מאמרים

כוחה של צניעות

אוה אליאסוב ביקרה מאחורי הקלעים.

מתוך אתר "הידברות" - http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=111265

7 בבוקר. רחוב רשב"ם. בין סמטאות בני-ברקיות צרות נמצא בית כנסת "לדרמן", מקום תפילתם של הזוג קנייבסקי. הרב והרבנית קנייבסקי - הרב שמגיעים אליו מכל רחבי הארץ לשמוע את מוצא פיו, והרבנית שאלפי נשים משתרכות אחריה כדי להתברך על ידה ולקבל חיבוק אימהי. מיד לאחר התפילה יצאנו ביחד עם צוות הידברות לבית קנייבסקי, וקיבלנו הצצה נדירה אל חדרו של ענק הדור ואל לבה של האמא הגדולה - הרבנית קנייבסקי.
מסר מיוחד הועבר לנשות ישראל על ידי הרבנית (77) במהלך כנס הנשים הארצי שהתקיים ביד אליהו, תל אביב, כ-48 שעות לפני יום כיפור. בכנס הענק נכחו כעשרת אלפים נשים ונערות מכל רחבי הארץ. כחלק מצוות הידברות, שהגיע כדי לתעד את דברי ברכתה לכבוד השנה החדשה, זכיתי לשיחה מרגשת עם האישה מספר 1 ברחוב החרדי.


למי שעדיין לא מכיר, נספר שהרבנית  קנייבסקי היא הרבה יותר מ"אשת הרב". בת שבע חיה, לימים "הרבנית", נולדה בירושלים למשפחה מיוחסת, כבתו הבכורה של מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב. סבה מצד אמה הוא לא אחר מאשר הרב אריה לוין.

קשה להאמין נעשה שהמפגש נערך עם אישה בת 77, בעמידה ובחיוך סובלני לכל אורכו. אבל זה רק חלק מפועלה האינטנסיבי. מאז הוסמכה על ידי הרב לטפל בפניות הציבור, היא עסוקה במתן ברכות ועצות, כמו גם העתרת תפילות עבור הנשים אשר מתדפקות על דלתה בוקר וערב. חדרה פתוח לכל עובר ושב מזה שנים, ואין דבר בחייה העונה לכותרת "פרטי".

ומה לגבי שעות קבלת קהל? ובכן, בין 09:45 ל-10:00 בבוקר היא מנמנמת, לאחר תפילת שחרית במניין הראשון עם הנץ החמה. בין 15:00-16:00 בצהריים הרבנית אוזרת כוחות להמשך היום, ובין חצות הליל לשלוש לפנות בוקר היא ישנה. במשך כל שאר שעות היממה תוכלו לנסות את מזלכן, ואולי גם אתן תקבלו ברכה - ואפילו נשיקה - מהרבנית קנייבסקי. 
"כשאנו מבקשים בריאות, פרנסה, נחת והצלחה, עלינו לדעת שכדי לזכות בכל זה אנו צריכים להקריב קורבן לקב"ה", פותחת הרבנית במסר מיוחד שצולם עבור הכנס הענק. "ומה הקורבן שה´ דורש מאיתנו, הנשים? להתחזק בצניעות! כל אחת תקבל על עצמה להוסיף צניעות על צניעותה. בת ישראל היא בת מלך, ועליה להיראות כך. לפני חג הפסח האחרון שמעו ברדיו שמכונית תופת של אלפי קילו חומר נפץ עמדה בקניון של חיפה ולא התפוצצה. נכון? כולם שמעו את זה ואף אחד לא ידע מה הסיבה. למה זה לא התפוצץ? בקניון היו אלפי אנשים. כולם באו לקנות לחג, והמכונית עמדה מוכנה. החוטים ממש מוכנים כבר, וזה לא התפוצץ. אף אחד לא ידע את הסיבה. ועכשיו אני אספר לכן למה זה לא התפוצץ.

"כמה ימים לפני החג הגיעה אליי קבוצה של 40 בנות מצפת. בנות נפלאות, נהדרות. אבל הן יוצאות לחופש, והרחוב מאד מושך, לכן המנהלת ביקשה שאחזק אותן בצניעות. שעה שלמה סיפרתי להן כמה הקב"ה אוהב צניעות, וכמה שאם מוותרים על בגד לא צנוע - זה כמו קרבן לקב"ה. סיפרתי להן סיפור על בחורה אחת שהייתה מסתובבת בחוצות תל אביב בצורה מחפירה ביותר עם בגדי ים, והייתה מכורה לבגדים ממש כמו חלילה לסמים, והייתה מוכנה לנסוע עד חוץ לארץ כדי לקנות בגד. הארון שלה היה מפוצץ בבגדים. היא הכשילה המון משפחות, כי גברים עוברים בתל אביב והם רואים את האישה, ובבית לא כל אישה נראית כך. בסופו של דבר השם כעס עליה. היא הרגישה לא טוב והגיעה לביה"ח, והשם ישמור, התגלה גידול של חצי קילו בבטן שלה, וחוץ מזה הגוף מלא גרורות. הרופא אמר לה: ´תשמעי, גברת, אפילו יום אחד אין לך לחיות. לא נשלח אותך הביתה, כי אם לא תחיי, יגידו שבית החולים אשם בכך שלא טיפל בך. תישארי בבית החולים, ונעשה לך ניתוח. ואם מתים מניתוח - אז זה טבעי´. היא סיפרה לי את זה במילים האלה.

"האישה מאד נבהלה. מה היא תעשה? היא ברחה מיד הביתה וצעקה: ´ריבונו של עולם, אני רוצה להקריב לך קרבן. מה אני אקריב לך? אקריב קרבן כזה, כך שארגיש שהקרבתי את כל החיים שלי´. בטח היה לה סבא גדול בשמים שנתן לה את העצה הטובה הזאת. היא פתחה את הארון, הוציאה את כל הבגדים שלה - ושרפה אותם. לא היה לה שום בגד שנשאר. אפילו לא היה לה בגד לחזור לבית חולים, אז היא חזרה עם פיג´מה. לקחה מונית לבית חולים, ואף אחד לא ידע מזה.
"הרופאים אפילו לא העמידו לה פרופסור, הביאו לה רופא פשוט. פתחו לה את הבטן, פתאום נופל משם גוש חצי קילו, ואין שום גרורה. הרופא התעלף על המקום. ´ריבונו של עולם, איפה הכל? אתמול זה היה נורא ואיום!´. היא הקריבה את הקרבן, את כל היקר לה, את כל הבגדים הלא צנועים, והשם החזיר לה בחזרה את החיים במתנה! היא באה אליי. ממש בכיתי מהתרגשות, היא הייתה נראית כמו נסיכה. כמו שבת ישראל חייבת להיראות.

"סיפרתי את הסיפור הזה לבנות, ועוד כמה סיפורים מסמרי שיער, שבאמת מראים עד כמה הקב"ה אוהב את הצניעות שלנו. בינתיים הן חזרו בחזרה לצפת. למחרת הן החליטו: ´עכשיו אנחנו עושות קרבן צניעות לקב"ה´. כל הבנות אספו את הבגדים, ירדו לאולם הגדול, לקחו מתקן של שני מטר גובה, והתחילו למיין את הבגדים. כל בגד שהשרוול שלו היה קצר מידי - זרקו אותו למתקן. כל בגד שהן זרקו, אמרו: ´ריבונו של עולם, אני מביאה לך את הבגד הזה קרבן. קרבן לעם ישראל, שלא יהיו צרות, שלא יהיו פיגועים. שלא יחלו במחלות, שלא יהיו אלמנות´. כל בגד שלא היה מספיק צנוע - זרקו. כל אחת עם בכיות ועם קבלות. כל הבגדים שהקב"ה לא אוהב מילאו את המתקן עד אפס מקום. ברגע שגמרו למלא את המתקן, מה הן שומעות בחדשות? שמכונית תופת של אלפי קילו חומר נפץ, שכבר הגיעה לקניון של חיפה, לא התפוצצה. וזו הייתה זכות הבנות האלה. הן מסרו קרבן לקב"ה את הבגדים. זה אמנם יקר מאוד, אבל הקב"ה הציל בזכותן יהודים רבים".
בסיום המפגש הקצר מתקשה הרבנית להיפרד מאיתנו. עוד חיבוק, עוד ברכה ועוד חיוך. "יהי רצון שבזכות העובדה שכל אחת מאיתנו תתחזק, שנזכה מהרה לגאולה הקרובה בזכות נשים צדקניות, שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו", חתמה הרבנית בחיוך והוסיפה "בברכת שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה. אמן".