מאמרים

בית הכנסת זהרי חמה

בית הכנסת זהרי חמה
 
נוסד בשנת התרס"ח 1908
 
זהרי חמה הוא בית כנסת, בית מדרש ובניין יוצא דופן עם שעון שמש ברחוב יפו 92 בירושלים, מול שוק מחנה יהודה. בזמן בנייתו היה הבניין הגבוה ביותר בירושלים שמחוץ לחומות, וגם כיום הוא מתנשא מעל בתי רחוב יפו הסמוכים לו. שם הבניין נלקח מברכת יוצר אור שבתפילת שחרית של יום חול, שבה נאמר: "א-ל ברוך גדול דעה, הכין ופעל זהרי חמה".
 
הית נבנה על ידי ר' שמואל לוי, יהודי שעלה לארץ ישראל מארצות הברית. לוי גר בירושלים ונחשף למצוקתם של העולם החדשים, שבהגיעם לעיר נדדו מדירה לדירה (בעיקר בשכונות נחלת שבעה ומאה שערים, בדומה למתואר בספרו של ש"י עגנון "תמול שלשום"). לפיכך, קנה לוי בשנת 1905 את הבית ברח' יפו 92 במטרה להקים את מול "הכנסת אורחים תפארת ציון וירושלים" שיספק לעולים החדשים כעין "מרכז קליטה" נוח וידידותי. לוי גייס כספים בארצות הברית, ועל גבי הבית בן הקומה האחת בנה עוד שלוש קומות ובראשן עליית גג מעץ. בעליית הגג שכן בית הכנסת ובית המדרש "זהרי חמה" שנתן את שמו לבניין כולו. המלון ובית הכנסת נחנכו בשנת 1908 . בראש הבניין נקבעה מערכת שעונים, וכך נכתב בעיתון השקפה באותם ימים:
 
"ובירושלים ששון ושמחה ליהודים, כי עוד מוסד אחד נכבד נוסף לנו הראשונים. ברחוב יפו, באחד המקומות היותר גבוהים אשר סביב העיר, בית חדש נבנה ובגובהו הוא מתנוסס על פני כל העיר. וכבר עומדות שלוש קומות בנויות אבן וממעל להן שתי עליות עשויות עץ, ועוד יד הבונים נטויה להגביהו..."
 
ב-1925 נפגע הבית ברעידת אדמה ובית הכנסת ובית המדרש הועברו לקומת הקרקע, בה הם פועלים עד היום. ב-1940 פרצה שריפה והעלייה נשרפה כליל. ב-1980 שיפצה עיריית ירושלים והקרן לירושלים את הבניין ושחזרה את חזית הבית, כולל השעונים (שאינם פועלים) והשלטים.
 
את השעונים התקין ר' משה שפירא, עליו נאמר שלמד את מלאכת התקנת השעונים רק על סמך קריאה בספרו של הגאון מווילנה "ספר התכונה וההנדסה".
 
במערכת שלושה שעונים: המרכזי, שעון שמש בתבנית חצי עיגול הפוך, בקוטר חמישה מטרים, המכוון לפי זמן ירושלים בניגוד לשאר שעוני הזמן שהיו מכוונים לפי זמן קהיר. מעליו שני שעונים רגילים לימות החורף: השעון בפינה השמאלית הוא שעון אירופי רגיל והימני מראה שעה "ערבית" ("זמן ארץ ישראל") שבו השעה 12 היא שש בבוקר לפי שעוננו.
 
על הבניין נתלו מספר שלטים:
 
בחזית הקומה השלישית נקבע שלט ובו נכתב בעברית ובאנגלית: "שמואל לעווי חייט מאמריקה".
 
בחזית הקומה הרביעית נכתב "בית הכנסת זהרי חמה למתפללים כוותיקין, נוסד במחנה יהודה בירושלים תרס"ח".
 
בראש העליה נכתב "בן פורת יוסף".
 
כאמר, השלטים שוחזרו במסגרת שיפוץ חזית הבניין ב-1980.
 
בבית הכנסת "זהרי חמה" מתקיימות תפילות במשך כל שעות היום. תפילת שחרית נערכת ב"מנהג ותיקין" עם הנץ החמה.
 
בבית הכנסת מתקיימים במקום שיעורי תורה ופעילות תורנית וקרוב לבבות ענפה, מקרינה על כל הסביבה ומרכז העיר, וכן יעוץ להורים לענייני חינוך ילדים בתיאום עם הרב.
 
רב בית הכנסת זהרי חמה ומו"צ בירושלים: הרב אלישע לוי
טל. 02-5632850 נייד 052-7649635