שאלות ותשובות בהלכה - הרב ש. ב. גנוט

גלידה על עוגה חמה בשבת

שאלה:

האם מותר לשים גלידה על עוגה חמה בשבת ולאוכלו מיד

והאים יש נפ"מ בן גלידה לקרטיב בנושא

 

תודה מראש

בנימין מנוי יארק

 

תשובה: הרב ש. ב. גנוט שליט"א, אלעד

לכבוד ה"ה בנימין

ניו יארק

ברכות וישועות לך ולכל אשר לך!!

בדבר שאלתך שאלת חכם:

כאשר העוגה חמה ברמה של 'יד סולדת'- אסור להניח עליה גלידה או קרטיב, משום איסור בישול.

אך כשהעוגה אינה חמה ברמת חום של 'יד סולדת בו', מותר להניחה על העוגה, למרות שחום העוגה ימהר את הנמסתה של הגלידה. ואם אוכלו מיד- בודאי שאין שום בעיה של 'נולד' בזה.

[וביאור הדבר הוא שאין בכך משום איסור 'נולד'- (ראה בשולחן ערוך וברמ"א  סימן שיח,טז לגבי פשטידה/איפנדא), מכיון שהגלידה נאכלת כך גם ללא שהעוגה המיסה אותה. (וראה בשמירת שבת כהלכתה פרק י' הערה כ' בדברי הגרש"ז אוירבך זצ"ל) וגם אם העוגה לא היתה מחממת את הגלידה, עדיין הגלידה היתה נמסה מעצמה כעבור זמן קצר, ראה בשו"ת אז נדברו ח"ג סי' ח' ובשמירת שבת כהלכתה פ"א ל"ז. ובפרט באופן  כשהגלידה מתערבת עם העוגה, שאז הדבר דומה לד' המשנה ברורה סי' ש"כ לגבי הנחת מים בכוס מים].

ואין הבדל בין קרטיב לגלידה, ובשניהם כנ"ל.

[והערתך להבדיל בין גלידה לקרטיב מעניינת היא, ואכן בקרטיב יש מקום יותר להקל, מכיוון שמי הקרטיב מתערבבים יותר טוב עם עוגה ופחות ניכרים בה. וגם מהסיבה שבגלידה ישנו דיון בפוסקים האם גלידה חשובה למשקה או לאוכל (ראה בספרי 'שלהי דקייטא' סימן יב באריכות) מחמת ריבוי החומרים שבה, הכוללים ביצים וסוכר וחלב ועוד. אך קרטיב רובו ככולו מים עם מעט צבעי מאכל וחומרי טעם קלושים. ואם כן היתה לכאו' סיבה לומר שבגלידה חשוב נולד בכך שהופכה ממאכל למשקה.-אך זה אינו, עי' שש"כ פ"י אות ד' ועי' שם הערה כ' בשם הגרשז"א, שכתב: "דהא נאכלת הגלידה גם כשהיא נמסה ואינה נהפכת בכך להיחשב למשקה"]

בברכה רבה ובידידות

הרב שמואל ברוך גנוט

אלעד- -