סיפורים לכבוד שבת

המעדניה המתחרה

המעדניה המתחרה / מתוך מאמר של הרב ישראל פולק, מרוה לצמא.

לדרגות גבוהות של אמונה אפשר להגיע מתוך העיסוק במסחר ובפרנסה.
כותב השורות שמע לאחרונה סיפור מופלא שאירע בעיר נתניה לפני שנים רבות.
מדובר ביהודי ירא שמים שניהל לפרנסתו מעדניה קטנה וכשרה למהדרין. הוא מכר במעדניה מגוון מוצרים, אבל מוצר הדגל, שמשך אליו לקוחות רבים מנתניה ואף מהארץ כולה, היה עוף בגריל" - כך נקרא המאכל הלז, שהיה לו טעם מיוחד שאין דומה לו.
הדבר גרם לכך שגם לקוחות שלמרבה הצער לא הקפידו על כללי הכשרות, היו באים ורוכשים את המוצר הזה, בעל השם הטוב.
מעדניה זו פעלה בקיטון צר, בחדרון קטן וישן, ואילולא המוצר המיוחד הזה, איש כמעט לא היה מכיר אותה.
אדם אחד, שראה את התנועה העירה של הקונים בחנות הקטנה הזו, החליט לקום ולעשות מעשה. "אם רבים כל כך נכנסים לחנות הזו, הרי שאפשר לעשות מזה כסף טוב", הרהר.
הוא שכר שתי חנויות צמודות זו לזו, שבר את הקיר ביניהן, והקים מעדניה מתחרה סמוך למעדנה הותיקה והקטנה. המעדניה שלו היתה גדולה פי כמה. היא היתה מפוארת ומוארת, ומטבע הדברים היתה אמורה לקרוץ לעין הלקוחות הרבה יותר מזו העלובה הסמוכה.
הלה לא אמר די בכך, אלא אף הציב שלט מרהיב עין המכריז על מוצרים משובחים הנמצאים בחנותו, ובתוכם "עוף בגריל" בטעם מיוחד.
וכמו שחשב - כך היה. זרם הלקוחות פסק אט אט מהמעדניה הקטנה והותיקה, ואת המעדניה הגדולה החלו לפקוד רבים.
בתוך כל זאת הופיע במעדניה הגדולה לא אחר מאותו יהודי ירא שמים שניהל את המעדניה הותיקה. המתחרה הביט עליו בבוז, מנסה להבין מה ירצה ממנו אותו יהודי.
לתדהמתו, הגיש לו היהודי פתק קטן ובו... המתכון היחודי של אותו מוצר דגל - "עוף בגריל". היהודי הוסיף ואמר בתום לב: "דע לך, מכל הארץ באים אלי דוקא בגלל המוצר הזה. כדאי שגם אתה תכיר אותו, כך תגדיל את מאגר הלקוחות שלך פי כמה וכמה".
עוד בטרם פצה המתחרה את פיו, המשיך היהודי ואמר לו כי ברצונו להעניק לו עצות אחדות ממה שרכש מנסיונו במהלך השנים. הוא עמד על כך שהמתחרה יקח דף ועט וירשום את כל העצות שהוא נותן לו - על משך הבישול הרצוי, על כמות התבלינים המדויקת, וכך הלאה.

לאחר שיצא היהודי מהמעדניה החדשה, פרץ מתחרהו בצחוק רם. לעובדיו שהתאספו סביבו סיפר בלעג על השכן מהמעדניה הישנה שבודאי רוצה להזיק לו, ועל כן הוא מנסה להכשילו במתכון גרוע.
המתחרה צילם את המתכון בהגדלה, וכך גם את העצות הסודיות שהכתיב לו אותו יהודי, תלה את הצילומים על קיר המטבח וכתב מעליהם באותיות של קידוש לבנה: "כמו שכתוב כאן - לא לעשות!"
העובדים נשמעו לו. הם עשו להיפך מההוראות והעצות שהופיעו ברשימה שעל הקיר. התוצאה היתה: מאכלים שרופים, חריפים מדי או תפלים.
שלושה חודשים לאחר מכן נסגרה המעדניה הגדולה והחדשה בקול דממה דקה...
אותו מתחרה חישב חשבונות רבם. "אם בעד המעדניה הקטנה מצליח - ודאי שאני אצליח". ואולם הוא נכשל.
לעומתו, בעל המעדניה הישנה לא חשב לרגע על מיעוט פרנסתו. להיפך, הוא עמד והסגיר את סוד הצלחתו למתחרהו. הוא לא חשב אפילו לרגע אחד שהדבר יזיק לפרנסתו. ומה עשה ה' יתברך? דוקא צעד זה גרם בעקיפין לסגירת המעדניה החדשה, ופרנסתו של הותיק לא נפגעה אפילו כמלוא נימה.