סיפורים לכבוד שבת

הברכה הכפולה של הרב אורי זוהר זצ"ל

מתוך כתבה של הרב משה וינשטוק עם הרב זייבלד שליט"א, באדיבות מרוה לצמא.

שלושים לפטירת הרה"ג ר' אורי זוהר זצ"ל, האיש שהתנתק מכל הבלי עולם ודבק בכל נשמתו בה' ובתורתו, האיש שהשפיע על אלפים ורבבות לחזור בתשובה באמצעות המאור שבתורה. הרב אברהם זייבלד שליט"א, מנהל ארגון לב לאחים, מספר על הרב אורי זוהר, החברותא שלו ועמיתו לתנועת התשובה, במשך שלושה עשורים.

היה זה בכנס שאליו נסענו, מספר הרב זייבלד, אני והרב אורי זוהר, כנס שנערך בעיר חדרה. בכל מקום שאליו הגיע הרב אורי זוהר היתה היסטריה כללית. הוא ליבה את אור היהדות באופן שאין לו אח ורע.
בסוף הערב הגיע אלינו יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, אמיד ובעל ממון, וביקש בקשה 'צנועה': אני מבקש שכבוד הרב יבוא לביתי כדי שאוכל לכבדו - שיעשה 'ברכה' אצלי בבית.
לא ידע האיש כי בקשה זו לא היתה צנועה כלל ועיקר, זאת משום שבעבור הרב אורי זוהר, הנכס היקר ביותר שהיה תחת ידו היה הזמן. כל דקה נחשבה בעיניו לאוצר. מה גם שהשעה כבר היתה אחת עשרה בלילה בערך, וזמן הקימה הקבוע שלו, שהיה בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר, היה במרחק של כארבע שעות ומחצה בסך הכל, כשנסיעה של שעה מפרידה בינו לבין יצועו.
אבל האיש התעקש והבטיח: אם הרב יבוא לביתי, אקבל על עצמי בלי נדר להתחזק במשהו בשמירת מצוות.
זה היה 'שוחד' שהרב אורי זוהר לא יכול היה לסרב לו, והוא נענה להצעה ועלה לביתו המפואר של אותו אדם, מעין טירת פאר בנויה לתלפיות. בנו ובתו של האיש היו אף הם בבית, ושיחה החלה להתגלגל.

הוא שוחח איתם על אושר אמיתי ועל משמעות החיים: הכסף, הממון והנכסים הינם אחיזת עיניים, אמר, לפני שהכרתי את בוראי היו גם לי ממון רב וטירה ענקית על חוף ימה של העיר יפו, אבל האושר היה ממני והלאה. כי רק סיפוק רוחני של אדם העושה את חובתו בעולמו הוא המסב אושר לאדם. כך דיבר על ליבם והוסיף: אני יודע שקשה מאוד לשנות אורחות חיים ולהתחיל לשמור מצוות, חוויתי את זה בעצמי, אולם ריבונו של עולם אומר לנו: פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם.
הנה, אני עצמי, כשבאתי לקבל על עצמי עול מצוות, הייתי מודע לקושי שהיווה לפני מכשול, ולפיכך לא קיבלתי על עצמי בתחילה אלא דבר אחד - הדלקת נרות שבת. זה לא יקר, זה לא מגביל, זה לא דורש כמעט מאום, אבל אור הנרות האיר את נשמתי. קבלו על עצמכם אפוא משהו קטן לכבוד ריבונו של עולם... כך דיבר על ליבם ושבה אותם בקסמה של האמת שבקעה מפיו.
את הפגישה אצל אותו יהודי מחדרה סיימנו בשעה שלוש לפנות בוקר, וירושלימה הגענו בשעה ארבע. אבל סדר יומו של הרב אורי זוהר לא נפגע, כי הוא פשוט 000 ויתר על שינה של לילה אחד. מיד כשהגענו פנה לסדר יום מלא וגדוש בתורה ובעבודת ה', ובסיומו שוב יצאנו לפעילות, והפעמים בעיר אחרת.
בסופו של דבר, גם הבן וגם הבת של אותו יהודי חזרו בתשובה שלמה, והינם כיום בעלי משפחות מפוארות בירושלים עיר הקודש. לא פעם יצא לנו להזכיר את המעשה הזה בשיחות בינינו, והרב אורי זוהר אמר: אותו יהודי ביקש שאעשה 'ברכה' בביתו, והנה שרתה בביתו הברכה כשילדיו שבו בתשובה....