קורונה

דינם של סרבני חיסון והקוראים לא להתחסן

שאלה:

א. יש לי שאלה שנשאלתי מכמה בחורים, וגם אני מסתפק בזה, לגבי אדם שמת רח''ל מקורונה משום שלא התחסן, מחמת שהאמין לכל מיני שמועות, האם אפש''ל שאשמתו שמת, והו''ל כדאין המאבד עצמו לדעת, וכ''ש שלא שמע לדברי חכמים. או דלמא שסו''ס כיון שהחיסון לא מועיל במאה אחוז ואפשר דהוי גזירת שמים ואין לספר אחרי המת כמבואר בגמ' בברכות ועוד.

ב. היה אחד שכתב שאותם דמתיקרי רבנים וכו' שאומרים שהחיסון הורג ונהרגו בזה מאלפים הוא נקרא הרוצח

בברכת התורה

הצב''י יוסף אביטבול

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

א. ודאי שאינו נחשב מאבד עצמו לדעת ח"ו ובודאי הוא יהודי רגיל שנפטר ממחלה

 יש בעולם הרבה סוגי אופי של אנשים וישנם אנשים שמאמינים לשמועות הרבות המתרוצצות בנושא החיסונים בכל רחבי תבל, בפרט כשהם נראים כמגובים במחקרים ובשמות של רופאים. האדם הרגיל, וגם רופאים רבים, הרי אינם יודעים לסנן את המידע שמגיע להם, וישנם כאלו שחוששים.

אינני יודע האם מי שלא מתחסן, נחשב כעובר על דברי חכמים. יותר מסתבר לי שלא.

אנחנו הולכים בתמימות ובטוחים שהנוטל עצה מהזקנים אינו נכשל ושהקב"ה לא יביא תקלה לצדיקים, בפרט לצדיק כמרן הגרח"ק שליט"א. אך לא נראה לי שיש חיוב הלכתי צרוף להתחסן, למי שחושש שהחיסונים מזיקים.

 

ב. נפסק בהלכה שהולכים אחר דעת רוב הרופאים, וכמבואר בשו"ע (או"ח סימן תרי"ח) רופא אחד אומר שהחולה יכול לצום ביוה"כ ורופא אחד אומר שהוא חייב לאכול, לא יצום. אך אם שני רופאים אומרים שהוא בריא, ולא רואים על פניו שום דבר מדאיג, ורק רופא אחד אומר שהוא חייב לאכול ביוהכ"פ, אין דבריו של אחד במקום שנים.

רוב הרופאים המומחים ורוב מוחלט של ארגוני הבריאות בעולם בעד לקיחת חיסונים. ולמרות שישנם מומחים המתנגדים לכך, הרי מבחינת ההלכה בטלה דעתם אצל רוב הרופאים.

יש לנו ג"כ אנשי רפואה חכמים ויודעי דבר, שאנו סומכים עליהם בכל נושא רפואי. למשל, כולנו, כולל רופאים מומחים ובכירים, מייקרים מאד את עמדתם של הרב אלימלך פירר והרב בנימין פישר. כל חולה במחלה הנוראה או הנזקק להשתלת אברים בחו"ל וכו' וכו'- פונה אליהם.

לכן דעתם נחשבת ביותר גם בנושא החיסונים, וכיון ששניים אלו, בין תומכי החיסונים, ממילא אין להכריע נגדם בנושאים שלאנשים אחרים, כולל תלמידי חכמים גדולים, אין מידע והכרעה.

אינני רוצה לכנות רבנים או כ"א אחר בשם 'רוצחים'. אך בוודאי שזה היה שיקול דעת רוב חכמי ישראל הקוראים להתחסן, לסמוך על המומחים, ובפרט על המומחים הידועים לנו כמקצועיים ונאמנים וחסרי פניות אישיות.

מנגד, גם א"א לומר שמי שבכל זאת מפחד וחושש, כנראה בטעות, (בגלל ים האינפורמציה השקרית המסתובבת במחוזותינו ובגלל שבאמת החיסונים לא מועילים לכולם, ויש גם מקרי אלרגיה חמורים וכו') להתחסן- שנחשיבו כמאבד עצמו לדעת וכיוצ"ב.

הוא הרי לא עושה זאת להכעיס או מרשעות, אלא מתמימות וממידע כוזב שהגיע לידיו.

 

בברכה שמואל ברוך גנוט

 

שאלת המשך:

האם מבחינת ההלכה אדם שסרב להתחסן, חלה, הדביק את חברו וחברו מת מהמחלה. האם דין הסרבן הוא כדין רוצח ?

 

תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

הוא לא רוצח בידים, אלא גרם ליהודי מיתה, בגלל שלא האזין לדברי רוב ככל חכמי ישראל שקראו להתחסן ולא התחסן. 

 

 

 

 

 

 

האם להתחסן???

כבוד הרב גנוט

קראתי הרבה חומר נגד החיסונים ואני תוהה האם להתחסן או לא

אשמח לתשובת הרב

אורה

 

תשובת הרב שמואל ברוך גנוט:

 

להזכירכם, נכון לרגע זה התחסנו כ60 מליון איש בארה"ב, 18 מליון באירופה ו4 מליון בישראל ואף אחד מאיתנו לא שמע על נזקי החיסון.כל המחוסנים חיים ובריאים. מול זה עומדת מחלת הקורונה שכבר הרגה כשני מליון איש ברחבי תבל.

 

זיכה אותנו הקב"ה, רופא כל בשר ומפליא לעשות, בחיסונים, המסייעים למיגור כמעט מלא של הנגיף המסוכן. לפי הנתונים, שנבדקו בעשרות מעבדות רפואיות מוסמכות ומקצועיות בכל רחבי תבל, החיסון יעיל ליותר מ-90% מהמחוסנים. רבים מהמחוסנים סבלו מתופעות לוואי קלות בני יממה אחת או שתיים, וזהו. הם חסינים לנגיף, שהרג כשני מליון בני אדם בעולם ולמעלה מ-5400 איש ואשה בארצנו בשנה החולפת.

אך עדיין ישנם אנשים בלתי אחראיים, הנשענים על בדלי מחקרים ותאוריות שונות ומשונות, שכבר הוכחו כבדיות וכטעויות ברורות. גדולי הרופאים בארץ ובעולם פרכואת תאוריות הקונספירציה השונות ופוררו אותם בזה אחר זה. כל אלו שטרחו לקרוא, לצפות ולשמוע את שלל הבדיות ההזויות ולשמוע על 'מחקרים' כאלו ואחרים- יכלו, בעוד טיפטיפה מאמץ, לקרוא ולשמוע מה אומרים על כך אלפי חוקרים ומדענים, רופאים ומומחים. אלו טומנים אתראשם בחול ומפיצים הרס של פייק ניוז, הגורם לאובדן חיי אדם.

כל גדולי התורה והחסידות הורו באופן חד משמעי: לכו להתחסן. הנוטל עצה מן הזקנים- אינו נכשל ושום תקלה לא תבוא תחת ידו.

לכו להתחסן. כולנו, כל יהודי מגיל 16 ועד 120. החיסונים מועילים למתחסנים עצמם ומונעים את התפשטות המגפה גם בקרב האחרים. אם באמת מתחשק לכם להאזין לחובבי קונספירציה, אתם מוזמנים למסור בידיהם את תיק ההשקעות הכלכלי שלכם, את תוכניות קרן הפנסיה שלכם או את הדירה שלכם. נכון, לא. כאן כבר לא תתנו להם מדרך יד ורגל...

ואם חס וחלילה, חס ושלום, יארע לכם או לאחד מיקיריכם בעיה רפואית, הרי אתם תפנו מיד לר' מיילך פיירר. הלא כן?...

כן, הרב פירר. האיש שהמליץ לכולנו בחום, מתוך ידע נרחב ואחריות כבדת משקל בת עשרות שנים, להתחסן...

ובנימה אישית: מידי יום, בכל יום ולילה, אני מעביר את שאלותיהם ומצוקותיהם של תושבי אלעד למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א. מאות דילמות בריאותיות שלכם, תושבי אלעד, הועברו בשנים האחרונות למרן שליט"א וקיבלו את הנחיותיו. אינני זוכר ולו מקרה בודד אחד של שואל ששאל, קיבל תשובה וביצע אותה במדויק, שהוא הצטער עליה לאחר מכן. כי אכן כן, "שכן דרכו של הקדוש ברוך הוא שמסכים לסברת הצדיקים שבדור" (שיטה מקובצת בבא קמא נ, א).

בכל התקופה האחרונה שאלתי בעצמי את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א האם להתחסן, האם לחסן צעירים, מבוגרים, נשים במצב מיוחד, נערים בני 16 ועוד ועוד שאלות דומות. התשובה הייתה כמעט תמיד (חוץ ממקרה אחד, שלפי המלצת הרופא לא הומלץ לאדם פלוני להתחסן, בגלל סיבה מאד מאד רפואית ספציפית של אלרגיות וכו') חד משמעית: להתחסן.

והנוטל עצה מן הזקנים, כבר אמרנו, אינו נכשל.

ברצוני להוסיף שאחד ממתנגדי החיסונים שלח אלי חומר רב בנושא. הקדשתי זמן לקרוא ולקרוא מה השיבו על כך המומחים, שדחו את ההבלים שלהם מכל וכל.

הנה דוגמה אחת משעשעת: בסרטון שהפיצה פרופסורית אחת מאירופה לפני חודשיים, היא טוענת בתוקף שעד סוף חודש פברואר ימותו כ20% מהמחוסנים בכל העולם. כפי הידוע לי, אנחנו כעת כבר בסוף פברואר ואיש לא מת מהחיסונים...

מה שמגוחך הוא שמתנגדי החיסונים ממשיכים לצטט בלהט את 'מחקרי' אותה גברת...

 

בברכה

 

שמואל ברוך גנוט

הלכות ברכות לחיזוק יומיומי במייל: לחצו כאן להצטרפות

קורונה עדין פה, משתוללת . פוגעת.

סגר. חיסונים. מוטציות. בלבול וחוסר ודאות אחת גדולה..

דבר אחד בטוח - הקורונה עשתה לכולנו שיעור באמונה, הקב"ה מנהל את העולם ואנחנו בידים שלו.. !

מה אנחנו יכולים להועיל במצב הזה? ( מלבד ההשתדלות בקיום ההנחיות) - עזרה למבודדים וחולים, תפילות וחיזוק ברוחניות.

 

אז מה אני מציעה..? לקיים סבב נוסף של הלכות ברכות , בהמשך למופיע בגמרא: 

חייב אדם לברך בכל יום מאה ברכות (מנחות מג, ב, שו”ע מו, ג). ודוד המלך תיקן זאת בעת שהיתה מגפה, ומתו בכל יום מאה נפשות מישראל. והבין דוד ברוח הקודש שהמגפה נגרמה מפני שאין מברכים לה’ בשלמות, במאה ברכות בכל יום, ועמד ותיקן לישראל שיהיו מברכים בכל יום מאה ברכות (במד”ר יח, כא, טור או”ח מו).

 

מה הולך להיות בסבב..

 

  1. במשך 40 יום , תישלח הלכה אחת בכל יום בנושא ברכות, נתמקד בהלכות הבסיסיות וכללי אצבע שיעזרו לנו בחיי היומיום , טעויות נפוצות באמירת הברכות, איך כמה ולמה.
  2. הימים הללו מוקדשים לרפואת החולים, להצלחת כל הניזוקים מפגעי הקורונה (כלכלית, נפשית, רוחנית וכו') למיגור המגפה ולביאת המשיח
  3. בימים אלו נשתדל להקפיד יותר בענין ברכות, לברך בקול רם ובענית אמן

 

אם את מעונינ/ת  להצטרף אלינו, שלחי מייל חוזר למייל הזה This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  ונצרף אותך.

 

בעזרת השם מתחילות ממחר מיום כ"ז שבט  ועד ז' ניסן (שבת הגדול)

אפשר ומומלץ להעביר הלאה

בשורות טובות

 

אף פעם לא עשיתי קידוש, תסביר לי איך - עדות מרגשת ממחלקת הקורונה

אף פעם לא עשיתי קידוש, תסביר לי איך - עדות מרגשת ממחלקת הקורונה

השניים שכנראה מקפידים לקדש כל שבת, לא היו מסוגלים להוציא יותר מהברה. ואז, ככה בהפתעה, התרומם החולה מהמיטה האמצעית

 

טלי סגל, הידברות

 

יהודה סיפר לי את הסיפור הזה, ואביא במילותיו שלו.

* * *

אני מתנדב במחלקת קורונה מאז שהחלמתי בעצמי מהנגיף וגיליתי שרמת הנוגדנים משתפת פעולה עם הדחף שלי לסייע.

כל משמרת היא סיפור, אבל יש סיפורים מיוחדים כאלה, שחונקים לך את הגרון .

* * *

בערב שבת אשתי אמרה לי: "לך, זה בסדר, אני והילדים נחכה".

אחרי טקס ההתמגנות הידוע נכנסתי למחלקת הקורונה.

בדרך כלל אני עובר בין החולים ומסייע במה שאני יכול, או מקבל הכוונה מהצוות למי נחוצה יותר עזרה.

הפעם ידעתי שיש יהודים שמחכים לשמוע קידוש, ושזה חלק מהשליחות שלי. ידעתי גם שחלקם חלשים כל כך עד כדי שהם לא מסוגלים לקדש לעצמם .

נכנסתי עם גביע מיץ ענבים לחדר בו שכבו 3 חולים. שנים מהם היו דתיים .

ברכתי את כולם בברכת שבת שלום בקול הכי שמח שיכולתי להפיק, ואמרתי להם שאני אשמח לקדש להם, אבל בגלל ההתמגנות אין לי אפשרות לשתות את מיץ הענבים.

אמרתי גם שאני מבין שיש להם חולשה, ואולי קשה להם להגיד את הנוסח השלם של הקידוש וגם להחזיק את הגביע, אז אני מציע שאני אעשה את הכל - ורק את ברכת "בורא פרי הגפן" יעשה אחד מהם שגם ישתה את מיץ הענבים, כדי שלא תהיה לי חס ושלום ברכה לבטלה.

למרות המראה הגבוה והחסון שלי, אני רגיש. אמנם מגיע הרבה להתנדב, אבל כנראה שעוד לא התחסנתי נגד הצער שאני פוגש...

אני גם יודע שבשבת אסור לבכות - רק שהדמעות שלי לא יודעות את זה. הן עצמאיות ולא מתחשבות.

שני היהודים שכנראה מקפידים לקדש מידי שבת, לא היו מסוגלים להוציא יותר מהברה, ולסמן לי, כל אחד בדרכו, סימון קל ביד - הם חלשים מכדי להגיד 9 מילים, ובטח מכדי להחזיק את הגביע.

ואז, ככה בהפתעה, התרומם החולה מהמיטה האמצעית.

הוא אמר לי: "אני רוצה לעשות את זה, מעולם לא עשיתי דבר כזה קודם. אז בבקשה תסביר לי מה זה ומה עושים, אני רוצה לעשות את הכל".

האיש הנפלא הזה שם את השמיכה על ראשו, לקח אוויר לנשימה (...) ביקש מידי את הגביע ואמר אחרי מילה במילה את נוסח הקידוש".

לא יודע מה גרם לו לעשות את זה - הרחמנות שטבועה בגן היהודי שלו ושל כולנו, האהבה האמיתית שיש בינינו - אחים - שמתגלית בתפארתה בנסיבות כאלה, או החיבור הזה שיש לכל יהודי לשבת קודש.

בכל מקרה, כולנו ענינו אמן בעיניים מבריקות...

הוא צנח למיטה ואמר לי: "כנראה שהקידוש הזה היה לי כבר בפנים, ומה שהייתי צריך כדי להוציא אותו היה בסה"כ קצת אוויר טהור לנשימה... דווקא מתוך מחלקת הקורונה".

 

הכי אמיתי שלי.... / מיטל גלאור

הכי אמיתי שלי....   / מיטל גלאור

היום הייתי במחלקת קורונה לבקר את אבי. עם המיגון והחליפה והכל... כן. כשאבא שלי מאושפז הלב שלי מאושפז איתו אז מה משנה כבר הגוף.
לא חששתי, התפללתי, התמגנתי ובאתי לבקרו בבית החולים.

2 דברים מצמררים מבחינתי... שאני פשוט לא מסוגלת שלא לכתוב:
1. כשלבשתי את חליפת המגן והתמגנתי, כמעט שנחנקתי. בקושי היה לי אויר. הרגשתי כלואה בתוך כובע ועוד כובע וסרבל ונעלים ומסיכות ומשקף מגן..... ממש נלחצתי. היה לי חם וקשה...
המטרה היתה לי כ"כ חשובה שהתגברתי, רק לראות את אבא לכמה דקות, להיות איתו הכי קרובה שאפשר,
אך לרגע חשבתי כמה תודה אני צריכה לחוש כלפי הצוות הרפואי, רופאים, אחיות, כוח עזר, ניקיון, מטבח... של בתי החולים. שמתמגנים כך במסירות נפש הרבה יותר מכמה רגעים.... שעות על גבי שעות.... ומטפלים בחולי הקורונה. וגם הבנתי כמה אני צריכה יותר להתפלל בעבור הצוות, שיהיה להם כוח בריאות והמשך גבורה לחסד המדהים הזה והיומיומי הזה.

2. בהמתנה להתמגנות... היו 2 חרדים. גבר ואישה. ממתינים לידי עם מסיכות. אודה ולא אבוש שלרגע עברה בי מחשבה לא טובה... (וסליחה על הכנות אבל זו האמת...): יופי, רקדו בחתונות והיו בהלוויות המוניות ועכשיו הם חולים... נו מה הפלא..... 


<div class=

האם מותר ללמוד על הלכות קורונה בשבת?

ב"ה

להגאון האדיר כל רז לא אניס ליה רבי שמואל ברוך שליט"א

האם ראוי ללמוד הלכות ותשובות בעניני קורונה בשבת, או לא, כיון שזה מצער

את האדם בשבת שנזכר מהקורונה ?

בברכת כהנים באהבה כעתירת

גמליאל הכהן רבינוביץ

מח"ס "גם אני אודך"

ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 

תשובת הרה"ג ש. ב. גנוט שליט"א:

באופן כללי, לא מצינו שאסור לאדם ללמוד מסכת מו"ק בשבת, או אגדות החורבן בפרק הנזקין במסכת גיטין, למרות שעוסקים בעניינים מצערים.

והתורה משמחת היא ולא מצערת.

 

והנה בישיבות הליטאיות נהגו מימים ימימה ללמוד את כל הסוגיות העוסקים בעניינים שבחורים לא קשורים אליהם, כמו כתובות דף ט' האומר פ"פ מצאתי, והרעיון בזה הוא שבחור עוסק בהבנת הדברים ובלומדס' שלהם, ולא בסיפור הדברים, כמו שהלומד פרק מרובה בבא קמא, לא רואה מול עיניו גנב מפחיד ומאיים, אלא עסוק בגדרי 'גנב' ו'גזלן'.

 

כך גם בנידו"ד, כשלומדים את ההלכות, מתרכזים בהם ובעומקם ולא במחלה עצמה.

 

שנהיה בריאים!!

 

שמואל ברוך גנוט

 

האם להתחסן נגד הקורונה או לא?

שאלת הרב רבינוביץ שליט"א:

ב"ה

להגאון האדיר רבי שמואל ברוך שליט"א

רציתי לשאול האם יש חיוב ע"פ תורה של ונשמרתם לעשות את החיסון כעת נגד הקורונה

כי הרבה אנשים חוששים שאולי יזיק להם החיסון

והשאלה בפרט לאנשים של קבוצת סיכון מה יעשו למעשה ?

בברכת כהנים באהבה כעתירת

גמליאל הכהן רבינוביץ

מח"ס "גם אני אודך"

ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.

 


תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:

חיוב ונשמרתם עניינו לשמור על בריאותנו.

אם כן צריך לדעת מה אומרים הרופאים המומחים, מה טוב יותר למניעת הסכנה, להתחסן או לא להתחסן.

והתשובה נקבעת ע"פ רופאים מומחים

בברכת חנוכה שמח

שמואל ברוך גנוט

 

בברכה, שב"ג

 

 

שלא נשכח את הרגע

שלא נשכח את הרגע

עמדנו היום בשערי בית הכנסת ודמעות בעינינו.

"להגיד שבחו של אהרן- שלא שינה", כותב רש"י. אהרן הכהן הדליק את המנורה ולא שינה. מהי המעלה בכך שאהרן לא שינה? מדוע שישנה ממה שהצטווה?

וביארו המפרשים, שכשאהרן הכהן הדליק את המנורה בפעם הראשונה בחייו, הוא הטיב את הנרות והדליקן בהתלהבות עצומה, בכל הכוונות הרצויות, ברשפי קודש וברגש גדול. אך אז חלפו ימים וחודשים, שנים על גבי שנים, והנה, הפלא ופלא, אהרן לא שינה. באותו פרץ התלהבות ורגש, כוונה ומחשבה, של ההדלקה הראשונה, כך הדליק הוא את המנורה בכל יום ויום. אהרן הכהן הגדול מאחיו לא נתן להרגל להכהות את רגשותיו, קבלותיו ותחושותיו.

כעת, כשאנו עומדים שוב מול הקב"ה בהיכלי ה'מקדש מעט' שלו, אנו מלאים כוונות טובות. ים התחושות והרגשות, ההכרה שחייבים לשפר את כל המבט על בתי הכנסת, השיחות הבטלות, חוסר כובד הראש והכנסת הסלולרים, אופפים אותנו.

כעת, כשהכל כה חי ומוחשי, כשהקירבה שלאחר הריחוק הגדול, כה חי ופועם, אנו מלאים כוונות טובות כרימון. ללכת בבית אלוקים ברגש, לעבוד לפניו יתברך ביראה ופחד, להכירו וליראהמלפניו, בתוככי היכלי התפילה. אנו מרגישים ש'בשלי הסער הזה'. רק בימים האחרונים קראנו והפנמנו את מכתבם של מרנן גדולי התורה שליט"א על חובת ההתחזקות בשמירה מעולה על רוממות התפילה בבתי הכנסת. רק אתמול עוד התפללנו ברחבת הדשא, בגינה או בחצר. ליבנו חם בקרבנו ואנו תפילה...

אך מה יהיה בעוד שבוע, שבועיים, חודש וחודשיים? האם נצליח לשמר בקרבנו את התחושות שאפפו אותנו כעת, כשנכנסו לראשונה לבתי הכנסיות, לאחר תקופת הקורונה?

---"אין הדבר תלוי אלא בי" (יבמות עח, ב. ע"ז יז, א).

ובפעם הבאה שלבית אלוקים נהלך ברגש, יהיה זה בשערי בית המקדש, בעזרת ה'.

 

--- הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט. פורסם ב'קוראים אלעד'.

כיצד מתפללים ביחידות?

כיצד מתפללים ביחידות?

הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א

לפני כשבועיים פניתי, התחננתי וביקשתי מסבא שלי שליט"א בן ה-89, עמו"ש, שלא ייצא להתפלל בשטיבלאך של 'זופניק' בשכונת גבעת שאול בירושלים, מקום מגוריו. גם אני וגם רוב בני משפחתי הסבירו והפצירו שכיון שהוא נמצא ב'קבוצת הסיכון' החמורה ביותר של נגיף הקורונה, שלא ייצא להתפלל במניין ויתפלל בבית.

סבא לא הסכים. "אתה יודע שגם באושוויץ' התפללתי במניין קבוע?! מאז אושוויץ' לא הפסדתי אף פעם תפילה בציבור. כעת אפסיד?!"...

בצר לי פניתי למורי ורבי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, שהשיב: "אם הוא פעם לא הפסיד תפילה בציבור, שימשיך להתפלל במניין ולא יארע לו כל רע"...

בינתיים גם 'זופניק' ו'פרשבורג' הסמוכה נסגרו וסבא נאלץ, יחד עם כולנו, להתפלל בבית ללא מנין. 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם' ו'לא תעמוד על דם רעך' אמרה תורה וכולנו רוצים להיות בריאים ושלמים ובעיקר לא להדביק אחרים. לכן, כלשונו של אחד מגדולי ההוראה, "אנחנו נחמיר בפיקוח נפש ונתפלל בבית".

הגאון רבי אשר וויס שליט"א אמר דבר נפלא: המצב אמנם קשה, ואנו ממתינים לסיומו המהיר ולחזרה לבתי הכנסת, אך התפילה בבית מעניקה לנו גם הזדמנות. זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר שלנו עם הקב"ה, להתפלל לאט יותר ובכוונה, ולהתפלל מתוך מקום של צניעות וענווה. אם בכל תפילה במניין,  אנו כפופים לקצב של החזן והמתפללים, אמר הגר"א וויס שליט"א, הרי כעת אפשר להתפלל ביתר נחת ולהקדיש לתפילה לפחות רבע שעה יותר.  

ראשית, ושלא נתבלבל אפילו לרגע, למרות שהגענו למצב הקשה הזה, הרי שאין ערוך לתפילה בציבור. מעלת התפילה בציבור רבה היא מאד. רבים סבורים שיש צורך במניין רק כדי לומר דברים שבקדושה: קדיש, קדושה, ושאר חלקי התפילה שדורשים מנין עשרה. אמנם נכון שיש דברים שבקדושה שדורשים ציבור, אך הסיבה העיקרית לתפילה בציבור היא בשביל התפילה עצמה, תפילת שמונה עשרה שמתפללים בציבור.

תפילה שנאמרת יחד עם הציבור שונה מהותית מתפילה שנאמרת ביחיד. בגמרא (תענית ח, א) נאמר שתפילותיו של אדם מתקבלות רק כאשר מלווה להן כוונה, ואילו תפילה שנאמרת בציבור מתקבלת גם כשהכוונה לקויה. חז"ל (ברכות ח, א) קובעים שתפילותיו של אדם נשמעות במיוחד  ובבית הכנסת. וכך כתב הטור (סימן צ).

"לאור המעלות העצומות מאד של תפילה בציבור, נפסק בשולחן ערוך (אורח חיים צ, ט) ש"ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור, ואם הוא אנוס שאינו יכול לבוא לבית הכנסת, יכווין להתפלל בשעה שהציבור מתפללים". מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א בספרו אורחות יושר, מסביר שכוונת השולחן ערוך היא שלא רק "צריך להשתדל" ושזה לא חובה, אלא חובה גמורה מדרבנן להתפלל במניין. וראיה לכך, שחז"ל קבעו שיעור של עד כמה אדם חייב להתאמץ להתפלל בציבור, וכן כתב כידוע בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סימן סח) שתפילה במניין היא חיוב גמור, ולא מעלה ויתרון בלבד. (לשון הרמב”ם בפ”ח מהל’ תפילה, הוא "צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור”, ומשמע שהיא חובה ממש, וכן נראה מדברי התוס’ בברכות מז ב שר”א שחרר עבדו כדי לקיים תפילה בציבור ומשום שהמצות עשה של ונקדשתי בתוך בני ישראל דוחה את האיסור לשחרר עבד כנעני. בשו"ע הרב כתב שם בסעי’ יז: "תפילת הציבור אע”פ שהיא מצוה מדבריהם, גדולה היא ממצות עשה של תורה!". בשו"ת אגרות משה ח”ב סי’ כז כתב לחייב תפילה במנין מעיקר הדין, שהרי כלל יש בידינו שהמתפלל במקום צואה אינו יוצא ידי חובתו, ומשום שתפילתו תועבה ואינה מתקבלת בשמים, ואם כן כיון שאמרו חכמים אין תפילתו של אדם נשמעת אלא עם הציבור, מן הדין לומר שאינה תפילה כלל ועליו לחזור ולהתפלל, אלא שבדיעבד אין לחייבו בכך, משום שאפשר שיש לו זכות אבות מיוחדת שבזכותה תתקבל תפילתו. נמצאנו למדים שהכרעת הפוסקים שיש חיוב להתפלל במנין). המגן אברהם מוסיף שגם אם יכול להתפלל בביתו במניין, עדיין ברוב "עם הדרת מלך" – יש להתפלל בציבור.

המשנה ברורה (צ, כח) הדגיש שתפילותיו של אדם נשמעות יותר כשהוא מתפלל בציבור, ומוסיף שגם כאשר יש אדם רשע בין המתפללים, עדיין תפילה בציבור עדיפה על תפילת יחיד (על-פי דברי הרמב"ם, פרק ח מהלכות תפילה). ויש מי שכתב –

ועדיין, כשאנו מתפללים ללא מנין בהוראת גדולי ישראל שלאורם הקדוש אנו צועדים, עלינו לדעת כמה וכמה פרטי הלכות, המיוחדים לתפילה ביחידות.

היכן נתפלל בבית?-  הגמרא קובעת (ברכות ו, ב) ש"כל הקובע מקום לתפילתו אלוקי אברהם בעזרו". כלומר, על האדם להתפלל במקום קבוע ומסודר, וכך נפסק בשולחן ערוך. גם אדם שמתפלל בבית, ראוי אפוא שיקבע לעצמו מקום קבוע לתפילה, בו יתפלל בכל פעם שנאלץ להתפלל ביחידות (מג"א צ, לג; משנ"ב נט; ערוה"ש כג, ויעויין בספרי שלהי דקייטא סימן ג).

חשוב להיזהר שלא להתפלל מול מראה, שאסור לעשות זאת בתפילת שמונה עשרה מחשש לחסרון בכוונה, ומשום שהדבר נראה כאילו האדם מתפלל לעצמו (עי' משנה ברורה צ, ע).

האיש בצד אחד והאשה בצד שני- בניגוד לבית הכנסת, אין כל מניעה בתפילת אנשים ונשים באותו החדר בבית, וחובת המחיצה נאמרה דווקא במקום ציבורי המיועד לתפילה. כמובן שיש לדאוג שדעתו של אדם לא תוסח מפני שאר הנוכחים בחדר.

לא לאכול לפני התפילה ביחיד!!- כיון שאין לאדם מניין קבוע שבו הוא מתפלל, יחול איסור על מלאכות משמעותיות קודם תפילת מנחה (אחר הצהריים) וערבית (בלילה). מכאן שכאשר אדם צריך לעשות מלאכה משמעותית (סעודה גדולה, תספורת, וכדומה) לפני התפילה, עליו למנות "שומר" שיזכיר לו להתפלל במועדו. לפי כמה פוסקי הלכה, ניתן גם לקבוע התראה של שעון מעורר.

לומר 'קדושה דסדרא' עם טעמים- כשאנו מתפללים ביחידות אין אומרים קדיש ולא קדושה ולא "ברכו", ואף לא קריאת התורה עם ברכותיה. אך מה בנוגע לפסוקים "קדוש קדוש קדוש" "וברוך כבוד ה' ממקומו" הנאמרים בקדושה של ברכות שמע ו"קדושה דסדרא" שבסוף התפילה? האם אלו נאמרים ביחידות?

יש דיון בין הפוסקים בנוגע לאמירת פסוקים אלו בתפילה לבד. השולחן ערוך (נט, ג) מציין שתי דעות בנוגע לאמירת פסוקים אלו, וממליץ אפוא לקרוא את הפסוקים עם טעמי המקרא, כאדם הקורא בתורה. הרמ"א פוסק (שם) שניתן לומר את הפסוקים כדרכם, גם ביחיד, אך המשנה ברורה (נט, יא) כותב שיש לנהוג כפי שהכריע השולחן ערוך. לכן מי שיודע את טעמי המקרא, עליו לומר את הפסוקים הללו, הנאמרים בברכת 'יוצר אור' וגם ב'ובא לציון', עם הטעמים. 

 

תחנון-  המתפלל לבד אינו אומר את י"ג מידות הרחמים (עי' שו"ת אגרות משה, או"ח ג, סימן כא). שאר חלקי התחנון נאמרים אף ביחיד, אך תוך דילוג מהמילים "ויעבור ה' על פניו" ועד סוף י"ג מידות. אולם, כאשר אדם מתפלל במקום שאין בו ספר תורה, אין לאדם ליפול על אפיו (רמ"א, אורח חיים קלא, ב) – אך יש שכתבו שאפשר ליפול על פניו אם יש ספרים אחרים בחדר (כן פסק בברכי יוסף, קלא, א; עי' גם בשו"ת אגרות משה, אורח חיים ח"ה, סימן ה, אות ה, וכ"פ הגרי"י קניבסקי זצ"ל בספר אורחות רבינו). לפיכך כאשר נעמוד בחדר עם ארון ספרי קודש, ניתן לומר 'תחנון' עם נפילת אפיים כרגיל, ואילו הספרדים ומתפללי נוסח ספרד,  (שבמניין של עשרה אומרים הם  "ויעבור ה' על פניו" ועד סוף י"ג מידות), ידלגו בתפילת יחיד  מהמילים "ויעבור ה' על פניו" ועד סוף י"ג מידות.

מנהג העולם הוא שלא ליפול על פניו בהיעדר ספר תורה, למעט בתוך העיר העתיקה של ירושלים, שם המנהג תמיד לומר תחנון בנפילת אפיים, מפאת קדושת המקום (קצות השולחן כד,ד, ורבים אחריו). יש ספק בין הפוסקים ביחס לשאר חלקי ירושלים היום, והמנהגים חלוקים בכך (עי' הליכות שלמה, תפילה יא, הערה לז).

בנוגע לקריאת התורה, אמנם אין קוראים בתורה ללא מניין, אך ראוי לקרוא את הקריאה מתוך חומש, ובמשנה ברורה (קמג, ט) פסק שניתן לעשות כן. אין לומר "יקום פורקן" ללא מניין (משנה ברורה קא, יט; אין אומרים קטעי תפילה בארמית ללא מניין), ואילו תפילת יזכור, וברכת החודש, יש לומר גם ביחידות.

לדעת המשנה ברורה (רסח, יט), אמירת "ויכולו" בלילה שבת היא סוג של מתן עדות – עדות על בריאת העולם על ידי הקב"ה – ולכן יש לאומרו דווקא בשניים. לעניין זה, ניתן לומר "ויכולו" בזוג של קרובי משפחה, ואפילו על-ידי אדם ואשתו. מנגד, דעת החזון איש היא שאין באמירת "ויכולו" גדר של עדות, ולכן אפשר לאומרו גם ביחיד, בלי אדם אחר, ואף אין צורך לאומרו מעומד (חזון איש, או"ח לח, י).

המשנה ברורה פסק שכאשר אדם מתפלל לבדו, ראוי לומר "ויכולו" בתור מי שקורא בתורה, ולא בכוונת עדות, ויש אומר שבמקרה זה ראוי לומר הפסוקים בטעמי המקרא, שמי שקורא בתורה (עי' ט"ז, אורח חיים רסח, ה; ערוך השולחן רסח, טו).

ביחס לברכה מעין שבע הנאמרת בליל שבת, פסק בשולחן ערוך (רסח, ח) שאין אומרים ברכה זו ביחידות, למרות שברמ"א מבואר שניתן לומר את תפילה, בלי הברכה שבה (כלומר, לומר את החלק שהקהל אומר בבית הכנסת, בלי החלק של הברכה שנאמר על-ידי החזן). מי שרוצה לומר את התפילה יפתח ב"מגן אבות" ויסיים ב"זכר למעשה בראשית". מנגד, כתב הט"ז (עי' משנה ברורה ס"ק כד) שאין לומר את הברכה אלא במקום המיועד לתפילה, ולכן במסגרת של תפילה ביתית אין לאומרו כלל.

קריאת התורה בשבתות- נפסק ברמ"א ובמשנה ברורה (קלה, ב) שאם הקהל לא קרא בתורה בשבת, עליהם להשלים את הפרשה שהפסידו בשבת הבאה. ואם ביטלו קריאה של יותר מפרשה אחת, נחלקו הפוסקים (מובא במשנה ברורה שם) האם צריכים להשלים רק את הפרשה האחרונה שהחסירו, או גם את הפרשיות הקודמות שהחסירו.

ואמנם שימו לב למשפט הבא: השערי אפרים (שער ז סעי' לט), שנחשב  כתב במפורש כך: "אם ביטלו הקריאה באונס ישלימו לשבת הבאה, ואם לא ביטלו באונס, רק שלא היה שם עשרה בשבת זה, אין צריך להשלים בשבת הבאה". וכך משמעות דברי הביאור הלכה בכמה מקומות. כך שמעיקר ההלכה אין צורך להשלים בשבתות הבאות את הפרשיות שנפסיד בקריאת התורה. ואמנם ישנם שנוהגים לקרוא את הפרשיות שהפסידו גם במקרים כאלה. וכך אמר לי גם המרא דאתרא הגרש"ז גרוסמן שליט"א בשם הגהות מהרש"ם והגרש"ז אוירבך זצ"ל.

צירופי מרפסות למנין – ישנם פרטי דינים לא פשוטים כיצד ניתן להצטרף למניינים דרך מרפסות, וקשה לקבוע בכך הלכה, בגלל שכל אזור משתנה לפי מרפסותיו. לכן בכל רחוב או חצר יעשו שאלת חכם כיצד לנהוג בדבר.

להתכנס 3 אנשים יחד- חשוב להדגיש שגם אם אנו לא מתפללים במניין, אך מעלת 'ברוב עם הדרת מלך' היא גם בכינוס של מצוה של שלשה אנשים, כמו בזימון לאחר האוכל, כמבואר בפוסקים בכמה מקומות, (עי' א"ר בדיני קידוש לבנה ועי' בספרו של הרה"ג רבי איתמר חבשוש על מעלת עשרה ראשונים בשם הגראי"ל שטיינמן זצ"ל). לכן ראוי ששלשה מבני הבית יתפללו יחד, ואם ישנם כמה מתפללים, ראוי שיתפללו יחד, משום מעלת "ברוב עם הדרת מלך".

(מקורות: שו"ע ונושאי כליו. מאמרו של הרב יהושע פפר 'תפילת היחיד'. ותשוח"ח לידי"נ הגר"י בחר על סיועו הרב בליבון ההלכות)

 

 

 

 

התכתבות בקשר למניינים בעת זאת

בס"ד
 
 
שאלת הרב יוסף אביטבול שליט"א
 
לכבוד הגאון הרב שב''ג שליט''א מח''ס ויאמר שמואל ושא''ס
 
האם עתה שלפי הוראות משרד הבריאות שאין להתפלל בבית הכנסת, מי שמתפלל בבית הכנסת לא יוצא ידי חובה, כי הרי הרבה פוסקים הורו שצריך לסגור את הבית הכנסת?
וכמו כן יש לדון מה הדין במי שהיה חולה קורונה כבר האם אין לו איסור להתפלל במקום שלא שומרים על ההוראות?  
 
יוסף אביטבול
 
תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:
 
שוכט"ס להדר"ג שליט"א.
 
חושבני שקשה להגדיר זאת כ'מצוה הבאה בעבירה', משום שאין מצוה גמורה להתפלל בבית הכנסת דווקא, אלא היא מעלה גדולה, בו התפילות נשמעות.
 
קשה גם להגדיר את המתפללים בבית הכנסת כ'עבירה', משום שישנם רבנים חשובים המתירים זאת, וגם משום שהרבנים שהמליצו להתפלל בחוץ, לא החשיבו כאיסור את התפילה בבית הכנסת כ'איסור'. וכלשון מכתבם של מורי ורבי מרן הגר"ח קניבסקי ומרן הגרי"ג אדלשטין שליט"א: "גבאי בתי הכנסת יראו לדאוג בימים אלו, לאפשרויות של מניני תפילה ככל האפשר במרחב הפתוח שבחצרות בית הכנסת וכו' וכל היכולים לסייע בזה בשאר מקומות, שכרם גדול".
 
אך כיון שתפילה בבית הכנסת נשמעת יותר, כדאיתא בגמרא, אם כן מסתבר שאלו שמצייתים להנחיות גדולי ישראל ומתפללים בחוץ, מתוך דאגה ל'ונשמרתם' ודאגה לכלל ישראל, תפילתם שבחוץ נשמעת בימים אלו יותר מהתפילה בבתי הכנסיות, כיון שאם כך הורו גדולינו, אזי זהו רצון ה', ורצון יראיו יעשה ואת שוועתם ישמע ויושיעם.
 
בברכה
שמואל ברוך גנוט
 
 
שאלת המשך של הרב יוסף אביטבול שליט"א:
 
ישר כח
אין הכא נמי לפי מש''כ הגרח''ק שראוי להתפלל בחוץ, והוא רק בתור המלצה
כי בתחילה חשבתי בלא הוראת הגרח''ק כיון שלפי הרשויות צריכים לסגור את הבתי כנסיות, א''כ ה''ה דעת גדולי הדור, וא''כ ה''ה הכא.
ושאלה זו אינה שייכת לסגר הראשון כי בסגר הראשון כפי איך שידוע לי כולם צייתו, משא''כ היום לא מצייתים להוראות, ויכול להיות בית הכנסת ובית המדרש של חסידים שיכתבו שם לשמור על ההוראות, ולשים מסיכה, ובמציאות יש אלפי חסידים בלא שום מסיכות.
 
 
‫ 
תשובת הרב ש. ב. גנוט שליט"א:
 
 
נכון.
תפילה בבית הכנסת אינו חיוב אלא מעלה, לקבלת התפילות ביני עמודי ובי כנישתא.
לכן חושבני שהנושא הוא מעלה מול מעלה, וודאי שמעלת שמירת הגוף והנפש על פי המלצת גדולי ישראל, עדיפה היא מתפילה בבית הכנסת שיש בו חשש הדבקה מחריד, כנודע מהמציאות ה"י. מלבד ההיזק לרבים הנכנסים בגלל חולים לבידודים ארוכים. גם אני כעת בבידוד, ובגלל זאת אאלץ לשהות בסוכות ושמח"ת בבית. אך יש מנין מתחת הבית. ברוך ה'. ואתפלל מהמרפסת.
 
 
 
שאלת המשך של הרב יוסף אביטבול שליט"א:
 
 
וא''כ אדם שמתפלל במקום שלא שומרים על ההוראות ואלפי איש בלא מסיכות,  לכאורה כיון שהם כרוצחים וכו', א''כ אולי אין מנינם לעת עתה חל?
 
 
 
תשובת המשך של הרב ש. ב. גנוט שליט"א:
 
מנין זאת לא מצוה הבאה בעבירה ששייך בה חסרון אם נעשית בעבירה.
בפרט שהמנין עצמו הוא לא גוף החסרון, אלא המבנה, הקירות שמסביב, וא"כ כבר ייסד לנו הירושלמי וכד' התוס' בסוכה, דכה"ג ל"ש מצהב"ע. וכמבואר רבות באחרונים.
 
אם אדם מתפלל עם עשרה, תפילתו נשמעת. אם הוא מתפלל בבית כנסת- תפילתו נשמעת יותר.
האם הקב"ה לא שומע כעת בכלל תפילות של יהודים בתוך בתי הכנסיות, רק בגלל שהם יכולים לגרום היזק לאחרים?
אינני יודע. זאת לא שאלה הלכתית. זאת שאלה שצריך בשבילה רוח הקודש או שאלת חלום או גילוי אליהו.
 
אך האם תפילה בחוץ נשמעת כעת יותר בשמי שמים?
מסתבר מאד שוודאי וודאי.
הרי מי שמתפלל בחוץ, עושה זאת כרצון חכמים ומתוך רצון לשמור על בריאותם של האחרים. בוודאי הקב"ה נענה יותר לתפילותיו מכל אלו שלא הפנימו עדיין, בגלל ה'מלומדה' שלהם בעבודת ה' או בגלל שהם חכמים יותר מגדולי ישראל בעיני עצמם, שכעת רצון השי"ת להתפלל בחוץ.
 
אין כאן מלחמת דת או רצון של השלטונות לעקור את התורה, אלא רצון כנה ואמיתי להפחית את התחלואה הארצית, ולא לתת תחושה לציבור שיש כאן סגר סלקטיבי. וכשכל גורמי הבריאות מצביעים על העובדות בשטח, שתפילות במקומות סגורים מרבים את ההדבקה, וגדולינו מאשרים זאת וסבורים שצורך השעה להתפלל בחוץ, א"כ השומע לרצונם- תפילתו נשמעת יותר, מסברא, ממי שלא מציית.
 
ואחתום בברכת חג שמח למעכת"ר שליט"א וימשיך לזכות את הרבים בחיבוריו הנפלאים
שמואל ברוך גנוט