יהדות

פרופסור אנטוני פלו מודה: יש בורא לעולם

לאחר שקרא ספר של פיזיקאי שומר מצוות הגיע גדול הפילוסופים האתיאיסטים למסקנה: יש בורא לעולם 

מתוך שופר
http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=7296

המהפך הכה בהלם את אלפי תלמידיו ומכריו של פרופסור אנטוני פלוּ . 

במשך חמישים שנה הוא נחשב לאחד הפילוסופים האתיאיסטים המפורסמים ביותר בעולם. ``בכל פעם שדיברו על אתיאיזם היה שמו של פלו עולה מיד על הפרק``, סיפר אחד מתלמידיו . 

אבל במכתב ששיגר לגיליון אוגוסט-ספטמבר של כתב העת הבריטי Philosophy Now magazine```` (`מגזין פילוסופיה עכשיו`), קובע הפילוסוף הבריטי: ``לאור התגליות החדשות בתחום חקר החיים נעשה מסובך מדי לדמיין את האפשרות שמערכות החיים התהוו מעליהם. מאחורי הבריאה קיימת סוג כלשהוא של תבונה מתכננת``. 

הידיעה הכתה בהלם את מעריצי פלו, בפרט לאור העובדה שרק לפני 3 שנים פרסם הפילוסוף האתאיסט מאמרארוך בו גינה במילים חריפות את האמונה הדתית . 

מאז פרסם את מאמרו הראשון נגד הדת בשנת 1950 נחשב פלו אחד מדובריה הרהוטים והמבוקשים ביותר של התנועה האתיאיסטית בבריטניה ובעולם כולו. הוא לימד באוניברסיטאות אוקספורד, קיל, ורידינג, הרצהבקמפוסים רבים בארה``ב ובקנדה, חיבר עשרות ספרים ומאמרים ונטל חלק באינספור הרצאות ועימותים פומביים בנושא האמונה הדתית. ספרו החשוב ביותר, ``הנחת היסוד האתאיסטית ``, התפרסם בשנת 1984 ובו טען כי נטל ההוכחה לקיומו של אלוקים מוטל על כתפי המאמינים .

אבל ספק אם בעתיד ימשיכו ארגונים אתיאיסטים להזמין אותו לנאום בפניהם. הסיבה: בשבוע שעבר הודיע הפילוסוף בן ה – 81 כי הוא משנה דעתו. כעת סבור פלו כי מציאותו של `בורא` הינה ``הכרח מדעי``, כלשונו . 

``אינטליגנציית-על הינה ההסבר הטוב היחיד למוצא החיים ולמורכבות הטבע``, אמר פלו בראיון טלפונילסוכנות הידיעות אי. פי. ``המחקר הביולוגי של הדנ``א גילה את המורכבות שלא תאמן הנחוצה לאפשר חיים, [מורכבות כזו] מצביעה על קיומו של כוח בעת תבונה וגם תכלית, אני מניח... רמת מורכבות כזו בהכרח מתפרשת אצלנו כביטוי לתבונה ``. 

לדבריו מדובר בהכרה שהבשילה אצלו בהדרגה במהלך החודשים האחרונים בהשקפתו התחולל בעקבות קריאת ספר שחיבר הפיזיקאי היהודי ד``ר ג`ראלד שרודר. לאחריה החל פלו לעסוק בכתיבת ספרו החדש , הטוען הפעם בעד קיומו של האלוקים . 

בראיון לסוכנות הידיעות ``רויטרס`` אמר פלו כי הוא מודע לכך שהצעד האחרון שעשה עלול להרגיז לא מעט אנשים, ``ברם``, הוא אומר, ``כל חיי פעלתי לפי העיקרון הקובע: לך אחר הראיות, לא חשוב לאן שיובילואותך ``.

בשיחה ל``שופרניוז`` סיפר ד``ר שרודר כי כאשר קרא את הידיעה בתחילה סבר כי מדובר במתיחה. ``הספרים שחיברתי התקבלו יפה בציבור הרחב באירופה ובארה``ב , אבל לא ציפיתי שיחוללו מהפך כה דרמטי``. אבל בדיקה קצרה העלתה כי מדובר בסיפור רציני לחלוטין . 

``ה``סאנדי טיימס`` הבריטי הקדיש לנושא הזה כתבה ארוכה במהדורת יום ראשון שלו`` אומר שרודר, ``העובדה שאחד העיתונים הנחשבים ביותר בבריטניה מתיחס לנושא במהדורה הכי מבוקשת של העיתון מלמדת שמבחינתם מדובר בסיפור מסעיר ``. 

ואכן סיפור המהפך המפתיע בעמדתו של האתאיסט הוותיק חולל סערה בעולם האתאיסטי ועורר גלים גם בתקשורת העולמית, שהבליטה את העובדה כי המהפך המפתיע אירע בעקבות קריאת ספרו של שרודר ``פניו הנסתרות של הא-ל ``. 

בספר, שיצא לאור בשלב זה רק באנגלית, מתאר שרודר את המורכבות העצומה של עולם החי כפי שנחשףבמחקר החדיש. ``קל לטעון שהעולם התפתח באופן מקרי כאשר מדברים באופן כללי``, אומר שרודר, ``אבל כאשר בוחנים מקרוב דוגמאות פרטניות של תכנון בטבע, נקח למשל את תהליך ההתפתחות של עובר במעי אימו, העמדה הזאת נופלת ``.

שרודר סיפר כי הוזמן ליטול חלק בסימפוזיון משותף עם פלו שנערך בניו יורק ורק שם התוודע להד התקשורתי הרב שקיבל הצעד של הפילוסוף האנגלי . 

ד``ר ג`ראלד שרודר עצמו החל לשמור תורה ומצוות כפיזיקאי גרעיני ב – MIT ומאחוריו קריירה מדעית ססגונית שכללה פרסום עשרות מאמרים בנושאים מגוונים, החל מפיתוח נשק גרעיני, בדיקת הרכב סלעי הירח, חקר חלב האם האנושי ועד גילוי מסלול הנדידה של דגים באוקינוס. לאחר שעלה ארצו עבד במכון וייצמן ובמכון וולקני, וכיום הוא מקדיש את עיתותיו לחקר תחום המפגש שבין מדע לדת .

הוא מספר כי הוא מוזמן פעמים רבות בשנה להשתתף בועידות ובסימפוזיונים בנושאי דת ומדע הנערכים בכל קצווי תבל. ``מדובר בנושא שתפס תאוצה רבה בשנים האחרונות. יש המון סקרנות בעולם להכיר את עמדת היהדות בנושאים הללו ``.