יהדות

תורה ומתמטיקה: סיפורו של פרופסור פרידמן

מעובד מתוך עלון תהודה, בית הספר לטכנולוגיה, ירושלים.  

יעקב הילד נולד במונקטש הסובייטית בכור מבין ארבעה אחים, לתקופה לא פשוטה מבחינה יהודית. בית ספר יהודי לא היה בעיירה למרות שהיו שם כאלפיים משפחות יהודיות ובית הכנסת האחרון נסגר בשנת 1956. על לימוד תורה לא היה מה לדבר ורוב היהודים עסקו במלאכת כפיים. למזלו, אביו היה יהודי שורשי ושימש כאחד ממנהיגי הקהילה המקומית ועל כן, את רוב חינוכו התורני קיבל יעקב בבית.

"בשבתות" הוא מספר, "היינו צריכים להמציא תירוצים למה לא לבוא לבית הספר וביום כיפור היינו "נהיים חולים" באופן קבוע", הוא מציין בחיוך.

כבר מגיל צעיר עשה יעקב חיל בלימודי החול ובעיקר במתמטיקה ובפיזיקה ואף זכה במספר תחרויות ארציות במקומות הראשונים. כשכולם בכיתה ניסו לפתור תרגילים המתאימים לרמתם, הוא כבר היה כמה רמות מעל. "בדרך לבית הכנסת" הוא מספר על אותה תקופה, "היה אסור לדבר על תורה אז דיברנו על מתמטיקה".

לאחר התיכון המשיך ללימודי מתמטיקה גבוהים באוניברסיטת מוסקבה, שנחשבה אז לאחד המוסדות הטובים בעולם. "נעשה לי נס שבכלל התקבלתי" הוא אומר, "האקדמיה בתקופתו של סטלין הייתה סגורה בפני יהודים אולם רק המחלקה למתמטיקה הייתה פתוחה לקלוט יהודים... כשליש מהמחלקה היו יהודים אולם אסור היה לקיים איתם קשר חברתי, הייתי נוסע כל יום ברכבת למשפחה יהודית במוסקבה על מנת להניח תפילין ולהכניס מעט אוכל כשר לפי, לכן את רוב לימודיי עשיתי בדרכים עם סיכומים של חבר".

כל זה לא מנע מיעקב פרידמן לסיים בהצטיינות את התואר הראשון והשני. בדרך, הוא גם הספיק לשמש כקצין בצבא האדום על תקן עתודאי מילואים כמתכנת טילים נגד מטוסים "הקורס הזה" הוא מספר, "היה הקשה מכל, חייתי על לחם ומים כמו בתקופות הכי אפלות של עם ישראל. על טקס דתי אפילו לא חלמתי, אף שהיו שם הרבה יהודים, רובם לא ידעו דבר על יהדותם".

את חב"ד, החסידות אליה הוא משתייך, החל להכיר כבר אז. "חסידי חב"ד היו היחידים שעוד שמרו על גחלת היהדות שם", מספר פרופסור פרידמן.

נקודת מפנה משמעותית בחייו ארעה בשנת 1971 . עקב לחץ אמריקאי נפתחו שערי רוסיה והתאפשר לחלק מהיהודים להגר ממנה. "לי ולמשפחתי הכתובת הייתה ברורה - ארץ ישראל!" הוא סייע להוריו לשקם מחדש את המשפחה בראשון לציון ופנה ללימודי קודש בישיבת כפר חב"ד, שם מצא דרך שאהב בעבודת השם. "לא יכולתי להרשות לעצמי כאדם בן 22 עם ידע אקדמי מפליג, להישאר עם השכלה תורנית של ילד בן 7" ותוך שנה סגר פערים רבים הודות לחברותא חכם ומסור ומוטיבציה עצמית גבוהה.

בהדרכת הרבי מלובביץ', התחיל ללמוד לימודי דוקטורט במתמטיקה באוניברסיטת תל אביב ובמקביל התחיל גם ללמד מתמטיקה. במלחמת יום הכיפורים הוא גויס לתותחנים אחרי טירונות מקוצרת, אחרי תשעה חודשים חזר לעבוד על הדוקטורט במתמטיקה טהורה. "התברר לי שיש עוד דוקטורנט שעובד על נושא דומה והוא אף התקדם שלב אחד קדימה. בהמשך חברנו אחד לשני והוכחתי לו שהפתרון אליו הגיע שגוי כך שהתחלנו לעבוד על הנושא יחדיו. לאחר מכן הוצגה לנו בעיה נוספת על ידי המנחים לדוקטורט. בעיה שהתברר לנו יותר מאוחר שהוגדרה כבלתי פתירה. שבוע אחר שבוע פרקנו את הבעיה לגורמים, הרעיון היה לפתח שיטות חדשות לחישוב. בעצם, שפה מתמטית חדשה שעל ידה ניתן יהיה לתאר כל תופעה במונחים פיזיקאליים וזאת על ידי תיאור תתי מערכות בצורה שיטתית. לבסוף הצגנו את התוצאות בכנס באוניברסיטה העברית, שם התרכזה אז עיקר הפעילות במתמטיקה בארץ. הייתה התלהבות רבה בקהילה המתמטית ואף קיבלנו הזמנה לפרסם את מסקנות המחקר בכתב עט מרכזי בארה"ב. קיבלתי אז הצעה ללמד באוניברסיטת קליפורניה, כיון שהפרופסור שהכריז על כך שהבעיה אינה פתירה היה משם והם רצו שאקדם אצלם נושא הזה."

בתחילה לא הבין יעקב למה עודד אותו הרבי מלובביץ' להישאר באקדמיה,אולם מאוחר יותר קיבל הסבר מפרופ׳ ברנובר (מאוניברסיטת בן גוריון), שאף הוא קיבל תשובה דומה כששאל את הרבי. הרבי נימק זאת בשתי סיבות:
האחת, לא להפוך למיותר את הזמן שהושקע בלימודי אקדמיה. 
והשניה, כשהמשיח יבוא, ירצו כולם לדעת את השם וצריך שיהיו מדענים שיוכלו להסביר בצורה מדעית ומובנת לגויים את אחדות הבריאה ויד השם בעולמנו. 
אין ספק שפרופ' פרידמן נרתם למשימה לא קלה זו, שגם הובילה אותו בין היתר להתמקד כיום בפיזיקה, תחום בו הוא נחשב למומחה בר סמכא, למרות שלא למד אותו באופן רשמי.

פרופ' פרידמן מלמד כיום מתמטיקה ופיזיקה בבית הספר לטכנולוגיה, ואפילו הספיק להיות רקטור לקדנציה אחת דבר שלא קרץ לו מדי עקב הפן האדמיניסטרטיבי המרובה. כיום מכהן פרופ' פרידמן כראש רשות המחקר בבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים. ובנוסף הוא גם מעביר שיעורי חסידות, וגם אבא במשרה מלאה...

"אני מעדיף להתמקד בגילוי הבורא ולא בלחימה בכפירה בו." מספר פרופסור פרידמן, ומוסיף: "לפני מספר חודשים קיבלתי מייל מאדם חילוני שגר בצפון תל אביב אשר היה שותף למאבק נגד חב"ד בשכונה, הוא פגש את חתני שאמר לו שאם יש לו שאלות בנושאים של תורה ומדע הוא יכול לפנות אלי כיוון שאני עוסק בפיזיקה. נפגשנו על כוס תה והסברתי לו שלא הכול בדיוק כמו שהוא חושב, למחרת נודע לי שהוא, שהיה מראשי המאבק, לא חתם על העצומה נגד חב"ד, אז כנראה שכן פעלתי משהו בנושא...."