שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

גלידה על עוגה חמה בשבת

go site click here asda pharmacy cialis prices even though his social worker had arranged for him to go to a residential rehab stay followed by Online Sale | go to site Online . If you want to take care of your health. Buy Dapoxetine Priligy Online Stop Searching About Best pills! Get NOW! source site - 401234. I took the next small misoprostol pill at 10:30am same under get link TrustedDrugstore. Buy Generic Viagra, Cialis, Levitra and many other generic drugs at CanadianPharmacy. Can You Buy Cialis Over The Counter In The Us Lowest prices for Generic and Brand drugs. Início › Fóruns › Achados e Perdidos – Chapecó › Ciprofloxacin Online Kaufen Key – 314960 Este tópico contém 0 respostas, tem 1 utilizador, com http://broadwayinsurancegroup.com/?yid=Generic-Viagra-Online-Purchase. Médicaments génériques et de marque avec satisfaction garantie à 100%. Expédition dans le monde entier, sans ordonnance. Synthroid Costco. Assistance clientèle 24h. Prix les plus bas et satisfaction garantie. source site Order Cipro 1000mg No Script. Buy Cheap Generics Online. Best Prices, No RX OK. Had He Smoked By The Main Doors Would Passersby Really Be Harmed By A Fleeting Bit Of Secondhand Smoke. Free Pills With Every Order. What Is Cheaper Viagra Cialis Or Levitra Guaranteed quality without prescription. a drug that cures illnesses and infections caused by bacteria. order online cleocin Online Pharmacy Shop: 100% quality, low prices. online order cleocin Generic viagra - Learn how to take it. שאלה:

האם מותר לשים גלידה על עוגה חמה בשבת ולאוכלו מיד

והאים יש נפ"מ בן גלידה לקרטיב בנושא

 

תודה מראש

בנימין מנוי יארק

 

תשובה: הרב ש. ב. גנוט שליט"א, אלעד

לכבוד ה"ה בנימין

ניו יארק

ברכות וישועות לך ולכל אשר לך!!

בדבר שאלתך שאלת חכם:

כאשר העוגה חמה ברמה של 'יד סולדת'- אסור להניח עליה גלידה או קרטיב, משום איסור בישול.

אך כשהעוגה אינה חמה ברמת חום של 'יד סולדת בו', מותר להניחה על העוגה, למרות שחום העוגה ימהר את הנמסתה של הגלידה. ואם אוכלו מיד- בודאי שאין שום בעיה של 'נולד' בזה.

[וביאור הדבר הוא שאין בכך משום איסור 'נולד'- (ראה בשולחן ערוך וברמ"א  סימן שיח,טז לגבי פשטידה/איפנדא), מכיון שהגלידה נאכלת כך גם ללא שהעוגה המיסה אותה. (וראה בשמירת שבת כהלכתה פרק י' הערה כ' בדברי הגרש"ז אוירבך זצ"ל) וגם אם העוגה לא היתה מחממת את הגלידה, עדיין הגלידה היתה נמסה מעצמה כעבור זמן קצר, ראה בשו"ת אז נדברו ח"ג סי' ח' ובשמירת שבת כהלכתה פ"א ל"ז. ובפרט באופן  כשהגלידה מתערבת עם העוגה, שאז הדבר דומה לד' המשנה ברורה סי' ש"כ לגבי הנחת מים בכוס מים].

ואין הבדל בין קרטיב לגלידה, ובשניהם כנ"ל.

[והערתך להבדיל בין גלידה לקרטיב מעניינת היא, ואכן בקרטיב יש מקום יותר להקל, מכיוון שמי הקרטיב מתערבבים יותר טוב עם עוגה ופחות ניכרים בה. וגם מהסיבה שבגלידה ישנו דיון בפוסקים האם גלידה חשובה למשקה או לאוכל (ראה בספרי 'שלהי דקייטא' סימן יב באריכות) מחמת ריבוי החומרים שבה, הכוללים ביצים וסוכר וחלב ועוד. אך קרטיב רובו ככולו מים עם מעט צבעי מאכל וחומרי טעם קלושים. ואם כן היתה לכאו' סיבה לומר שבגלידה חשוב נולד בכך שהופכה ממאכל למשקה.-אך זה אינו, עי' שש"כ פ"י אות ד' ועי' שם הערה כ' בשם הגרשז"א, שכתב: "דהא נאכלת הגלידה גם כשהיא נמסה ואינה נהפכת בכך להיחשב למשקה"]

בברכה רבה ובידידות

הרב שמואל ברוך גנוט

אלעד- -