מאמרים

למה צריך לשמור שבת?

למה צריך לשמור שבת?

מאת: מנשה ישראל, אתר הידברות

שאלה:  
למה צריך לשמור שבת? 

תשובה:
שמירת השבת הוא המצוה הכי מרכזית בתורת משה, ובורא העולם קבע כי מי שרוצה להעיד על כך שהוא מכיר בבורא עולם שברא הכל יש מאין עליו להצהיר זאת באמצעות מצוות שמירת שבת. שמירת שבת שקולה לכן כשמירת כל התורה כולה, ואכן בשביל כך, אמרו חז"ל שאפילו מי שעבד עבודה זרה ומקבל עליו שמירת שבת כהלכתה מוחלים לו על כל העבר.

יש בשמירת השבת הצדעה על כל עיקרי היהדות, ומשום כך החשיבות המיוחדת שיש לשבת, יש בזה הוראה כי אנחנו מאמינים שיש בורא לעולם, שיצר הכל, ויש מערכת הוראות בין הבורא לנבראים, וגם מערכת תמלוגים. אי אפשר לתאר את העומק שיש בשמירת השבת, אם הקב``ה מתחנן בפנינו, בתורתו, ובפי נביאיו, עשרות רבות של פעמים, שנשמור שבת, כנראה שהדבר בעל משמעות עמוקה, וכי יש לזה השלכה בכל העולמות.

אם הגאולה השלימה, שלה משתוקקת כל הבריאה תלויה ועומדת בשמירת שבת, ואילו שמרו ישראל שני שבתות מיד היו נגאלים, כדברי חז"ל הרי שבוודאי שהשבת פועלת ומשפיעה מה ששום מצוה אחרת לא משפיעה. שכרם של שומרי השבת, בכך שיזכו להיות מהנוחלים ליום שכולו שבת, הכוונה לעולם הבא שאין לנו מושג במהותו, אבל בטוחים אנו ששומרי השבת יזכו אליה, וגם בעולם הזה אלו ששומרים שבת ומתרגלים בכך מרגישים `כולם` מעין עולם הבא, השראה עילאית והרגשה רוחנית מספקת את הנשמה, עד שאין שום הרגשה של הגבלה במערכת חוקי השבת, אדרבא מרגישים כזה מין פורקן וחירות אמיתית מכל ההגבלות של העולם החומרני, ומתענגים על זה שברא את העולם ומסר לנו את המתנה היקרה ששמה שבת.

בהצלחה

מנשה ישראל