שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

כפרות על עוף בראקל - מעודכן

כפרות על עוף בראקל

 

 

שאלת הרב גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א:

 

לכבוד מורינו הגה"צ רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א האם אפשר לעשות כפרות על עופות של בראקל, שהם צבעונים, ?

והטעם ?

בברכת כהנים באהבה כעתירת

גמליאל הכהן רבינוביץ

מח"ס "גם אני אודך"

ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

 

אם עוף זה הוא עוף כשר, ששוחטים אותו ובשרו נאכל מצד ההלכה,  ודאי שאפשר.

ואם הוא עוף שאינו כשר, ודאי שאי אפשר.

 

בברכה

שמואל ברוך גנוט

 

 

 

שאלת הרב גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א:

 

 

יישכ"ג
שאלתי במצב היום שיש מחלוקת חריפה בזה
מה יעשה אדם מהצד, אם מותר לעשות על עוף כזה כפרות ?
בברכת כהנים באהבה כעתירת
גמליאל הכהן רבינוביץ
מח"ס "גם אני אודך"
ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 

 תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

 

השאלה אינה מתחילה בנושא כה שולי של הכפרות, שהוא רק מנהג, ובזמן הגאונים בכלל עשו כפרות על עציצים, כמפורש ברש"י, או על כסף או דגים וכו'.
השאלה היא על עצם אכילת העוף הלזה, שיש ויכוח גדול כעת בין פוסקי זמנינו האם הוא הוא העוף שיש עליו מסורת אכילה (וראה בספרי ויאמר שמואל מאמר בענין חשיבות המסורת ועניינה באכילת בשר בהמה ועוף). ישנם המתירים בשופי וישנם האוסרים.
ומאחר שאנו, קטנים שכמותינו, לא הגענו לכלל הוראה והכרעה, בפרט בנושאים חמורים כאלו, לכן צריך כאו"א לנהוג בזה כהחלטת רבותיו, בדיוק כמו בכל כללי ההלכה שיש בכל מחלוקת בין פוסקי זמנינו. שיש מקומות שהולכים אחר הכרעת המיקל, אם זה דין דרבנן, ואחר הכרעת המחמיר בדינים דאורייתא. ויש בזה כללים רבים, מי הוא פוסק הנחשב לבר פלוגתא, ומתי צריך הכרעה ע"פ שכל ושיקול הדעת, ובמק"א הארכתי בזה ואכמ"ל.
ומי שנוהג למעשה לאכול עוף זה, יכול לעשות עליו גם כפרות, ומי שלא, אז שגם כפרות לא יעשה עליו, ופשוט.

 

המשך לתשובה

לכבוד הרב גמליאל רבינוביץ שליט"א

כהוספה למה שכתבתי לכם על כפרות בעוף בארקל, יש להוסיף שיש מקפידים לקחת תרנגול לבן לצורך כפרות (רמ"א סימן תרה סעיף ב).כ עניין שנאמר (ישעיה א, יח): "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו" (דע"ת שם).

טעם נוסף מובא בכף החיים שכן הצבע הלבן מרמז על בחינת החסד והרחמים (כף החיים סימן תרה ס"ק כה).

טעם נוסף: שכן תרנגול לבן בריא לאכילה יותר מתרנגול בצבע אחר (יפה ללב ח"ב שם ס"א; כף החיים שם ס"ק כד). ואם כן, הרי הבראקל הלזה הוא צבעוני ובלא"ה אין לעשות עליו מנהג הכפרות.

וכמובן שכל זה לפטומי מילי בעלמא כי נושא הבראקל מסור לגדולי בעלי הוראה, זה אומר בכה וזה אומר בכה ואין איתנו יודע עד מה.

בברכה

ובברכת כוח"ט

שמואל ברוך גנוט