הדפסה
קטגוריה: בישול
כניסות: 339

הראוי ביותר להכין את כל המאכלים שיהיו מבושלים
לפני  שבת  וכל  שנותר  הוא  רק  לחממם  על  מנת לא להיכנס לשאלות הלכתיות.

חימום בתנור אפיה

א.
תנור אפיה - לכתחילה עדיף שלא להשתמש בתנור לחימום
המאכלים בשבת כיון שיש בזה הרבה שאלות הלכתיות כגון פתיחה וסגירה של דלת התנור וכן הכנסת מאכלים לחימום
.32ועוד

ב.
מצב שבת - יש לחלק בין תנור חשמלי שיש לו מצב של
פלאטה שהיא מצב שבת לבין תנור שנדלק ונכבה על ידי
תרמוסטט  ולכתחילה  יש  להשתמש  בתנור  שאינו  נכבה
.33ונדלק על ידי תרמוסטט אלא חום קבוע במצב שבת

ג.
מנורת סימון כשהתנור דולק - תנור שיש לו מנורת סימון
שדולקת  כאשר  התנור  עובד,  אפשר  לפתוח  את  התנור
כשהמנורה דולקת ואין חשש שעל ידי פתיחת דלת התנור
.34יכנס אויר קר שיגרום להדלקתו כיון שהוא כבר דולק

ד.
תנור ללא מצב שבת - תנור שאי אפשר לכוון אותו למצב
שבת ואין אפשרות אחרת לחימום מאכלים לשבת יש אפשרות להשתמש בו לשבת כשפותחים את הדלת בשינוי או על ידי ילד קטן והפותח באופן הרגיל יש לו על מי
.35לסמוך

ה.
הכנסת מאכלים ביום שישי -  כדאי להכניס לתוך תנור
.36חשמלי רק סוגי מאכל מבושלים אפילו לפני שבת

ו.
מאכל לא מבושל בתנור - אם מכניסים לפני שבת מאכל
שאינו מבושל אפילו שמותר לפתוח את התנור להוציא
.37מאכלים, אסור לסגור את דלת התנור

ז.
תנור אוטומאטי -  תנור שבפתיחת הדלת מיד נדלק בו
.38החימום אין היתר להשתמש בתנור זה בשבת

ח.
הכנסת  מאכלים  לחימום  לתנור  -  בשבת  לא  מוציאים
מהמקרר מאכלים ומכניסים לחימום בתוך התנור אלא רק מה שכבר היה בתנור ועדיין חם ולא הונח על הרצפה או על
.39השיש (אלא על מגבת) מותר להחזירו לתנור

ט.
חימום בתנור - בשעת הצורך אפשר להקל ולהכניס את
המאכלים לתוך התנור  כשמניחים  סיר  על  סיר  וכן  לא
.40סוגרים את דלת התנור

 

פלאטה חשמלית

פלאטה חשמלית נפוצה בקרב ציבור שומרי השבת ואכן זו
. הדרך הפשוטה והקלה לחמם מאכלים ללא בעיות הלכתיות
ומותר להניח על הפלאטה לפני כניסת שבת כל מאכל בין מבושל ובין שאינו מבושל וכן כל סוגי הבצק אפילו שאינו
.41אפוי כדי שיאפה במשך השבת

י. כיסוי על הפלאטה - יש המחמירים שלא לחמם על הפלאטה
ממש אלא מניחים כיסוי כגון מגש מתכת או רשת צליה
.42ועליהם מניחים את התבשילים

יא.
חימום תבשילים בשבת - מותר לחמם על הפלאטה בשבת
כל תבשיל מבושל יבש ואפילו אם יש בו מעט רוטב שנספג
.43בו אבל אם יש בו הרבה רוטב יש לאסור לחממו

כתב בשו"ת יחווה דעת חלק ב סימן מה תבשיל צונן שנתבשל כל
צרכו מערב שבת, והיה מונח במקרר, מותר לחממו בשבת על פלאטה
חשמלית של שבת, אפילו חום שהיד סולדת בו. ובלבד שרוב התבשיל יבש, אף
שיש בו קצת רוטב, ואינו מתכוון לחמם את הרוטב אלא רק את היבש והלחות נבלעת
ביבש אבל כשרוב התבשיל רוטב, אסור לחממו בשבת על הפלאטה. שיש דין בישול אחר
בישול בלח.

יב.
חימום תבשיל נוזלי - אסור לחמם מרק קר. מכל
מקום בדיעבד אם חיממו מרק או רוטב מבושל על פלאטה
.44מותר לאכול ממנו בשבת

יג.
שעון שבת לפלאטה - מותר לכוון שעון שבת ביום שישי על
הפלאטה  שיכבה  וידליק  בשבת  ויחמם  מאכלים וכל זה בתנאי שהכל כבר מבושל

כ"כ בשו"ת יבי"א חלק י סימן כו.

יד.
קצר חשמלי - כשהמאכלים אינם מבושלים ויש קצר חשמלי
יש להוריד את המאכל מהפלטה כדי שלא יתבשל בשבת על
ידי חיבור החשמל. ואם לא הורידו את המאכלים מהפלטה
וחזר החשמל, יש אומרים
שאפשר  להקל  ולהינות  מהם בשבת.

טו.
פתיחת סיר לבדוק אם הוא מבושל - יש איסור לפתוח את הכיסוי של הסיר עד שהתבשיל מבושל.
ואם פתחו והתבשיל עדיין לא התבשל, אסור להחזיר את המכסה בשבת.

טז.
העברה מפלאטה לפלאטה - כשיש הפסקת חשמל או קצר
ויש צורך להעביר מאכלים לשכנים אפשר להעביר בתנאי כשכל המאכלים היבשים מבושלים ואפילו שכבר קרים, ואם הם  נוזליים אפשר להעביר כשעדיין  חמים בחום של  יד
.48סולדת



32. יש חשש של הפעלת תרמוסטט וכן קיים החשש של פתיחת התנור וסגירת הדלת ובישול המאכלים שאינם מבושלים וכן איסור החזרה שיש שאוסרים להכניס תבשילים לחימום לתוך תנור חשמלי אפילו במצב של פלאטה לכן עדיף שלא להכנס למחלוקות בענין תנור . ולהשתמש בפלאטה חשמלית המיוחדת לשבת

33. תנור שנכבה ונדלק על ידי תרמוסטט, בזמן כשהוא מכובה ופותחים את דלת התנור ונכנס אויר קר יש חשש של הפעלת התרמוסטט וגרימת הדלקה של גוף חימום ולכן יש להמנע .מלהשתמש בו בשבת

34. כשיש מנורת סימון דולקת הרי התנור פועל ואין חשש של גרם הבערה ולכן אפשר לפתוח . את התנור כדרכה ללא צורך בשינוי כיון שאין כאן גרם הבערה מכיון שהוא דולק

35. כיון שיש כאן כוונה רק להוציא מאכל ויש מתירים גרמא כשאינו מתכוון אפילו שהוא פסיק רישא וכאן אינה מתכוונת שהתנור ידלק כ"כ במנוחת אהבה חלק א עמוד נח וכן . בילקוט יוסף סימן רנג סעיף ו

36. את התנור שלנו יש לדון ככירה גרופה וקטומה לכן אפשר להשהות בו מערב שבת כל סוגי התבשילים וכדאי להכניס רק תבשילים מבושלים כדי שאם יפתחו את דלת התנור בשבת ואחר כך יסגרו לא יגרם בישול על ידי סגירת דלת התנור בשבת. עיין באור לציון חלק ב . עמוד קנז

37. כיון שיש שם מאכלים שאינם מבושלים ועל ידי סגירת התנור המאכלים יתבשלו לכן אסור לסגור את דלת התנור משום איסור בישול בשבת. וכתב בשו"ת מנחת שלמה חלק א סימן ו כשפותחים דלת התנור להוציא את המרק שאוכלים בלילה כאשר הם סוגרים .אח"כ את הדלת הרי אית בי' נמי משום קירוב בישול וראוי להדגיש ביותר את האיסו

38. כיון שאינו גרמא אלא הדלקת אש בתנור ממש

39. משום מחזי כמבשל עיין בילקו"י סימן רנג ס"ח אבל כשיש תנאי החזרה אפשר להקל ולהחזיר כ"כ בשו"ת שבט הלוי חלק ג סימן מח שאם הוא גרוף וקטום מן הדין מותר . להחזיר לתוכו ע"כ

40. כיון שכך אין לחשוש משום מחזי כמבשל כיון שאין הדרך לבשל בתנור ואפילו אם נאמר שיש דרך מכל מקום כך כשהדלת פתוחה ואין מניחים בתוך התנור אלא על גבי סיר נוסף הרי יש כאן היכר לכן בשעת הצורך אפשר להקל בכך, ועיין עוד באוצר דינים לאשה ולבת . עמוד תמא

41. כבר כתבו האחרונים שבפלאטה לא שייך כלל שמא יחתה כיון שא"א להגדיל מדת החום .שבה ע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ו או"ח סימן לב

42. כדי שיחשב כנגד האש לשיטת האוסרים וכן שיהיה לה דין של גרופה וקטומה לשיטת . המחמירים להחשיב את הפלאטה לאש גלויה

43. כתב בשו"ת יחווה דעת חלק ב סימן מה תבשיל צונן שנתבשל כל צרכו מערב שבת, והיה מונח במקרר, מותר לחממו בשבת על פלאטה חשמלית של שבת, אפילו חום שהיד סולדת בו. ובלבד שרוב התבשיל יבש, אף שיש בו קצת רוטב, ואינו מתכוון לחמם את הרוטב אלא רק את היבש והלחות נבלעת ביבש אבל כשרוב התבשיל רוטב, אסור לחממו בשבת . על הפלאטה. שיש דין בישול אחר בישול בלח

44. כתבו הפוסקים וכן כתב במשנה ברורה סימן שיח ס"ק ב כל שיש ספק פלוגתא בזה אי הוי בכלל בישול או לאו או בשאר מלאכות כה"ג אין לאסור בדיעבד דכל האיסור הזה הוא רק מדרבנן שקנסוהו וספיקא דרבנן לקולא. ולכן בבישול דבר לח יש מחלוקת בדין .זה שיש פוסקים שמתירים אפשר להינות בדיעבד

45. .כ"כ בשו"ת יבי"א חלק י סימן סימן כו

46. כיון שרוצים לסמוך על ההלכה שמותר ליהנות מחשמל שחובר לצורך החולים שמחוברים למכשירים ויש בהם משום פיקוח נפש ומותר לבריא להינות מהמלאכה שנעשתה לצורך . החולה אפילו על יהודי מחלל שבת

47. כיון שאם מחזירים את הכיסוי התבשיל מתבשל יותר מהר ויש כאן חשש של בישול בשבת כעין מגיס לכן אסור לסגור בחזרה את המכסה. ועיין במשנה ברורה סימן רנט ס"ק כה ואפילו בדיעבד אסור התבשיל כדין מבשל בשבת כשלא הגיע עדיין למאכל בן . דרוסאי כשהגיע למאכל בן דורסאי אין לאסור בזה בדיעבד

48. כיון שיש חשש בישול בהעברת נוזל קר והנחתו על הפלאטה אבל אם הוא בחום של יד סולדת אפשר להקל ולהעבירו לפלאטה אחרת אבל בדבר יבש ומבושל אין חשש של בישול אחר בישול בהנחה על הפלאטה. וכמובן שצריך להשגיח שאין הוצאה מרשות לרשות .במקומות שאין עירוב