סיפורים לכבוד שבת

שבת היא שבת

שבת היא שבת

סיפור על ר' אריה לוין זצ"ל, מאת משפחת גולדמן, מקור: אתר בית חב"ד נס ציונה 

לפני שנים רבות, עוד בזמן המנדאט, בירושלים היו מספר חנויות בבעלות יהודים פתוחות בשבת. הן רבנים והן אישי ציבור ניסו לשכנע את בעלי החנויות לסגור אותן לפני שקיעת החמה ביום ששי. לבסוף הצליחו להביא לידי סגירת כולן – מלבד אחת, שכל הלחץ וכל השכנוע לא הועילו – המכולתן לא רצה לסגור את חנותו. העסקים היו טובים, ובעיניו הרווחים שהפיק בשבת גברו על יחס הכבוד שהיה לו לשבת. 

המעשה הגיע לאזניו של ר' אריה לוין [1969-1885], והעניין כאב לו – לא רצה לקבל שיהודי היה בכוונה תחילה מחלל את השבת בפרהסיה. יום ששי אחד, ר' אריה התלבש מוקדם מן הרגיל לשבת, חבש את השטריימל שלו והלך לחנות הנ"ל, הרבה לפני שקיעת החמה. 

כאשר נכנס לחנות, התהלך בשקט בין השורות, הסתכל אל הסחורה היפה על המדפים, ושם לב לתנועה הערנית של לקוחות עם הקניות שלהם. ר' אריה התיישב בכסא בחלק האחורי של החנות והתבונן בנעשה במקום. בעל החנות ראה את ר' אריה, שהכיר אותו היטב אך לא אמר לו מילה, בחושב שהרב המבוגר פשוט רצה לנוח קצת בדרכו לבית הכנסת, ושזו הסיבה שהתיישב אצלו בחנות. 

ואולם, ככל ששקיעת החמה התקרבה, לא הבין בעל החנות משום מה ר' אריה עדיין אצלו. הוא התחיל להרגיש קצת לא נוח מהדבר – רב גדול כמו ר' אריה בחנות שלו סמוך לכניסת השבת...?! בעל הבית המשיך להתעסק בלקוחות שלו, אך מידי פעם היה חוטף מבט לכיוון ר' אריה, שהמשיך לשבת שם, ומי יודע למה? 

לבסוף, המכולתן ניגש לר' אריה ואמר לו, "כבוד הרב, אני רואה שכבודו יושב כאן זמן ממושך כבר. האם אוכל לטפל בו? האם הרב מרגיש בסדר?" ר' אריה קם, ואחרי דרישת שלום חמה איש לרעהו, אמר – "שמעתי אני כי אתה משאיר את חנותך פתוחה בשבתות, ויודע אני כי מספר אנשים כבר דברו איתך על כך. אך רציתי לבוא ולראות בעצמי כמה שזה קשה לך לסגור לכבוד השבת. ועכשיו אני יודע כמה שזה אכן קשה לך לסגור ולהפסיד כל-כך הרבה כסף. באמת אני חש את הכאב שלך, אך מה אוכל לומר – שבת היא שבת..." 

המכולתן נדהם ושתק לרגע. החלו דמעות למלא את עיניו. "רבי היקר", אמר, "אתה היחיד שטרח לבוא לכאן לראות את מצבי דרך העיניים שלי. אין לך מושג כמה שבואך לכאן חשוב לי. האחרים ביקרו אותי מרחוק." הוא לחץ בחום לידו של ר' אריה ואמר, "אני מבטיח לעשות מה שאוכל לראות באם אפשר לסגור את החנות בשבת." ר' אריה איחל למכולתן "א גיטן שאבס - שבת שלום" והלך לדרכו. 

תוך מספר שבועות החנות נסגרה לפני שבת כל שבוע. ..."