מדריך למתחילים

איך ממשיכים 2 - ההכנות לשבת

 

איך ממשיכים 2 - ההכנות לשבת

 

לכולנו מוכר הפתגם הידוע: "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת".


ואמנם, ככל שמתכוננים טוב יותר לבוא השבת, כך זוכים לשבת נינוחה יותר, טעימה יותר, ופשוט "כיפית".

יש כאלו שמתחילים בהכנות כבר ביום רביעי או חמישי. בפרט בשבתות של החורף, בהן השבת נכנסת מוקדם, הכנות מוקדמות עוזרות לא "להלחץ" עם הזמן ולא "להתקע" ברגע האחרון עם עוגה שלא נאפתה, וכדו`. 

הרבה חברים שלנו דואגים, לדוגמא, לנקות את הבית ביום חמישי. אני מכירה גם משפחות שבהן הבישולים עצמם נעשים ביום חמישי, ואז ביום שישי עקרת הבית יכולה להרגיש "ליידי". כמעט כמו בשבת...


חשבתי שכדאי להוסיף לרשומה זו גם רשימה של ציוד בסיסי שחשוב שיהיה לרשות המשפחה ששומרת שבת. והנה הרשימה:

 

* ברכון ובו זמירות שבת, וכן קידוש לערב, קידוש לבוקר, ברכת המזון, והבדלה. 

* סידור ובו תפילות השבת. 

* ציוד עבור הדלקת הנרות: פמוטות, נרות, גפרורים. 

* ציוד עבור הקידוש: גביע, מפית חלות. עבור הסעודות: מפות טרלין, מפות נילון חד פעמיות. 

* ציוד עבור ההבדלה: נר של הבדלה, גביע, כלי לבשמים. 

* פלטה חשמלית: ניתן לרכוש בחנויות של מכשירי החשמל. הפלטה מחוברת לחשמל במשך כל השבת, ומטרתה לשמור על חום התבשילים עד זמן אכילתם. בדרך כלל התבשילים מונחים עליה כבר מלפני שבת, אם כי ניתן גם להניח עליה דברים יבשים במהלך השבת כדי לחממם. 

* מיחם עבור מים רותחים: מיחם חשמלי קונים בחנויות החשמל. מרתיחים את המים לפני כניסת השבת, ואז מעבירים את המיחם למצב שבת - ויש לנו מים רותחים לכל השבת! במקום מיחם חשמלי אפשר גם לקנות מיחם שמיועד לעמוד על הפלטה - אבל אז צריך לזכור להרתיח אותו על הגז ואז להעביר לפלטה, וזה לוקח קצת יותר זמן מאשר ההרתחה של המיחם החשמלי! 

* שעון שבת: מזמינים חשמלאי שמתקין שעון שבת, ואז לפני כניסת השבת מדליקים את האורות שרוצים שידלקו במהלך השבת, ומכוונים את שעון השבת כך שהאורות יכבו וידלקו באופן אוטומטי בשעות הנחוצות. לדוגמא, אם ב-1:00 בלילה כולם כבר ישנים, אז אפשר שהאורות יכבו בשעה 1:30, ליתר בטחון. (אם כי תמיד משאירים ביום שישי גם אור קטן שאינו כבה עם שעון שבת, כדי שלא יהיה יותר מדי חשוך).

* שעון שבת לשקעים בודדים: קונים בחנויות החשמל, וניתן באמצעותו לכוון מכשירים ספציפיים כך שיפעלו בשעות ספציפיות. לדוגמא: תנור חימום, מאוורר. 





ואחרי שדאגנו לכל הציוד הנ"ל, וגם בישלנו את כל מאכלי השבת, וגם התארגנו כראוי, סידרנו את הבית, וכו' וכו', עדין נותרו כל הדברים הקטנים לטפל בהם. 

וכאן בדיוק נקודת התורפה האישית של כולם: ה"דברים הקטנים" ששכחנו "לסדר". שכחנו לכבות את הבוילר, שכחנו להעביר את המיחם למצב שבת, וכו' וכו'. והפתרון ל"דברים הקטנים" הללו, הוא פשוט להכין רשימה של מטלות, ואז לא שוכחים כלום.

והנה דוגמא לדף הכנות לכבוד שבת קודש, שקיבלתי מ- shirel27: 
(כמובן שניתן להוסיף ולשנות בהתאם לצורך...)

*להפריד את הטלית מהתפילין.
*לגהץ בגדי-שבת.
*להוציא את המוקצה מהכיסים.
*לרכז דברי מוקצה ולהצניעם.
*לצחצח נעליים.
* להכין נייר טישו חתוך.
*להכין-יין/חלות.
*להכין נרות שבת וכסף לצדקה.
*להציע את המיטות.
*לערוך שלחן שבת.
*להכין פלטה/מיחם לשבת.
*לפתוח קופסאות שימורים ובקבוקים.
*להכין תמצית תה.
*להכין שקיות ממתקים לילדים.
*לעשר את הפירות וירקות.
*לכבות דוד חשמל.
*לנתק את מנורת המקרר.
*לכסות מתגי חשמל.
*לנתק את הטלפון והאינטרקום.
*לנתק שעון מעורר.
*לכוון שעון שבת.
*להדליק אורות לשבת.



גם בלי הרשימה הזו, יתכן מאוד והכל "יתקתק" כמו שצריך, אבל גם יתכן שנשכח דברים, משמעותיים יותר או משמעותיים פחות, ונצטרך לחשוב על כל מיני אילתורים, או לחפש מישהו לשאול אותו מה לעשות אם עכשיו בשש בבוקר פתאום השעון מעורר התחיל לצלצל ומה נעשה לו עכשיו, (אפשר לשים  עליו שמיכה מקופלת כדי לא לשמוע את הצלצול), וכדו'.

אך כדי למנוע הפתעות מעין אלו, כדאי ומומלץ בחום לכל בית בישראל להכין רשימה כמו זו  שנמצאת כאן למעלה, ובכל יום שישי לעבור על רשימה זו ולוודא שלא שכחנו כלום - ואז נוכל בע"ה  להיכנס לשבת המלכה שמחים ורגועים, ולזכות לשבת של מנוחה ושמחה.