יהדות

כשרבנו בחיי מבקר במחלקה הפסיכיאטרית

כשרבנו בחיי מבקר במחלקה הפסיכיאטרית - שוקי דגן, קו עתונות דתית.

אפשר היה לחשוב שככל שהעולם נעשה מתוחכם ומתקדם יותר, שיעורי הדיכאון והחרדה בקרב בני אדם יתמעטו. אחרי הכל, אנחנו הרי חיים בעידן האינסטנט שבו לכל בעיה רצינית יש פתרון מהיר ומיידי, רצוי בלחיצת כפתור.

אלא שהמציאות מציגה תמונה שונה לחלוטין. לפי הערכתם של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, ספק אם אי פעם בהיסטוריה האנושית היה דור כה חרד ומדוכא כמו הדור הנוכחי.

 רוברט ליהי, פרופסור קליני לפסיכיאטריה באוניברסיטת קורנל, סיפר לאחרונה בראיון: |אנחנו חווים מגמה היסטורית רצינית של התגברות החרדה, הילד הממוצע היום בגילאי 11-13 חווה רמת חרדה המתקרבת לזו שממנה סבל המטופל הפסיכיאטרי הממוצע בשנות החמישים".

בתור עשר שנים רמת הביקוש לתרופות נוגדות חרדה ודיכאון בארצות הברית הכפילה את עצמה. תרופות אלו ממשיכות להיות המבוקשות ביותר בבתי מרקחת ואין סימנים שמגמה זו צפויה להשתנות בעתיד הנראה לעין.

מה יכול להיות ההסבר לגל הדכדוך והעצבות השוטף את החברה המערבית? איך זה שדווקא בעידן השפע שבו יש ביד האדם הממוצע להשיג ולרכוש דברים שאבותיו לא שיערו בדעתם, קיימת רמת מועקה כה גדולה?

לד"ר דוד הלל רוזמרין יש הסבר פשוט לכך: מחסור באמונה וביטחון בקדוש ברוך הוא.

רוזמרין הוא עמית מחקר במחלקה לפסיכיאטריה של בית הספר לרפואה הארוורד. בשנים האחרונות הוא פיתח שיטה טיפולית המבוססת על העמקת האמונה והביטחון בה' וכך להוריד את מפלס החרדות והדיכאון בקרב המטופלים שלו. הוא אינו שולל את הערך של טיפול תרופתי, אך ממליץ לשלב אותו עם פיתוח השקפת עולם המפתחת את הקשר האישי שבין האדם לבוראו.

לפני עשר שנים, כשרוזמרין היה בתחילת דרכו האקדמית, הוא החל לחוות סדרה של התקפי חרדה ודיכאון. באחת הפעמים החליט להעלות את הבעיה בפני רב ממנו היה שומע שיעורי תורה. הרב לא שלל את הרעיון של פניה לאיש מקצוע אבל יחד עם זאת הפנה אותו לספר שחיבר 'איש מקצוע' מסוג אחר: 'שער הביטחון' מתוך ספר 'חובות הלבבות' שחיבר רבינו בחיי אבן פקודה, שחי בספרד בתקופת תור הזהב.

"תקדיש עשר דקות בכל יום לעיון בדפים הללו ותחשוב על הדברים", המליץ לו הרב, "אתה תראה שזה יעזור לך".

רוזמרין פעל בהתאם להמלצה והופתע מהתוצאות. "בתוך שמונה שבועות הייתי מסוגל להירדם ללא קושי", הוא מספר. "החרדות נעלמו כמעט לחלוטין. לא פחות מופלא היה השיפור שחל במצבי הנפשי, חרף העובדה שאף אחד מגורמי החרדה בחיי לא בא אל פתרונו. למעשה, הלחצים שבהם הייתי נתון דווקא התגברו בתקופה זו, אבל מה שהשתנה היתה גישתי לקשיים ולחיים בכלל. הגברתי את רמת הביטחון שלי בה' ורכשתי את המיומנות הרוחנית הנדרשת כדי לתמרן בעולם החרדות. כשם שמטופל רפואי מניח את עצמו מתוך אמון גמור בידיו של רופא מיומן ומוכשר, כך הבנתי שאירועי חיי מונחים בידיו האמונות של הבורא ושבסופו של יום אין מקום לדאגות שלי".

כאשר הגיע זמנו של רוזמרין להגיש עבודת דוקטורט הוא החליט לבסס אותה על ניתוח עקרונות החוכמה היהודית כפי שהם מוצגים בספר 'חובות הלבבות'. המפקחים האקדמיים שבדקו את העבודה התרשמו מהניתוח המדוקדק של גורמי החרדה האנושית והטיפול בהם והופתעו עוד יותר כאשר רוזמרין סיפר להם כי הדברים מבוססים על כתביו של חכם יהודי שחי לפני אלף שנה.

לאחרונה, החליט רוזמרין להנגיש את הידע שסייע לו כה רבות לציבור הרחב. בשיתוף רבנים, מחנכים ומומחים בתחום רפואת הנפש, גיבש תוכנית עבודה עצמית המבוססת על עקרונות 'שער הביטחון' שבאמצעותה יכול כל אדם להעצים את הקשר הנפשי שלו לקדוש ברוך הוא.

"עם התגברות המשבר הפיננסי בארצות הברית והחששות הביטחוניים הגוברים בעולם, מפלס החרדה והדאגה בעולם היהודי מרקיע שחרקים. הגברת הביטחון בה' עשויה לתרום רבות להקטנת המתח הזה ולהעניק לכולנו חיים שלווים ורגועים.