יהדות

הכללים הבסיסיים של מסורת אבותינו - על רגל אחת

במאמר זה ננסה לענות על שאלה זו של "מה עכשיו", ולתת לכם כיוונים בסיסיים שתוכלו להתקדם בהם, בדרך העולה אל הר ה `.

אז הנה, ברוך ה` אנחנו מבינים שחשוב מאוד לדבוק בתורה שה` נתן לנו מסיני, וכעת נשאלת השאלה: מה עכשיו. ולכן, בפרק זה אנסה לענות על שאלה זו של "מה עכשיו", ולתת לכם כיוונים בסיסיים שתוכלו להתקדם בהם, בדרך העולה אל הר ה`.

שמירת שבת
באתר שבת נט תוכלו למצוא מידע מגוון בנושא, מידע שכולל מוטיבציה, הנחיות על שמירת שבת, הלכות, הסברים, סיפורים, מקומות אירוח לשבת, ועוד. 
וחשוב שנזכור כולנו, שהשבת היא אחד הציוויים הראשונים שקיבלנו מהבורא יתברך, מיד כשיצאנו מעבדות לחרות, והיא אחד הדברים הבסיסיים שמאחדים אותנו כעם. שמירת השבת מזכירה לנו שוב ושוב שה' ברא את העולם בשישה ימים, וה' הוציאנו ממצרים באותות ובמופתים, ולכן אנו מצווים לנוח ביום השבת – כדי לתת לכולנו, מהמנהלים ועד הפועלים הזוטרים, את האפשרות לנוח, לטפח את בני משפחותינו, ולחזק את הקשר עם בוראנו. 

כשרות: 
עבור תושבי מדינת ישראל זה אמור להיות "החלק הקל", כי המוצרים שנמכרים בסופרים אמורים להיות כשרים...
חשוב, כמובן, להפריד בין מאכלים חלביים ובשריים: אחרי מאכל בשרי מחכים 6 שעות, לפני שאפשר לאכול מאכל חלבי.  על מנת שהמטבח יהיה כשר, חשוב להקפיד שיהיו כלים עבור הארוחות החלביות, וכלים נפרדים עבור הארוחות הבשריות. 
מטבח שהיה עד עכשיו לא כשר, ואתם מעוניינים להכשירו - כמובן שאפשר לעשות זאת, אך לצורך כך עליכם לבקש עזרה מארגון או רב שאתם קשורים אליו. (כי ההלכות של הכשרת כלים הן מאוד מורכבות).

ברכות: 
פיסקה זו מהווה ציטוט מתוך הודעה של loters בפורום חוזרים בתשובה-תמיכה, בתשובה לשאלה של בחורה שמעוניינת להתקרב ליהדות:
את כמעט מבקשת לדעת את כל התורה על רגל אחת :)
כמובן שכל הדברים טעונים קצת לימוד וכד`, אולם בכל מקרה קצת דברים אולי אצליח לעזור:
כמו שהסביר ידידי מקודם, 
# על פירות העץ מברכים: ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ
# על ירקות: ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם בורא פרי האדמה.
 ובכלליות זה כך 
# על מיני תבשילים או מאפה (מלבד לחם) העשויים מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמת, שיפון) או אורז מברכים: ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם בורא מיני מזונות.
# על לחם מברכים - ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם המוציא לחם מן הארץ,
# ועל משקים (למעט יין), ועל בשר וביצים ושאר מאכלים שאינם גידולי קרקע, או שהמרקם המקורי של המאכל כבר לא קיים (אוכל מגידולי קרקע שמרוסק או טחון לחלוטין) - מברכים ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו.
# על יין מברכים: ברוך אתה ה` אלוקינו מלך העולם בורא פרי הגפן.
זה בעיקרון סוגי הברכות בשיא הקיצור. 
יש דבר שנקרא לוח ברכות שכתוב שם מה מברכים על כל דבר (אפשר להשיג את זה בחנויות של ספרי קודש). 

תפילת "קריאת שמע" (המשך ההודעה של loters )
בעיקרון בבוקר ובלילה אומרים "קריאת שמע"
זאת אומרת: 
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל:  ה` אֱלֹקֵינוּ, ה` אֶחָד. 
(ועכשיו בלחש [מה שבסוגרים]:ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד)
וְאָהַבְתָּ, אֵת ה` אֱלֹקיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ.  וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם- עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.  וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ.  ט וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.
וְהָיָה, אִם-שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם- לְאַהֲבָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל-לְבַבְכֶם, וּבְכָל-נַפְשְׁכֶם.  יד וְנָתַתִּי מְטַר-אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.  טו וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ, לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ.  טז הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם, לָהֶם.  יז וְחָרָה אַף-ה` בָּכֶם, וְעָצַר אֶת-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה, לֹא תִתֵּן אֶת-יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה, מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה, אֲשֶׁר ה` נֹתֵן לָכֶם.  יח וְשַׂמְתֶּם אֶת-דְּבָרַי אֵלֶּה, עַל-לְבַבְכֶם וְעַל-נַפְשְׁכֶם; וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל-יֶדְכֶם, וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם.  יט וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת-בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.  כ וּכְתַבְתָּם עַל-מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.  כא לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה` לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם- כִּימֵי הַשָּׁמַיִם, עַל-הָאָרֶץ.
וַיֹּאמֶר ה`, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  לח דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל-כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם, לְדֹרֹתָם; וְנָתְנוּ עַל-צִיצִת הַכָּנָף, פְּתִיל תְּכֵלֶת.  לט וְהָיָה לָכֶם, לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹת יְהוָה, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם; וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים, אַחֲרֵיהֶם.  מ לְמַעַן תִּזְכְּרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתָי; וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים, לֵאלֹהֵיכֶם.  מא אֲנִי ה` אֱלֹקיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם, לֵאלֹהִים:  אֲנִי, ה` אֱלֹקֵיכֶם.
וכאן  http://www.aish.com/hcolumns/readAndWrite/Bedtime_Shema.asp
תוכלו לקרוא את הסיפור 'אני כאן, בזכות קריאת שמע', על קריאת שמע שהחזירה ילדה לחיק היהדות. כדאי לקרוא!

טהרת המשפחה
שמירת דיני טהרת המשפחה היא קריטית כשרוצים לבנות בית יהודי אמיתי, והיא קריטית לצורך שמירה על רוחניות ילדיכם. (ילדים שנולדים למשפחות שאינן שומרות על כללים אלו, חושיהם הרוחניים עלולים להיפגע חלילה, וחבל!!!)
מומלץ לקרוא את החוברת "אוצר הטהרה", של הרב יעקב יואל וולף, אותה ניתן להשיג בטלפון 08-8642821, 
ובה מובאות הלכות טהרת המשפחה, וטעמיהן, וכן סיפורים בנושא. והאתר http://www.taharat.com/teharat/main.asp עוסק כולו בנושא החשוב של טהרת המשפחה, והוא מכיל גם מידע הלכתי, סיפורים בנושא, מידע על מקוואות, וכו`. מומלץ!!!!
צניעות: 
יש חשיבות גדולה להקפדה על צניעות, במיוחד אצל בנות. היופי הפנימי של בת יהודיה הוא דוקא בצניעות שלה, בהסתר, בחוסר ההתבלטות. יש כמובן את גדרי הצניעות, שמפורטים במאמר של הרב אליעזר מלמד, על הלכות צניעות http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1830 , אבל גם בתוך מה שנחשב "צנוע" ו"כשר", יש רמות שונות של "דיוק" ושל הקפדות. והרעיון הוא שככל שהאישה שומרת על עצמה יותר, כך הבית שהיא בונה שמור גם הוא יותר מפני כל מיני "הפרעות" שעלולות חס ושלום לפגוע בשלום הבית ובשלמותו. וכנ"ל גם הבעל: ככל שהוא רגיל להסתכל רק במה שקורה בתוך ביתו, כך הבית שהוא בונה צפוי להיות שלם יותר ומלא יותר. 
ברית מילה:
זוהי אחת המצוות הראשונות שקיבלנו – מצווה שה' נתן כבר לאברהם, אבי האומה (המקור: בראשית י"ז). וזוהי אחת המצוות היחידות שעדין מאחדות אותנו כעם.  ברית המילה נערכת ביום השמיני להולדת התינוק הבן, על ידי מוהל מוסמך או על ידי רופא מאמין שמתכוון למול לשם מצווה. מטרת הברית: להדגיש את הקשר שלנו עם הבורא, ואת המחויבות שלנו למצוותיו. וכפי שה' אומר לאברהם אבינו: (פרק י"ז פס' ט' והלאה):
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל-אַבְרָהָם, וְאַתָּה אֶת-בְּרִיתִי תִשְׁמֹר--אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, לְדֹרֹתָם.
זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ, אַחֲרֶיךָ:  הִמּוֹל לָכֶם, כָּל-זָכָר. 
וּנְמַלְתֶּם, אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם; וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם. 
וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר--לְדֹרֹתֵיכֶם...
וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם, לִבְרִית עוֹלָם.
 
למעשה, המילה מהווה ההבדל הפיזי היחיד שקיים בין אדם יהודי לבין אדם שאינו יהודי, וטקס המילה הוא הטקס העיקרי אותו עובר אדם לא יהודי שמחליט להצטרף לעם היהודי. 
עוד על ברית המילה תוכלו לקראו כאן: http://www.babyworld.co.il/bba/birth/after/brith/index.jsp , והסברים נוספים תוכלו לקרוא במאמר של הרב משה שפירא, מדוע ברית מילה, כאן:http://www.aish.com/hisrael/lifecycle/What_Is_Circumcision$.asp 

נושאים נוספים (חלק זה מובא גם הוא מתוך הודעתה של loters ):
אמנם יש לציין, שכל זה הן הלכות. והלכות בלי לדעת את טעמם זה דבר שקשה לקיים, כל שכן שקשה להתחבר אליו, ולהבין קצת יותר לעומק.
לדעתי מה שהכי חשוב הוא להכיר יותר את אורח החיים הדתי, כמו כן יש הרבה ארגונים כיום שמאפשרים לכל סוגי האנשים להתקרב ולהכיר את אורח החיים היהודי דתי - זאת האפשרות המומלצת. 
ההתחזקות הגדולה ביותר היא באמת ע"י פגישת ויצירת קשר עם דמות תורנית שתהיה לכם לעזר. אולי זה קצת מבייש בהתחלה, אבל זה שווה. אל תוותרו על זה. בהצלחה בכל אשר תעשו.
בהצלחה לכולנו בע"ה!!!