Наслаждение шабатом

בהסתרה שבתוך ההסתרה

בהסתרה שבתוך ההסתרה

נקודה למחשבה ליום הפורים

הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א

כשהעיתון יגיע אליכם, חוגגים את הפורים בירושלים, כשרבבות יהודים מערי הפרזות עולים ירושלימה, להשתתף בשמחת היום. כל האחרים מתאוששים מיום פורים עמוס בחוויות רוחניות ושמחות, מסדרים את שיירי משלוחי המנות מאתמול, פורים דפרזים.

אך בשעת כתיבת השורות, כמה ימים קודם, אוירת נכאים. תחושה קשה שהבחירות הרביעיות בפתח, בצירוף כמה חוקים שליברמן מתכווין לקדם, ומי יודע איזה עוד חוקים באמתחתו ובאמתחת חבר מרעיו. את ההקשר לאחת הדמויות המרכזיות והשנואות במגילה- תעשו בעצמכם.

ואז נזכרתי ברעיון נפלא ששמעתי בעבר.

על הפסוק "כי אין לה אב ואם", אמרו חז"ל (מגילה יג.) שכשאמה של אסתר התעברה, מת אביה, וכשאמה ילדה אותה, נפטרה אמה בלידתה. וביארו בעלי המוסר שהקב"ה הכין כך את נס הפורים. אסתר נבחרה מהשמיים להיות המלכה, כדי לבטל לבסוף את גזרת המן ואם המן היה יודע מאיזה עם הגיעה אסתר, הוא היה מסתיר ממנה את הגזרה, וכיון שלא ידע מאיזה עם היא, בחושבו שהיא מעמלק, שהרי לכל עם נדמתה להם כאומתם, לכן לא הסתיר ממנה מאומה.

כיצד יתכן שאסתר הצליחה להסתיר מאחשורוש את זהותה במשך כעשר שנים? (משתה אחשוורוש נערך "בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ", ו"בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא חֹדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר", היינו, פורים של שנה הבאה). למלך של 127 מדינות אין אמצעים להגיע למידע כה פשוט, מאיזה עם הגיעה מלכתו? אין לו שב"כ, 'מוסד', או סתם משרד חקירות מוצלח? 

אסתר נולדה ללא אבא ואמא. אולי הבלשים ששכר אחשוורוש הצליחו לברר שמרדכי גידלה, אך מי היו אביה ואמה? תעלומה.

סביר להניח שכשנולדה אסתר, כל מי שהתוודע לטרגדיה הנוראה, בה תינוקת נולדה יתומה מהוריה חייה לא תדע היא מי אביה ואמה, נשבר ליבו בקרבו והתמלא רחמים על התינוקת האומללה.  סביר להניח שהיו אנשים שהעיק להם בתוך תוכם למה עשה ה' ככה, מה עשתה אותה תינוקת שהגיע לה ככזאת טרגדיה נוראה. ואז, כעבור כעשור, התברר שהכל נעשה בחישוב מדויק, כולל הפרט הזה.

"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בוודאי גם שם נמצא השם יתברך... גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד"...המשפטים האלו, שהולחנו לשיר נודע, הצליחו לסחוט דמעות מיהודים רבים, שחשו שהמשפטים הללו מתאימים לכל אחד ואחד מאיתנו, כל אחד בהסתרת פנים האישית שלו, בקשיים ובהתמודדויות שלו בנפתולי החיים.

מגילת אסתר כשמה כן, היא גילוי ההסתר לגלות שהקב"ה מסתתר מאחורי המסכה, לכן אין שמו של הקב"ה נזכר במגילה כלל, כדי שנבין שיש מושג של "אל מסתתר בשפריר חביון" וגם מאחורי הדברים הקשים העוברים עלינו, עומד הקב"ה.

קראתי בספר 'אור המועד', שהביאו ילד יתום מאב ואם אל מרן רבינו הגרא"מ שך זיע"א שישוחח עמו ויחזקו. סיפר לו רבינו זיע"א: "בהיותי בישיבה, כשהגיעו הבחורים הטובים לגיל הנישואין היו מקבלים מהחותן "סידור מלא" וכל אחד שחזר מהאירוסין, שאלו אותו כולם "מה הבאת איתך?"... אמנם אני כשהתארסתי לא קיבלתי דירה. באותה שעה אמרו לי חברי שאעזוב את השידוך ואחפש שידוך אחר, הרי בחור בעל שם כמוך ודאי ראוי לו שיקבל "סידור מלא" ועוד כיצד תסתדר ללא דירה? אבל הבנתי שהשידוך הוא מן השמים ולכן לא ביטלתי את השידוך. והנה הגיעו שמועות כי יתכן שתפרוץ מלחמה וכיון שלא הייתה לי דירה משלי וגרתי בדירה שכורה, לא התקשתי לעזוב את מקומי ולעלות לארץ ישראל. אך כל חברי שגרו בדירה משלהם, התקשו לעזוב את דירתם ורכושם ונשארו לגור באירופה. כל חברי נספו בשואה ולא נשאר מהם זכר. רק אני נשארתי בחיים".

 

המשיך רבינו זצוק"ל ואמר: "לו היו שואלים אותי האם לקבל דירה זה דבר טוב או לא, ללא ספק כל אחד היה אומר שאין דבר טוב יותר מלקבל דירה. אולם עתה התברר למפרע שאי קבלת הדירה היה הדבר הטוב ביותר בעבורי ועבור רעייתי". 

הלכה פסוקה היא שכשאדם שותה יין ובירך עליו "בורא פרי הגפן" ומביאים לפניו עוד יין משובח יותר, מברך ברכה נוספת "ברוך הטוב והמטיב".

תמה בספר דברי שלום ואמת: מדוע תקנו חז"ל ברכה זו דווקא על היין. לכאורה מתאים היה יותר שכשאדם הבין פשט חדש בתוספות, או כשמסיים את הש"ס, יברך "הטוב והמטיב". אך מדוע דווקא על היין?

והוא מסביר: כפרי נבער נוסע לצרפת ארץ היין. הוא מגיע לכרם משובח של ענבים מובחרים ביותר ורואה אדם שלוקח את הענבים לתוך הבור, לובש מגפיים ודורך עליהם. הוא חושב בליבו שאותו אדם הוא חסר דעה. למה הוא משחית את הענבים? אבל הוא מתנחם בליבו שלפחות יהיה כאן מיץ ענבים. אז הוא נדהם לגלות שהפועל משאיר את המיץ ונותן לו להתקלקל, להסריח ולעלות זבובים וחיידקים. בליבו הוא מתנחם שלפחות יהיה חומץ, אך הנה הפועל מכניס את כל היין לחביות וקובר אותם באדמה. עד היום הוא ידע שקוברים באדמה אנשים. לפתע הוא רואה שקוברים מיץ ענבים, למשך עשרות שנים. אותו תייר הולך עם קושיה, ומסקנא בצידה, בצרפת מתגוררים אנשים חסרי בינה...

אך אנו יודעים שהשאלה לא מתחילה. זהו תהליך הכנת היין. ענבים מוכנים לאכילה, אך אם סוחטים אותם, מניחים אותם בחביות ו'שוכחים מהם', הם נהפכים ליין מובחר. לכן דווקא ביין, כשלאדם מגיע יין משובח הוא מברך "הטוב והמטיב". הקב"ה הוא טוב, אך הוא גם מטיב את הטוב עצמו, להיות מעולה יותר ויותר, אף כשהתהליך נראה לנו, הכפריים הנבערים מדעת, כדרך השחתה וקלקול.

אנו קוראים את המגילה בבת אחת, אך התהליך כולו התפרס על פני תשע-עשר שנים. הפרשנים –בגרוש הסבירו באלף פילפולים את המניע למשתה אחשוורוש, הריגת ושתי ונישואי אסתר למלך. העיתונאים מילאו טורי הגיגים בנסיון להסביר מדוע המלך לא שילם מיד למרדכי היהודי על שגילה לאחשוורוש ששומרי הסף רצו לרוצחו נפש. הנייעסנים טענו בתוקף שמרדכי, שאינו משתחווה להמן, ימיט אסון על כלל ישראל. אף אחד לא הבין מדוע אסתר מזמינה את המן למשתה, במקום לנסות ולהפר את עצת המן ואיש לא הבין מדוע נדדה שנת המלך. תשע- עשר שנים של רבבות גליונות עיתונים ותילי תילים של פרשניות, שעסקו במאורע זה ובמאורע אחר, בכל שבוע לחוד, השתלבו לפאזל אחד נפלא. לפתע הכל מואר באור יקרות. יש מנהיג לבירה, שמושך את כל הפוליטיקאים בחוטים...

בחירות ראשונות, שניות, שלישיות ואולי גם רביעיות. ליברמן הפך את עורו והפך לאויב מר, מסית ומדיח. פלונטר ממשלתי, גוש חוסם, נצחונות שהפכו להפסדים, חיבור בין הערבים לשנוא נפשם המולדובי, ועל כולנה, 3 כתבי אישום סביב ראשו של המלך אחשוורוש, כשלהט החרב המתהפכת של האחשדרפנים של בג"צ, שהמליכו את עצמם למלכים עצמם. ואז, כשנבין את הכל בסופו של דבר, נאחה את הפאזל ונחוש שישנו מלך אמיתי מאחורי הכל, יוותר לנו רק לדעת מיהו ה'חרבונא הזכור לטוב' בכל הסיפור...

(פורסם ביתד נאמן, שושן פורים התש"פ)