מדריך למתחילים

שני האתגרים העיקריים בתחילת הדרך של שומרי השבת - ואיך בס"ד להתמודד איתם בהצלחה

שני האתגרים העיקריים בתחילת הדרך של שומרי השבת - ואיך בס"ד להתמודד איתם בהצלחה
 
בדרכם החדשה והמרגשת של המקבלים על עצמם שמירת שבת, עלינו להתמודד בדרך כלל עם שני אתגרים עיקריים, שמופיעים אצל הרבה, ואולי אצל רוב, המתחילים לשמור שבת.
 
האתגר הראשון הוא הלחץ החברתי: מה יגידו ההורים/החברים/השכנים/האישה/הבעל.
 
והאתגר השני הוא השעמום: מה עושים שבת שלמה בלי איפון/גלקסי/טלויזיה/סרטים/מוסיקה/בילויים/סיגריות/וכו'.
 
מדובר בשני אתגרים רציניים שרובינו נתקלו איתם והתמודד איתם בדרך זו או אחרת.
 
האתגר החברתי הוא לפעמים מאיים במיוחד, בפרט כאשר יש דמות דומיננטית במשפחה או בחברה שפשוט מפחדים מהתגובה שלו!
 
כמובן שאחרי שמתמודדים ועומדים בגבורה מול השאלות וההערות, הפאניקה ולפעמים גם הבורות, מגלים שהצד השני דוקא מכבד את הצעד החדש שלנו. לפעמים מגלים שיש לנו גם קרובי משפחה נסתרים יותר או פחות שגם הם עצמם שומרי שבת, ולפעמים מגלים שגם הסבתא, או האמא, או האח, או החבר הטוב בכיתה, רצו, כל כך רצו, לעשות כמונו, אבל לא באמת העזו, ובמקרים כאלו, התחזקות שלנו יכולה בע"ה לסייע להתחזקות של חלקים נכבדים מהמשפחה, דבר שלא תמיד יכולנו לצפות מראש!
אבל בשלב הראשון יש את הפחד הטבעי, הפחד מפני השינוי ומפני האופן שבו החברה שלנו תקבל אותו.
 
והאתגר האישי, השעמום, גם הוא עלול להפריע, ושאלות רבות של שומרי שבת בתחילת דרכם, אבל רק (!) בתחילת דרכם, עוסקות בנושא זה של איך למלא את השבת בתוכן ובמשמעות בלי העיסוקים שהיינו רגילים אליהם בימות החול.
 
עם הזמן השאלות הללו כבר נעלמות, כי עם הזמן השבת מתמלא בתוכן חדש, רוחני, של תורה, תפילה, רוח ושלוה שאי אפשר כלל להגיע אליה בתנאי הרעש היומיומיים.
 
אך בשבתות הראשונות, כשעדיין לא רגילים לשקט ולשלווה, התחושה הראשונה היא שעמום, שמוביל לסוג של תסכול. במקום להרגיש הנאה ושמחה - מרגישים חוסר אונים והזמן לא זז.
 
מה עושים? איך מגיעים להנאה, לחויה רוחנית ולהרגשת קדושת השבת?
 
נראה, שלשני השאלות הללו, השאלה החברתית והשאלה האישית, יש פתרון אחד, שיכול להתאים לכל אחד ואחת מאיתנו, כי שניהם נובעים ממקור אחד, והוא: התאמת החברה שאנו שייכים אליה אל שמירת השבת.
 
יש מאיתנו אנשים דומיננטיים, שיכולים, אחרי ההחלטה להתחיל לשמור שבת, לשכנע את חוג חבריהם, מכריהם ובני משפחתם ללכת איתם בדרך החדשה. זה לפעמים עובד נפלא וזה הפתרון האידיאלי, כדי להרגיש שבת רגועה, שמחה ומאושרת.
 
ומה כאשר זה לא הולך? ומה כאשר האנשים שסביבנו מביטים בנו בחשש, באי הבנה ולפעמים אפילו בסוג של עוינות?
 
במקרים כאלו, הפתרון שלנו מוכרח להיות מציאת חברה חדשה, שתכיל אותנו, שאמונתה אמונתנו, שדרכה דרכנו, ושאנשיה, כמונו, שואפים לשמור את השבת.
 
אין זה אומר חלילה ליצור נתק עם החברה הנוכחית שלנו! אבל כאשר בנוסף לחברה הנוכחית נהיה חלק מחברה חדשה, של אנשים שחובשים כמונו והולכים איתנו באותו הכיוון, גם האופן שבו נקבל את ההתייחסות אלינו מהחברה הישנה יהיה אופן יותר מאוזן, וגם נושא השעמום יחלוף באופן טבעי, כי ברגע שאנו שייכים לחברה של שומרי שבת כמונו, כבר יש לנו עם מי לשהות במהלך השבת, את מי לארח, אצל מי להתארח, את מי לשאול שאלות ואיפה להתפלל.
 
ובמצב כזה, תהיה השבת שלנו שבת מלאה אור, חויה רוחנית, עשיה וסיפוק, שבת שבה אנו מוקפים בחברים וידידים ופעילויות, ונהנים מכל רגע.
 
וכעת נשאלת השאלה, איך נוכל למצוא את אותה חברה חדשה ולרכוש את התוכן הרוחני החדש, שיסייעו לנו בשמירת השבת?
 
העצה החשובה ביותר לכולם, היא להתחיל את הדרך החדשה של שמירת השבת באמצעות השתתפות בסמינר של ארגון ערכים, הידברות או צוהר, כבר בשלבים הראשונים של ההתחזקות. במהלך סמינר זה תלמדו להכיר חברים נפלאים, תקבלו עצות וטיפים לדרך החדשה, ואף יתאפשר לכם ליצור קשר עם רבנים וחברים שיסיעו לכם גם אחרי הסמינר, כשאתם חוזרים לביתכם.
 
הסמינרים מחולקים בדרך כלל לסמינרים לרווקים ולרווקות, למשפחות ולאקדמאים. תוכלו למצוא את הסמינר המתאים לכם ולהשתתף - זו חוויה שלא תשכחו אותה, ותסייע לכם בעזרת ה' גם בהמשך הדרך.
 
והעצות הנוספות, שמתאימות להקשר ולזמן, יכולות להיות שונות לארבעה סוגי אנשים, שלכל אחד יכולה להתאים גישה קצת שונה:
 
א. אם אתה רווק: תוכל למלא את השבת בתוכן רוחני באופנים הבאים:
  1. התפילות בבית הכנסת: תוכל למצוא בית כנסת קרוב, שנוח לך להצטרף לתפילות בו, ולבוא אליו מדי פעם לתפילות, בהתחלה בערב שבת או בשבת בבוקר, ובהמשך אף באופן סדיר.   בתחילה, תגיע לבית הכנסת ולא כל כך תבין את קצב העניינים ואת קצב התפילה, אך עם הזמן בע"ה תכנס למסלול, תבין את הנוהל, את סדר התפילות ואת המילים (וכדאי מאוד כבר בשבוע הראשון להצטייד בסידור שהוא באותו נוסח שמתפללים בו בבית הכנסת), ועם הזמן גם תכיר את יתר המתפללים, שיהיו בהמשך הקהילה הרוחנית הקרובה אליך.
  2. שיעורי תורה: כדאי לשים לב ללוחות המודעות ולעקוב אחרי הרצאות של רבנים שמגיעים לשכונה, לעיר או למושב שבו אתה מתגורר, וכן להשתתף בשיעורי תורה קבועים שנערכים פעם בשבוע או יותר. עם הזמן תתחיל להכיר את יתר המגיעים אל ההרצאות והשיעורים ולהתחבר אליהם, וכך לבנות מעגל חברתי חדש!
  3. בהמשך הדרך, יתכן ותבחר להצטרף ללימוד ישיבתי, וכך להעמיק את הידע התורני שלך, וכמובן גם לרכוש חברים לכל החיים.
 
ב. אם את רווקה: תוכלי להעזר בעצות הבאות:
  1. השתתפות בתפילות בעזרת הנשים, והכרת חברות שמגיעות אף הן לתפילות. (בנות מגיעות מדי פעם לתפילת שחרית ומוסף ולפעמים גם לקבלת שבת וערבית בליל שבת, ואם בבית כנסת אחד ראית שלא הגיעו עוד בנות, תוכלי לבדוק בבתי כנסת אחרים באיזור).
  2. נסי למצוא מודעות על הרצאות, סעודות אמנים, הפרשות חלה וכדו' באיזור מגורייך, או אפילו קצת יותר רחוק, ולהשתתף בהן. דרכן תוכלי להכיר חברות חדשות ולהצטרף לחברה שלהן.
  3. נסי לברר דרך אתר "ללמוד וללמד" http://www.ll144.co.il על מדרשות לבנות. בדרך כלל תוכלי להצטרף למדרשה גם לשיעור שמתקיים רק פעם בשבוע או רק מדי פעם, ודרך השיעורים הללו למלא את חייך בתכנים חדשים, ולמלא את המעגל החברתי שלך בחברות בכיוון שלך.
  4. בהמשך הדרך, יתכן ותבחרי להיות תלמידה קבועה של המדרשה, במקביל ללימודיך או לעבודתך, שם תרכשי כלים רוחניים לכל החיים בנושאי הלכה, פרשת שבוע, אמונה ועוד, וגם תהיי חלק מחברה חדשה ומרתקת.
 
ג. אם את/ה נשוי/אה:
  1. הצעד הכי חשוב הוא לכבד, לכבד, לכבד את בת/בן הזוג. 
  2. הצעד השני הוא להזמין אותה/אותו להשתתף עימכם בסמינר, בהרצאות, בשיעורים ועוד וכך לקרב אותו, בעדינות ובדרכי נועם, אל הדרך החדשה. 
  3. שימו לב: האור שאתם רואים אותו, וזכיתם לראות אותו, לא תמיד רואים אותו גם האחרים, וממכם נדרשת סבלנות רבה כלפי בת/בן הזוג שלכם, שלא תמיד הם מבינים "מה קורה איתכם" פתאום. 
  4. ניתן גם לפנות לסמינרים של התקשרות http://www.hitkashroot.com, בהם תקבלו כלים נוספים להתמודדות עם המצב החדש.
  5. והעיקר, שימו לב: המתכון היחיד להצלחה זוגית ביחד עם ההתחזקות מורכב מהרכיבים הבאים: עזרה משמים, סבלנות, הרבה הרבה הרבה אהבה, והרבה הרבה עזרה משמים. בהצלחה!!
 
ד. אם את/ה אב/אם לילדים:
  1. גם כאן, סמינר יכול להיות פתרון מעולה, הואיל ובמהלכו יש גם תכניות עבור הילדים מכל הגילאים. הילדים נהנים וחוזרים מלאי חוויות ופתוחים לקראת הדרך החדשה.
  2. בנוסף, כדאי להתארגן בשבת בבוקר, להלביש את הילדים בצורה מתאימה (כיפה לבנים, חצאיות וחולצות עם שרוולים לבנות), ולטייל איתם לגני שעשועים שנמצאים בשכונה דתית קרובה, אם קיימת כזו שכונה במרחק הליכה מביתכם. שם הם כבר יכירו חברים חדשים - ולילדים יש שפה משלהם ודרך טבעית ומהירה לקשור קשרים חברתיים חדשים, ולהכנס לעניינים, והרבה פעמים דרכם תכירו גם אתם חברים חדשים ומרתקים: ההורים שאותם פגשתם בגינה החדשה.
  3. כמו כן כדאי לברר באגף לתרבות התורנית בעירכם על חוגים לילדים, ועל מורים שיכולים לקדם את ילדיכם מבחינה רוחנית וחינוכית.
  4. בהמשך, כדאי מאוד מאוד להעביר את ילדיכם לחינוך התורני הטוב ביותר שאפשרי עבורם ומתאים עבורם - וכך יזכו לגדול מתוך אוירה דתית ולקבל את הרקע התורני והרוחני שהוא חשוב להם כל כך להמשך הדרך! לעתים קרובות, ילדים יודעים ללמוד ולקלוט רעיונות, חידושים והלכות הרבה יותר מהר מאיתנו, ואפילו ללמד אותנו דברים חדשים, וזאת בתנאי שילמדו במסגרת חזקה ומחזקת, שתדע לתת להם חום, אהבה וגם הכוונה רוחנית.
כמובן, כל אחד מאיתנו יכול ליהנות מעצות שמתאימות לכל אחד מהסוגים, ולבחור מה העצות שהוא אישית מתחבר אליהן.

והעיקר, שנזכה כולנו לקבל ולשמור שבתות מכל רוב שמחה, לאורך ימים ושנים, אמן!
 
מקורות:
אתר ללמוד וללמד  http://www.ll144.co.il
ארגון התקשרות - סמינרים http://www.hitkashroot.com/
אתר ערכים http://arachim.org/
אתר הידברות http://www.hidabroot.org/