מאמרים

חותמים את השנה עם שמירת שבת - שאלות ותשובות

חותמים את השנה עם שמירת שבת - שאלות ותשובות

שאלה: אני חילוני ומעולם לא שמרתי שבת וגם עובד בשבת בבוקר, אבוד לי נכון ?
תשובה: השאלה שלך במקומה מאוד וחשוב שתדע שכל מה שתעשה הוא מצווה בפני עצמה .כל הימנעות מעבירה תעמוד לזכותך.
אפשר להתחיל לדוגמה בהדלקה מראש של האורות הנדרשים בבית לפני כניסת השבת, על מנת שלא יהיה צורך להדליק אורות במהלך השבת. באותו אופן, אפשר לדאוג מראש להכין את האוכל המבושל לפני השבת, וכך להימנע מבישול בשבת, וכך הלאה. אפשר גם להחליט על שמירה של כמה שעות במהלכן השבת תישמר.

שאלה: מה המיוחד בשמירת שבת דווקא בשבת האחרונה של השנה?
תשובה: אחרי השנה המאתגרת שעברנו, אנו מבינים היטב את המשמעות של ראש השנה, והמשמעות שלו כיום שבו מתקבלות הרבה החלטות איך תראה השנה הקרובה שלנו. הקורונה וכל משמעויותיה וכל מאות אלפי המובטלים – כל זה נכתב בראש השנה שעבר!
אבל כבר כתב הרמב"ם שכל אחד מאיתנו יכול להכריע את העולם לכף זכות – לפעמים על ידי שהוא מוסיף מצווה אחת, מעשה טוב אחד....
"בואו נסיים שנה עם משהו טוב משמעותי בשביל התחלה חדשה "

שאלה: שמירת שבת היא נפלאה למי שרגיל לזה. מי שלא רגיל – זה מסובך עם אוסף של כללים שאי אפשר לעמוד בהם!
תשובה: לכן מומלץ שתקרא את החוברת המדהימה: נפשי חולת אהבתך – שמסבירה איך שומרים את השבת בפועל.

שאלה: החוברת ממש ארוכה ואין סיכוי שאוכל לעשות כל מה שכתוב בה!
תשובה: כל דבר קטן שתקבל על עצמך מתוך חוברת זו – כבר אתה שותף במבצע וכבר אתה תורם את חלקך בהוספת זכויות עבור העתיד שלך, של משפחתך, של כל העם שלנו, ושל העולם כולו.

שאלה: שבת היא כמו בית סוהר. אסור, אסור, אסור, ואסור.
תשובה: להיפך, דווקא דרך כללי השבת – הלכות השבת – אתה מגלה דברים שבלי השבת אין דרך להגיע אליהם. כמו שכיוצאים לנופש, אי אפשר לעבוד – ודווקא אז הנפש מתמלאת דרך החופש שיש לה מהמטלות היומיומיות, כך בשבת, מתנתקים מהרשתות החברתיות, מתנתקים מהעבודה ומהמטלות ומהסידורים ומהנסיעות – ואז לחלק הרוחני שלנו יש זמן להטעין את עצמו באור רוחני לקראת השבוע החדש. ואפשר לראות את האנשים שחוזרים מהתפילה בבית הכנסת, ולראות כמה הם שמחים ומאושרים – ממש לא כמו אנשים שנמצאים בבית סוהר! הם מאושרים כי השבת מביאה לאדם אושר וחירות – ואתה מוזמן להצטרף אליהם ולחוש זאת בעצמך.

שאלה: אנחנו כל שבת מדליקים נרות עם כניסת שבת, וגם עושים קידוש, אבל שמירת שבת ממש, זה גדול עלינו.
תשובה: תמיד אפשר להתחיל צעד צעד עם דברים פשוטים שאינם גורמים לבעיה. למשל: להדליק אורות במקומות שרוצים בהם אור, כדי שלא יהיה צורך להדליק ולכבות אורות במהלך השבת. או: להכין אוכל מבושל לפני שבת, כדי שלא יהיה צריך לבשל במהלך השבת. מומלץ גם לגשת לחנות למוצרי חשמל ולרכוש פלטה חשמלית, עליה ניתן לחמם את האוכל במהלך השבת, בלי צורך להדליק או לכבות חשמל או אש, ותמיד טוב שיש פלטה כזו בבית.

שאלה: אני מעשן ואין סיכוי שאצליח לא לעשן שבת שלמה!
תשובה: קודם כל, יש הרבה אנשים שמעשנים בימי החול ואינם מעשנים בשבת. אבל גם אם אתה חושש שלא תצליח לא לעשן, אתה יכול "לחסוך" באיסורים, נניח, להחליט שבליל שבת אינך מעשן, או להפחית את מספר הסיגריות. ועל כל סיגריה שהחלטת לא לעשן, תגיד לבורא עולם: תראה כמה אני אוהב אותך ומוותר על דבר שכל כך חשוב לי בשביל השבת הקדושה שלך. תאמין לי שתרגיש כזו שמחה – כי כשמתגברים ההרגשה הרבה יותר טובה מאשר ההרגשה בעישון של הסיגריה.
שאלה: איך אסתדר שבת שלמה בלי וואטסאפ? אני אשתעמם ואכנס למצב רוח רע! אלקים לא רוצה שאהיה משועמם עם מצב רוח רע, נכון?
תשובה: אפשר למלא את הזמן בפעילויות אחרות במקום הרשתות החברתיות ובמקום הטלפון ובמקום הטלויזיה ובמקום ההרגלים הרגילים. אפשר למשל להכין מראש ספרי קריאה מעניינים, להכין משחקים עבור הילדים בבית, לטייל למקומות קרובים, לבקר בבית הכנסת.... אם מראש מתכננים את הזמן בצורה מעניינת, אין סיבה לחוש שעמום וגם אין סיבה להיכנס לדיכאון.

שאלה: בעבודה שלי משלמים לי 200% עבור העבודה בשבת, ואני צריך את הכסף הזה. אנחנו במינוס. האם אפשר להתיר לי לעבוד?
תשובה: השאלה שלך נפלאה, והתשובה מפתיעה ומובטחת .
כתוב שהשבת מבורכת מעצם מהותה, ואף יותר מכך - היא נקראת "מקור הברכה", המקור שממנו נובעות כל הברכות!
כותב האור החיים הקדוש, שכל שבוע ושבוע שהעולם קיים, העולם מקבל את קיומו, חיותו ויציבותו בכל שבוע מחדש מכח אותה שבת האחרונה ששמרו שומרי השבת. הדבר נאמר על קיום העולם כולו, והדבר מתקיים גם אצל כל יהודי ויהודי: האופן שבו עברה השבת, משפיע על מהלך כל השבוע שאחריו.

בגמרא במסכת שבת מובא שהשבת היא אחת משלוש הסגולות לעשירות. לפעמים רואים זאת במוחש, ולפעמים פשוט מגלים אחרי זמן שיש פחות הוצאות לא צפויות ושהאיזון הכלכלי דווקא השתפר... אבל הברכה תמיד מגיעה.!
כתוב גם שמובטח לאדם שלוקח הלוואה כדי לקנות את צרכי השבת – שהשבת תפרע בחזרה את כספו. וד' יחזיר לו אותו.
אין ספק שמי שמוותר על עבודה בשבת כי הוא רוצה לשמור אותה רק ירוויח מכך !
באמריקה לפני כ100 שנה הייתה בעיה רצינית ליהודים לשמור שבת, לא כיבדו את זה שאפשר לקחת יום חופשי בשבת והרבה אנשים היה להם קשה מאוד למצוא עבודה ולעבוד.
היה יהודי אחד ששמר שבת בדבקות והוא אחרי מאמצים הצליח למצוא עבודה באיזה מפעל והבוס שלו הסכים, שלא להיות בשבת. הוא היה איש מוצלח וחרוץ וככה עבד במשך תקופה ארוכה,
יום אחד הגיע הבוס ואמר לו השבוע יש עומס גדול אני מבקש ממך לבוא גם בשבת...היהודי התנגד אמר שהוא לא יכול...והבוס התעקש עוד יותר ואיים עליו: אם לא תבוא השבוע אאלץ לפטר אותך מהעבודה...ותחשבו מה זה באותם ימים, לא לעבוד,,, אין כסף לדברים הכי בסיסיים...והיהודי מתעקש...אז הבוס סיכם איתו שאין לו מה לחזור אחרי שבת.
מגיע שבת, היהודי מקבל את השבת בשימחה, אפילו שאי שם מאוד מעיק לו עניין הפרנסה ,אבל הוא משתדל להתעלם מזה ולהתרכז בשבת...באמצע סעודת שבת דופקים בדלת...הוא פותח ולתדהמתו מגיע הבוס...מהמפעל, בעניים מחייכות. הוא מקבל אותו, מכניס אותו ושואל? מה העניין?
מספר לו הבוס:
דיברתי עם חבר שלי שגם הוא מנהל מפעל וסיפרתי לו שאני מעסיק יהוד שומר שבת, חברי לגלג עלי ואמר: מה אתה פראייר? למה אתה מוותר לו? תכריח אות לעבוד גם בשבת!
אמרתי לחברי.. אבל אני אפסיד אותו ,הוא אדם הגון ,ישר ,נח וחרוץ אני רוצה שיעבוד אצלי...
אמר לי חברי: בוא נתערב! אני אומר לך שהוא סתם מנצל אותך ולוקח יום חופשה תכריח אותו לעבוד בשבת ותראה שהוא יוותר, זה לא באמת חשוב לו, ואם אתה צודק אני חייב לך סכום גדול של כסף.
והנה אומר הבוס: ניצחתי בהתערבות!!!!! אני גם מעריך אותך יותר על הדבקות שלך בערך של השבת וגם הרווחתי כסף.. באתי להגיד לך תודה!

שאלה: איך אני יכולה להתארגן לקראת השבת? יש כל כך הרבה דברים לארגן ולסדר?
תשובה: אפשר להתייעץ עם חברה או מכרה, שיש לה נסיון בשמירת שבת, איך היא מתארגנת, וגם אפשר לקרוא את חומרי ההדרכה שלנו לגבי ההכנה לקראת שבת. שימי לב שמדובר בפרקטיקה שעם קצת נסיון תוכלי להתארגן בזמן היטב, ובפרט עכשיו כשהשבתות עדיין ארוכות...

שאלה: אני מוכרחה לשתות קפה על הבוקר. בלי זה כל היום שלי "הפוך". איך אפשר לא לשתות קפה בבוקר?
תשובה: שימי לב שאחת המצוות של השבת היא לאכול ולשתות דברים חמים בשבת, ואין שום סיבה שתימנעי מכך! את יכולה לרכוש מיחם או אפילו קומקום מיוחד ששומר על חום בשבת, להרתיח את המכשיר לפני שבת, ובבוקר למזוג לך מים חמים לכוס, להוסיף קפה וסוכר לפי הטעם, להוסיף חלב – ולשתות כמו שאת רגילה!

שאלה: יש לנו המון חברים. אם הם ישמעו שאנחנו שומרים שבת, יעשו מאיתנו צחוק כל החברים, כל המשפחה....
תשובה: צחוק צחוק, אבל כשהם יראו עד כמה אתם נהנים ועד כמה טוב לכם, הם ירצו בשנה הבאה כבר להצטרף אליכם, ולהיות חלק מהדבר הגדול הזה, הנפלא הזה, שנקרא שמירת שבת. דרך שמירת השבת מתחברים אל האלקים, מתחברים אל הקדושה, נותנים מזון רוחני לנשמה שלנו, וממלאים אותה לקראת שבוע חדש, ערכי ורוחני. כל אחד יכול להתחבר לערכים האלו ולהיות חלק מהם.
בהצלחה רבה ושבת שלום.