קישורים נוספים

דבר החסידות – פרשת מקץ

דבר החסידות – פרשת מקץ

 

היינו כחולמים

פרשתנו פותחת בחלומות פרעה, גם סוף הפרשה הקודמת עוסקת בחלומות יוסף. מה שמפליא הוא, שהחלומות האלה הם שהביאו בסופו של דבר את בני ישראל לגלות מצרים.

מה הקשר בין חלומות לגלות?

החלום נובע מכח הדמיון, עד שיכולים לראות בחלום דברים בלתי מציאותיים ואף להיות בשני מקומות באותו זמן. כך גם – מסביר אדמו"ר הזקן – בזמן הגלות, יכול יהודי שעה אחת להיות שקוע בתפילה ובשעה הבאה להיות שקוע בתאוות העולם.

והסיבה לכך, כי המשמעות של "גלות" היא לא רק שבני-ישראל גלו מארצם לארץ זרה,, אלא זהו מצב רוחני שדברים אינם במקומם הראוי; הגויים שולטים על יהודים, מי שנחשב בעולם הם בעלי הממון או השררה ולא יראי ה', וגם בתוכנו אין לנשמה שליטה מלאה בגוף. לכן, גם כאשר זוכים לגור בארץ ישראל – עדיין עלולים להימצא במצב "גלותי" לחלוטין.

אבל, עלול יהודי להגיע למסקנה, שכל זמן שהוא לא נפרד לגמרי מתאוות העולם אַל לו לטפס במעלות הקדושה – הנה על כך אומרים לו שהגלות היא חלום! וממילא עלינו להתנהג כמו בחלום ולקיים תורה ומצוות בכל מצב בו אנו נמצאים, כנאמר (אחרי טז, טז) "השוכן אתם בתוך טומאותם".

לכן, כשיבוא משיח ונזכה ל"שיבת ציון" נאמר "היינו כחולמים" (תהילים קכו, א), כלומר: נבין שעד עכשיו היינו במצב הבלתי-מסודר של חלום, ורק אז נהיה בדבקות גמורה בהקב"ה, בחנוכת בית המקדש השלישי בקרוב ממש.

 

שבת שלום וחנוכה שמח!

 

מבוסס על: תורה אור ריש פ' וישב. לקוטי שיחות חלק א, מקץ-חנוכה (עמ' 85 ואילך. ובמתורגם ללה"ק עמ' 75 ואילך). העיבוד בסיוע "ימות המשיח" עמ'  33 ואילך, "מעיין חי" ח"ו עמ' 143 ואילך.