מתחזקות ביחד בצניעות

אחרי 29 יום האב הנפטר מגיע בחלום לבנו ומבקש ממנו לבוא איתו למסעדה...

מעשה היה ביהודי מקרית אונו ששב בתשובה לפני 25 שנים, ושמו רועי גורי. הוא היה עדיין רווק והתגורר אצל הוריו. הללו באו מרקע דתי, עם הזמן התקררו אך נשארו מסורתיים, כשרות, קידוש בשבתות וחגים, מדי פעם חילקו צדקה…

לימים הזקין האב, וכבר התקרב לגיל 85, ובאלול תשע"ט חלה. שבת אחת התארח הבן אצל הרב שלזינגר וסיפר לו על המצב של אביו. אמר לו הרב: אני אישית נוכחתי אצל הסטייפלר כשהיה אצלו חולה, והסטייפלר אמר לו ששמירת השבת מאוד מסוגלת ויכולה לחולל נפלאות.

הבן סיפר זאת לאביו…

*

תשרי תש"פ, יום אחד אומר האב החולה לבנו "אני רוצה לשמור שבת". אמר לו הבן: "אבא, שמירת שבת זה דבר רציני, צריך להתחיל בהדרגה. אולי קודם כל תתחיל בדברים שבפהרסיא, ואח"כ תתקדם הלאה…". אמר לו האב: "בני אני רציני, אני הולך עם זה עד הסוף!".

הגיעה השבת והאבא צמוד כל השבת לבנו. "אבא, זה מותר, זה אסור…", והם גם קבעו חברותא כל יום ללמוד הלכות שבת.

חלפו שבועיים, והצמידו לאב פיליפיני. דבר ראשון שמעניין את האב זה האם מותר לגוי הזה לחלל שבת בשבילו. למדו הלכות אמירה לנכרי, מה מותר מה אסור. כך עברו שלושה שבתות של שמירת שבת כהלכתה, ו'ברוך דיין האמת' האב נפטר.

איפה קוברים יהודי ש-85 שנה לא שמר מצוות, ושמר שלושה שבתות לפני הפטירה?

נכנסו למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א לשאלו. השיב להם: יהודי ששמר שלושה שבתות אחרונות ונפטר כשומר שבת, נקבר בחלקת שומרי שבת! קונה עולמו בשעה אחת.

אחרי 29 יום האבא מגיע בחלום לבנו ומבקש ממנו לבוא איתו למסעדה… הבן מצטרף והם מתיישבים, אבל אין מה לאכול… האב מוציא שתי גמרות נדה, בדיוק מה שלומד הבן בדף היומי. ואת כל הסוגיות המסובכות שבסוף המסכת, האב יושב ומסביר בטוב טעם ודעת לבן…

"אבא, מאיפה אתה יודע את כל זה?".

אמר לו האב: "בני, כשאתה ישבת ולמדת דף היומי, אותי לימדו פה למעלה דף היומי… אתה עלית ונתעלית, והעלית אותי איתך".

בינתיים, המלצר מגיש כוס קפה… הבן לוקח את הכוס, מתחיל לברך, וכשהוא מגיע לשם ה', הוא מתחיל להאריך ולכוון… אבא שלו, שרק שמר שלושה שבתות, מתקן את הבן שלו ואומר לו: "בני, לא כך מכוונים את השם, כתוב במשנה ברורה כך וכך…".

סיימו ללמוד, והאב מבקש מהבן: "תמשיך ללמוד, טוב לי עם זה"…

*

יום אחד פוגש הרב שלזינגר בקרית הרצוג את הגרי"א שוורץ שליט"א. שואל הרב שלזינגר את הרב שוורץ בהתפעלות: "איך יתכן שיהודי שחי 85 שנה בלי לשמור מצוות, ורק שמר שלושה שבתות, והוא כבר יושב בגן עדן, לומד סוגיות סבוכות בש"ס ומבין בכוונות השם ועוד מלמד אחרים… מה הולך פה?!".

שואל הרב שוורץ את הרב שלזינגר: "תגיד לי, לאבא של רועי קוראים אולי ששון?".

אמר לו הרב שלזינגר: "מאיפה כבודו יודע, זו רוח הקודש?".

סיפר לו הרב שוורץ: לפני 25 שנים התעוררה בעיה מורכבת בכל הארץ בנושא של עירובין… הלכה פסוקה בשולחן ערוך: אם יש גוי, או יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, אפילו אחד בכל העיר – העירוב לא תקף! ההיתר היחיד שיוכל לעזור זה אם יהיה מושל בעיר שיכול להיכנס לכל דירה בכל העיר מתוקף תפקידו מבלי לבקש רשות מבעל הבית ולהניח שם את חפציו… ואם אדם שומר תורה ומצוות ישכור מאותו מושל את הזכות להניח את החפצים שלו בכל בית מתושבי העיר מבלי רשות מהדייר, אז לאותו יהודי יש זכות מסויימת בכל דירה שבעיר, והעירוב תקף.

כל זה היה טוב ויפה לפני שהופיעה הדמוקרטיה… פעם היו דיקטטורים, היתה להם משילות אמיתית בכל העיר, והם יכלו לעשות מה שהם רוצים ולדרוך היכן שהם רוצים… אבל היום, בעידן הדמוקרטיה, אפילו שוטר לא יכול לדרוך בבית שלך בלי אישור וצו מבית משפט…אז מה עושים?

יהודי ת"ח בשם הרב מושקוביץ, חשב על רעיון גאוני! על פי חוקי המדינה, שעוני החשמל שייכים אך ורק לחברת החשמל, אין לאף אדם זכות על פי חוק לגעת בשעונים הללו. הרעיון של הרב מושקוביץ היה פשוט ביותר… לשכור מחברת החשמל זכות מסויימת, בעלות של אחוזים בודדים, בשעונים של כל דירה ודירה בעיר, וכך יבוא הכל על מקומו בשלום והעירוב יהיה כשר!

הרעיון זכה לתמיכה ואהדה מכל הרבנים מכל העדות והחוגים ללא חולק… אבל איך מבצעים את זה? נפגשו הרבנים עם כמה וכמה מנהלים מחברת החשמל, אבל אך אחד לא מבין מה הם בכלל רוצים, וכולם דוחים אותם…

כאופציה אחרונה, נסעו לקרית אונו לפגוש את סגן מנהל אזור המרכז של חברת החשמל… שמו ששון גורי. הסבירו לו את הרעיון, ושזה יגרום לשמירת שבת בכל הארץ.

אמר להם ששון: "אני לא שומר שבת ואף לא הבנתי מילה… מה שכן הבנתי, זה שבנפשכם הדבר, וגם יש לי בן שחוזר בתשובה, אני מוכן לחתום לכם. ולא די בכך, אני גם אדאג שכל שמונה עשר המנהלים של המחוזות השונים בכל הארץ יחתמו לכם!"

אותה שבת שששון גורי עשה בשבילה, לא נתנה לו לצאת מן העולם כמחלל שבת. ותוך פחות משלושים יום, והוא כבר מלמד את כל נבכי הסוגיות המורכבות ביותר בגמרא…

(אפריון שלמה)