אתר השבת

לעשות סדר בסדר

לעשות סדר בסדר


* הבעלים טוענים, ובצדק, ש"אבק אינו חמץ" ואילו הנשים הצליחו במשימתם, להנחיל לכולנו שערבי הפסחים הם הזמן האולטימטיבי לעשות סדר מוחלט בתוך הכאוס הביתי* הגיע הזמן לעשות סדר בתוך הסדר וליל הסדר * *הרב שמואל ברוך גנוט *

במוצאי שבת האחרונה, התקשר אלי ידידי הרב יעקב וייל, ובסגנונו הנסיכי, פרי חינוך אסכולת "נחלת הלויים", עמקותו המוסרית של המשגיח רבי אורי ויסבלום וכשרונו העמוק של הגרא"מ קירשנבוים, שפע הוא מחמאות ורעיונות. "צריך לכתוב בערב פסח שכל הנקיונות האין- סופיים האלה אינם קשורים כלל ויקר לחמץ או ל"משהו חמץ". אנשים ונשים עובדים כמטורפים על נקיונות של ארונות שאין בהם קשר לחמץ, מקומות גבוהים שהילדים לא מגיעים להכניס שם עוגיות. ובכלל, אנו הרי מפקירים ומבטלים את החמץ כעפרא דארעא. רבי חיים פנחס שיינברג אומר בכל שנה שישנה מצוה גדולה יותר להגיע לליל הסדר נינוחים ורגועים, כדי שיהיה ניתן להקשיב לסיפור יציאת מצרים כהלכה ולהרבות בסיפור הניסים, מבלי להתעייף. השולחן ערוך פוסק שצריך להימנע מלאכול ולשתות הרבה בליל הסדר, כדי שנוכל לספר כמה שיותר את סיפור יציאתנו ממצרים, דבר שאינו מציאותו כאשר כולם סחוטים וממורטים", אמר הרב וייל, והוא צודק מאד. "כתבתי על זה בשנים שעברו ומסתבר שאכתוב על זה גם בעתיד. אך בכל זאת, ערב פסח הוא זמן "מקובל" לעשות בו סדר", השבתי לו.

בתור אדם די- מבולגן, חשבתי לעצמי שהגיע הזמן שאעשה סדר במחשבותי ואנסה להסביר, לפחות לעצמי, מהו סדר ומהו חשיבותו.

-- אי אפשר שלא להבין שסדר הוא דבר חשוב, כשרואים את הארנק הפרטי של מורי, רבן של ישראל, מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א.

שמונים שנותיו של רבנו הגר"ח גדושים המה באלפי אלפי דפי גמרא, ראשונים ואחרונים, בבלי וירושלמי, מדרשים ושותי"ם, ספרי הלכה ואלפי ספרים (ר' חיים עובר על כל ספר שמחבר תורני מביא לו). ר' חיים השיב במהלך השנים למאות אלפי מכתבים בכל חלקי התורה ועם כל ים הטרדות האדיר המקיף אותו, צרותיהם של אלפי הפונים, בקשותיהם וטרחתם. כיצד הגר"ח קנייבסקי מצליח לעמוד בעומס? איך יהודי לומד בכל יום, בלי הפסקה, במשך עשרות שנים, בכל יום 7 דפי בבלי, 7 דפי ירושלמי, דף רמב"ם, דף בנ"ך ועוד "סדרים" בהרבה נושאים? כיצד יהודי ישיש שכמותו ממשיך לכתוב ספרים חשובים, להתייחס לכל פונה בנחת רוח, להתפלל על כולם, לייעץ, להגיב, לענות לכ- 80 מכתבים בכל ערב ולהחזיק מעמד, גופני ונפשי?

--בשביל זה צריך לראות את סידור השטרות בארנקו של הגר"ח.

ר' חיים שלף בנוכחותי מספר פעמים את ארנקו, כדי להשתתף במגביות הצדקה של "קופת העיר מתן בסתר אלעד". הבטתי בשטרות והוקסמתי. שטרות המאתיים מסודרים לחוד, שטרות ה- 100, שטרות ה- 50 ושטרות ה- 20. שום שטר לא התערבב ב"צבע" של שטר אחר. כי הגר"ח הוא אדם מסודר מאד. יש לו סדר בכל אחד מכמויות ה"סדרים" והחברותות שלו. הכל אצלו מסודר כמו חייל במסדר של הצאר ניקולאי. כתב ידו מסודר והראש והמחשבה שלו מסודרים. בחול המועד ר' חיים לא כותב, אז הסדר החדש מאפשר לו לקבל יותר קהל. כל דבר ועניין מגיע אצלו בסדר מופתי, הספרים, הלימוד, המחשבה וגם הארנק...

רבנו גאון המחשבה, הדעת והמוסר רבי שלמה וולבה זצ"ל מסר בישיבה סדרת שיחות על מידת הסדר. מספר שיחות של מוצאי שבת ב"קול תורה" יוחדו על ידו לנושא זה. הרב וולבה, לזכרו ושמו תאוות נפש ולב, אמר אז כי העולם כולו מסודר לתפארת. העולם מורכב ממיליארדי חלקיקים, שכולם מסודרים לגמרי. אבני האטום הזערוריים ועד גופי השמים הענקיים כהשמש וכירח. הסדר, אמר הרב וולבה, מעיד על רצון השולט בעולמו- רצונו של הקב"ה יתברך. העולם המסודר הוא הוכחה לקיומו של הבורא.

"גם בעולם הקטן, שהאדם צריך ליצור לעצמו בחייו, יש מקום ליחס זה בין סדר ורצון. אם אנו רואים אדם מסודר בעבודתו, אנו מבינים שהוא בעל רצון חזק. על האדם בלתי- מסודר נחרץ משפט: או שאינו רוצה לעבוד, או שרצונו חלש מכדי לסדר את עבודתו ועצמו. ואם בעבודה של דרך ארץ הדברים אמורים- אזי בעבודת ה' על אחת כמה וכמה. עבודה אמיתית לא תיתכן בלי סדר!" (עלי שור חלק ב' פרק י"ט, סדר).
כשאדם עולה לשמים לא שואלים אותו אותו האם הוא למד תורה, קצת פה והרבה שם. אלא האם הוא "קבע עיתים לתורה", האם יש לו סדרים קבועים לעסוק בתורה. זאת משום שישנו הבדל גדול בין אדם שלמד תורה אך ללא סדרים קבועים, ובין מי שמסודר בלימודו. -גם שעות הלימוד והמוסר בישיבות הקדושות נקראות בשם "סדרים". כי הסדר שבלימוד, בתוכן ובכמות, הינם תחילת ויסוד עבודתו של בן התורה.
הרב וולבה, כדרכו בסדר המופתי של מהלך עבודתו המוסרית, קובע כי ראשית ההתלמדות שלנו ב"סדר" היא ההתבוננות: מה אנחנו רוצים?
כשמצאנו תשובה לשאלה ראשונית זו, נתהה ונבדוק האם מצבנו כעת מאפשר להוציא, איך וכמה ובאיזה מינונים וסדרים, את רצוננו אל הפועל. לאחר מכן נקבע לעצמנו את סדר יומנו, מתי לשכב לישון ומתי לקום, מתי להתפלל וכמה זמן להקציב לארוחות. איך נלמד ובאיזה סדר וכן הלאה. סדר מעיד על רצון, ורצון אמיתי מוכרח להתבטא בסדר.

אדם שארונותיו, מגירותיו וקלסריו מסודרים, יש לו גם סדר בראש. לפחות יש לו אפשרות טובה יותר לסדר את ראשו. שום בעל עסק, חנווני או סוחר, מנהל משק או עקרת בית, אינם יכולים לנהל את מטרתם ללא סדר. וכשזנחנו את הסדר החשוב הזה מספר חודשים, מומלץ מאד לערוך אותו שוב מחדש. הסדר הזה הוא מצרך כה חיוני בחיינו, עד שאי אפשר אחרת.

--ואם כן, מדוע רק לנשים כל כך חשוב שהבית יהיה מסודר? מדוע רוב הגברים מעדיפים לסדר לעצמם סדרי לימוד ו"מהלכים" ברשב"א, או, לחילופין, לשמור על סדר מופתי בעבודתם, אך לא בארונות המטבח או בכיור הכלים החלבי שבביתם??

התשובה הרי פשוטה היא, עולה ומבצבצת מתוככי דבריו של הגר"ש וולבה. סדר מראה על רצון ורצון צועד עם סדר. את הלימוד/ העבודה שלנו אנו רוצים. שם אנו רוצים באמת להצליח ולכן שם הדברים מסודרים לנו יפה יפה. הבית פחות חשוב לרוב הגברים (כך נבראנו, כנראה...), ולכן הסדר בו פחות חשוב לנו. הנשים, לעומת זאת, שמות במקום גבוה בסולם חייהם את הבית. הבית הוא העסק והארמון הפרטי שלהן והן רוצות אותו משובח וטוב יותר, לכן הן גם מסדרות אותו בכל כוחן ומרצן. לא לחינם נקראת האשה בשם "עקרת הבית", כי היא עיקרו של הבית.

היפוך היוצרות של שנות ה2000

לא שמענו בעבר על גדולי ישראל שעזרו הרבה מאד בניקוי הבית וארונותיו. אך יש לכך סיבה פשוטה, הנעוצה בהבדלי החיים של אז ועכשיו. איך -שהוא התחלפו והתערבבו להם התפקידים בדור האחרון. רוב נשותינו עובדות במשרות מלאות במגוון תחומים. הם שבות הביתה ב- 1 בצהריים או ב- 5 אחה"צ, ועוד צריכות להצדיק את התואר והתפקיד של "עקרת הבית". יותר ויותר בעלים מבשלים ארוחות צהריים וסעודות שבת, מנקים רצפות ומדיחים כלים, כי אשה, מושלמת ככל שתהיה, היא רק בן אדם אחד, והיא אינה יכולה לכהן ב-3 משרות בבת אחת.

וכאן באה הבעיה. הבעל רוצה ללמוד כעת, או ללכת לעיסוקיו. "רצונו" אינו נמצא במטבח או בארון בחדר הילדים. והעבודה החובבנית- חפיפניקית שלו, נראית בהתאם... רוב הגברים עושים את הסדר הזה "כדי לצאת ידי חובה", בעוד שרוב הנשים חשות שהנקיון והסדר- הם הן בעצמן. ---אז מה עושים עם ההתנגשות החזיתית הזאת?

מנסים לעשות בה סדר...
בעל נכבד ויקר. הבה ונעשה סדר: תפקיד נשיאת הפרנסה והעול הכספי מוטל עליך, ורק עליך, לפי התורה וההלכה. האשה אמורה לשבת בבית ועליך מוטל לפרנס אותה ואת ילדיך, עליך ורק עליך. אלא מאי? אשתך עובדת, תחתיך, כדי שלך יהיה קל ללמוד יותר. רעייתך יצאה לשוק העבודה כדי שהמשכורות של שניכם יצליחו יחדיו "לגמור את החודש". אז מצוין, בוא גם אתה לקראתה ותסייע לה להפיק את רצונה לבית מסודר ויפה. אם אינך מתכוון לעשות את רצונה ולמלאות את סדריה, מוטב שגם תיטול ממנה את עבודת המורה/ המזכירה/ מתכנתת המחשבים שלה, כפי שעולם מתוקן צריך להיראות.

סדר בתוך הבלגן של הסדר

ובכל זאת, למרות החשיבות הגדולה שבסידור הבית ונקיונו, צריך לנשום לרגע ולעשות סדר במה צריך להיות מסודר כעת. תבדקו את היכולות שלכם למול הזמן הקצרצר שנשאר עד הפסח ותראו כמה תוכלו להספיק בלחץ אך לא במתח. אם ב"סדר" עסקינן ולא ב"ביעור חמץ", אז אולי אל תגלו לאף אחד ותשאירו ארון אחד לא מסודר ל"בין הזמנים" שלאחרי הפסח? אנחנו מבטיחים לא לגלות לשכנות...
אפשר גם לסדר את "ימי הסידורים" הבאים עלינו לטובה בתכנון ובסדר נכון. להשקיע בעבודות החשובות כשהילדים אינם בבית ולהעביר את העבודות הקלות, הדורשות פחות תשומת לב לשעות האמורות להיות מוקדשות לילדינו. לעבוד קשה יותר בשעות בהן השעון הביולוגי שלנו יכול לעבוד קשה, ולהותיר את המשימות המסובכות פחות לשעות העייפות. לבזבז את האנרגיה שלנו על המגירות הקשות לסידור ולאפשר לילדים לנקות בעצמם את המגירות והאלבומים הקלים לסידור. קחו דף ועט, שבו בנחת כמה דקות ותארגנו סדר יום מופתי, שיעזור גם הוא לסדר הטוב, כל אחד כחכמתו וכרצונו הטוב. בסוף, כנראה, הכל יהיה מסודר ונעים...

אחד מגדולי מעתיקי השמועה, מגדולי ראשי הישיבות בדור שעבר, התגרש מרעייתו לאחר מספר שנות נישואין. בערוב ימיו, לאחר שנשא אשה בשנית והתאלמן, שבה אליו אשתו הראשונה ונישאה לו שוב. האשה, בת גדולים לכשעצמה,סיפרה לתלמיד חכם מופלג אחד, שלמד בחברותא עם ראש ישיבה מפורסם, מדוע היא שבה אל בעלה, ומה השתנה מבחינתה. שמעתי את הסיפור מאותו תלמיד חכם בעצמו, מכלי ראשון, ואני מספר לכם אותו לראשונה: וכך אמרה לו אשת הרב: "בעלי היה אדם מסודר בצורה מוגזמת. הסדר הזה היה לי לרועץ, כי מבחינתו הכל היה צריך להיות מסודר, כל הזמן. כל תזוזה בבית, כל כלי שלא עמד במקומו וכל בלגן היה מצער אותו מאד, ואני כבר לא הייתי מסוגלת לחיות עם אדם כל כך מסודר. ואז חלפו השנים ובעלי לשעבר נודע כאחד מגדולי- גדולי מרביצי התורה. אלפי בחורי ישיבות דיברו בהתפעמות על הסדר המופתי שבשיעוריו, על הבהירות האדירה שנבעה מהסדר שלו ועל כך שכל התורה מסודרת לו בראש, כמו במוח של מחשב. הסדר, כך התברר לי לימים, אחרי ש"נפל לי האסימון", היה מהותו וכל כולו. זה היה סוד הצלחתו וככה הוא למד בעצמו, לימד וכתב את חידושיו. אני חשבתי לתומי שהוא דורש רק ממני להיות מסודרת, אך אז הוברר לי אל נכון שהסדר השיטתי היה משנת חייו וסוד קסמו. ואם כך, אמרתי לעצמי, אני רוצה לשוב אליו, להיות שותפה לגדול מרביצי התורה, המסדר את משנתו בסדר מופתי והמנחיל, בסדר נאות ובשיטתיות מבריקה, את התורה לעם ישראל"...

---שנזכה להגיע לליל ה"סדר" מסודרים בארונותינו, בחדרינו ובחדרי לבבינו.