כעבור יומיים, ביום שני בבוקר, הבעל קיבל מכתב רשום בדואר. הבעל פתח את המכתב בו כתוב שהגיע תאריך הפרעון של קופת גמל במקום שאמא שלו, זכרונה לברכה, עבדה לפני תשע שנים. זה סכום יפה של כמה אלפי שקלים שאתו הבעל יכול לשלם את כל החובות שלו. בסה"כ יומיים הוא טחן חסדים כבר הגיעו בסטות של חסדים. במקום של החסד מגיעים חסדים, אם אתה טוחן יום ולילה חסדי השם יבואו עוד בסטות של חסדים, רואים שאתה סוחר בחסדים יבואו עוד חסדים וכך היה.

אחר כך איש חסד נתן להם ארבע מאות וחמישים דולר שישכרו דירה ויעברו לחיות ביחד, הבעל מאוד רצה לנסוע לאומן אך לא היה לו כסף אז בעל חסד אחר נתן לו על החשבון שלוש מאות דולר. ואחר כך מישהו דאג לבעל עבודה עם משכורת הרבה יותר טובה ממה שהיה לו במקום שבו הוא פוטר, פי כמה יותר, וכן עוד הרבה חסדים שקרו להם, קשה לפרט פה ברבים מה היו כל הצרות והבעיות וברוך השם הכל הסתדר על הצד היותר טוב. כל זה ובסה"כ הם טחנו קנה סוכר שלושה ימים, אפילו פחות משלושה ימים וכבר הגיעו הרבה סוחרים של סוכר. והסוחרים של הפלפל שחור עזבו אותם כשראו שהם הפסיקו לסחור בזה. 

אומר רבינו: שואלים יהודי "מה שלומך?" ואם היהודי הזה עונה "ברוך השם, ישתבח שמו, טוב לי מאוד, השם יתברך עושה אתי הרבה חסדים, אוהב אותי מאוד, טוב לי מאוד ברוך השם". אומר בורא עולם "זה נקרא אצלך טוב, אני אראה לך מה זה טוב!", ומטיב עמו עוד יותר.

אז בואו נתחיל להתעסק עם החסדים ועם הישועות שהשם יתברך עושה עם כל אחד ברוחניות ובגשמיות. 

רבותיי, אני נותן לכם פרופורציה: בכל בית זה דבר מאוד חיוני שיש פח זבל. יש מציאות של פסולת, של קליפות עצמות וכו`.

אבל האם ראיתם פעם בבית נורמלי או בבית לא נורמלי שיקחו את פח הזבל וישימו אותו באמצע השולחן על המפה היפה בסלון וכל המשפחה מסתובבים סביב פח הזבל יום ולילה בוכים ואומרים: "יש לנו כאן פח זבל בבית" - ראיתם פעם כזה דבר?!

איפה מונח פח הזבל? באיזה פינה במטבח. כל פעם שיש פסולת שמים אותה בפח. אף אחד לא נותן לב לזה. מפעם לפעם כן נותנים לב לזה וזה כשהפח כבר מלא, קושרים אותו ומוציאים אותו מחוץ לבית. לפעמים הניילון קצת נקרע אז צריכים לשטוף קצת את הפח. באותה פרופורציה צריכים להתעסק עם הצרות ועם העבירות. כן צריכים להתעסק אבל באותה פרופורציה כמו שמתעסקים עם הפח זבל.

אצל כל האנשים מטבענו אנחנו מדברים רק על הצרות, אין מה לעשות. אך בכוח רבינו הקדוש שגילה את הסוד הנ"ל יש לנו את הכוח הזה להתבונן בישועות שלנו.

(מתוכן השיעור "טוב להודות להשם" של כבוד הרב אליהו גודלבסקי שליט"א)