מדריך למתחילים

השבת - יום מנוחה וקדושה

השבת - יום מנוחה וקדושה

מתוך עלון מטעמים לשלחן השבת, פרשת ויקהל

 

"ויקהל משה את כל עדת בני ישראל" - משה רבנו עליו השלום כינס קהילות ברבים ללמוד עמן הלכות שבת, והורה לנו את הדרך להתאסף לשיעורי תורה בשבת ולקבוע בה עתים לתורה. וכבר נפסק להלכה, כי "פועלים ובעלי בתים שאינם עוסקים בתורה כל ימות השבוע, יעסקו יותר בתורה בשבת מתלמידי חכמים העוסקים כל ימות השבוע" (שו"ע או"ח רצ).

בספר "אבותינו ספרו לנו" הובא משל מאלף בשם הגעון רבי שלמה ששון זצ"ל:

משל לאדם, שעמל בפרך לפרנסתו מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. קיבל שכר יומו, ועשה דרכו לביתו. ראה התקהלות לקנית כרטיס להרצאתו של נואם מחונן, שדבריו כדבש ונופת צופים. אמר לעצמו: כל היום עבדתי, עמלתי ללא הרף. הן מגיעה לי שעה של קורת רוח, של הנאה וחויה. אמר ועשה. הוציא את צרור הכסף שהרויח בעמל כה רב, וקנה בו כרטיס להרצאה.

נכנס לאולם והתמקם בכסא הנוח, מרופד הקטיפה. סרק את האולם, התפעל מהאוירה המרוממת, והנה עולה המרצה לבימה. שמע את מילות הפתיחה, ואט אט נעצמו שמורות עיניו, שקע בשינה מתוקה.

לפתע נעור בבהלה. הקיץ לרעם מחיאות הכפים עם תום ההרצאה. שכנו פנה אליו בעינים בורקות: "היה נפלא, הלא כן?!"

התמתח ופיהק: "כן, אכן כך"...

"ואיך מסכם אתה את השעה המרוממת?" המשיך שכנו ושאל.

"המ... הכסא היה נוח מאוד, אבל מערכת החימום היתה חזקה מדי"...

נתן בו שכנו עיניים תוהות ושאל: "האם הגעת לכאן בעבור כסא נוח ותנור חימום? הן זאת יכול היית להשיג בביתך...."

דומה לו, אדם שמעביר את השבת בשינה ובבטלה, בשיחת חולין ובקריאת עיתונים. הלא לשם כך הכול היה ליטול סתם יום של חופש, ואולי אף לבלות בו בצורה מרתקת יותר. השבת - מתנה טובה היא מגנזיו של הבורא. יום מנוחה הקדושה, יום של לימוד ושל התעלות.