שאלות נפוצות

אולי רציתי יותר מדי מהר

מקור: הפורום המאוחד

שאלה

אני ואשתי חזרנו בתשובה דרך הרב אמנון יצחק, לפני חודש וחצי. התחלתי  להיתחזק,  התחלתי לשמור שבתות אני ואישתי. היא  שמה כסוי ראש ואני טלית  קטן .... אבל שבת האחרונה היתה לי שבת קשה מאוד.   הייתי מעשן בשבתות ועובד  בשבת בכדורגל.  עוברות במחשבות אולי  לקחתי  על עצמי יותר מידי  מהר. אני מתפלל שלוש תפילות  ולומד כל יום שיעור תורה:  אני אוהב את הדת,  אין כמו זה,  אבל אני מרגיש שרציתי יותר מידי  מהר.

תשובה

יעל: ברוכים הבאים. אין שמחה גדולה יותר מלחזור לאבינו שבשמיים,וכל הכבוד לך על הרצון לקחת על עצמך מצוות,אך דע לך,שדווקא בזמן שאתה רוצה לקדש את עצמך ולעזוב את חיי החול,אז מתחיל יצר הרע לבלבל אותך,כדי שלא תהיה בקודש,כי זה תפקידו,ומזה הוא ניזון.
לכן אני מציעה לך הצעה,כדי שתתגבר על יצר הרע שמנסה לבלבל ולהכשיל,אל תקח על עצמך יותר מידי מצוות בהתחלה,תתחיל מעט ותעלה בהדרגה,כי כך גם תוכל להפנים יותר את מהות המצוות ואת חשיבותן לנפש ולנשמה.ובמקביל "עשה לך רב והסתלק מהספק",הרב יוכל לעזור,לכוון,ולהדריך אותך כיצד וכמה להתקדם בקיום המצוות. לאט לאט,אבל בטוח.

מה שקשה לך,ואתה לא מצליח להתגבר,תתפלל עם דמעות לבורא עולם ברצון אמיתי להפסיק לעשן בשבתות.
וכשתשתדל ואפילו תצליח מעט,בורא עולם יתן לך את הכוח לא לעשן בכלל,אפילו לא בשבתות.
כי בסופו של דבר אתה פוגע בבריאותך,ועל זה נאמר:"ונשמרתם לנפשותיכם מאוד"...
כך שגם בשבת כמובן לא לחלל,וגם בימי החול לא לפגוע בגוף.
תדע שרק התפילה האמיתית מכל הלב,עם צעקה פנימית,היא זו שמתקבלת בשמיים...
והשם ימלא כל משאלות ליבך לטובה!

אור הגנוז: שלום לך טל
ראשית ברוכים הבאים לפורום הנפלא הזה
שנית אשריכם שזכיתם לדעת את האמת ולהתקרב לבורא
הדרך לפסגה רצופה במכשולים
ביהדות יש דבר שנקרא לבנות כלי
כלי שבור אינו יכול להכיל שום דבר
על מנת לקפוץ מדרגות רבות צריכים להיות בעצמנו כלים להכיל את האור הגדול הזה של התשובה
הדור שלנו דור חלש ויש לנו נסיונות בכל מקום מעבר לאלו שהיו בדורות שעברו
כמובן שכאשר מנסים לעלות בכמה דרגות למעלה בשעה שטרם בנינו לעצמנו כלי אנו מועדים ליפול ולחזור לאחור
לפני עשר שנים זכיתי להארה עצומה בתוך חצי שנה
הארה זו לא התאימה לדרגה הרוחנית שעליה עמלתי
קפצתי כמה מדרגות בכיוון מעלה וכמובן שנפלתי וחזרתי אחרי הכל אל הדרגה שהתאימה לי
ולכן רצוי להתחיל לשמור מצוות לפי היכולת שלנו
אומנם שמירת שבת הינה דבר מאוד חשוב ביהדות
ולכן מעטו עד כמה שניתן בחילולי שבת
כגון שתתקינו שעון שבת שיכבה מנורות באופן אוטומטי בשבת
תדביקו סלוטייפים על מפסקים בשבת
תחתכו ניר טואלט לפני שבת
לגבי הסיגריות בשבת:
הצעה של הרב שלמה עופר שליט"א בעבר
שלפני שבת תעשן כמה סיגריות ותפלוט את העשן לתוך בקבוק
לאחר העישון תסגור היטב את הבקבוק
ובשבת בכל פעם שתתאווה לעישון סיגריה תריח מן העשן וזה ירגיע אותך
לאט לאט תתרגל לדחות את התאווה לעשן בשבת

בהצלחה ואנו כאן תמיד לשירותך
נשמח לענות לך בכל נושא ועל כל שאלה שתרצה

נח: ברוך הבא
אדם נמשך במעשיו אחר בני ביתו, משפחתו, ואנשי עירו ומקומו - וכמובן ובראש וראשונה אחר הרגליו הרעים
רק מה?
מה יעשה רשע הרוצה לחזור בתשובה - הרי הוא נמשך רק לשלילי?
הקב"ה נותן לו כח מעל לטבע
להתנגד לכולם - ואפילו להרגליו
על מנת לרכוש חברים חדשים (טובים) והרגלים משובחים.
לאחר זמן מספיק
הקב"ה מחזיר אותו לשליטת הטבע
פתאום הוא מתגעגע לחברים הישנים (ויש לו גם את החדשים)
הוא מתגעגע להרגלים הרקובים והקלוקלים (אבל כבר התחיל ללכת בדרכים טובות)
וכאן אתה נמצא בין הטוב לרע
כאן ה' שם אותך ואומר: 
"עכשיו כבר הרגלתי אותך בדרך הטובה (מה שכנראה ההורים לא עשו) - תתחיל להלחם עליה ולזכות בה בכוחות עצמך"

הילדים שלנו חונכו, מקטנותם ועד גיל המצוות, ללמוד תורה ולקיים מצוות - הם היו פטורים מכך - אבל הכננו אותם להתמודדות - 
הרגל טוב מול יצר רע

לנו לא היה את הבונוס הזה כך שאנחנו מתחילים להתמודד בגיל יותר מבוגר
לך לא היתה בחירה - כך רצה ה'
ה' נתן לך את הזכות לבחור לקיים את התורה והמצוות מרצונך - ללא כפיה - מאהבה - ובמסירות נפש
אתה ממש מקיים את התכלית של "קיימו וקיבלו"
ה' מגלגל אותנו עד אשר נקבל את התורה ברצון בשמחה במסירות נפש ואף מתוך יסורים
אשרינו שכך חלקנו
ומעתה הגענו לדברי יעל א.
עכשיו קשה? - אל תקבל קבלות חדשות - אפילו מה שכבר קיבלת - אל תרחיב
עכשיו תעבוד להעמיק
להשריש שורשים
ללמוד הרבה סיפורי צדיקים
ללמוד על מעלת הצניעות
ללמוד על מעלת התפילה - על הזכות להתפלל - ממה מורכבת התפילה - מה פירוש ברכה ראשונה - להשתדל לכוין בה לאט לאט
תמשיך להתפלל כפי שכבר קיבלת אבל באיזה עניין - תתחיל להעמיק
ואז תרגיש את המתיקות ואת הזכות שזכית
ויהיה לך תיאבון לעוד ...
מה ששמעת בשיעור תשתדל לקיים אפילו בשטחיות
אבל תתייעץ תמיד באיזו נקודה כדאי להתמקד
כך תפתח את אהבת התורה והמצוות
(וגם לא תטפס ולא תיפול - הרי אתה מעמיק שורשים - משם אי אפשר ליפול)
בהצלחה לכולנו

טל: תודה חיזקתם אותי ובקשר לתפילות  אני מתפלל ואני מרגיש מוזר. אני לא רוצה שהתפילה תגמר. אני מחפש להמשיך. זה מוזר בעיני פעם הייתי הולך הייתי אומר לעצמי מתי כבר נסיים.  היום ברוך השם אני נהנה מהתפילות  ומבקש  מהשם שאני אמשיך בדרך ולא אפול. נסתרות דרכי השם.

מתי לדעתכם כדאי לשים כיפה באופן קבוע

שאלה:
אני שומר שבת, מניח תפילין, מתפלל חלק מהתפילות ועוד, אך איני חובש כיפה.
רציתי לדעת מתי לדעתכם כדאי לשים כיפה באופן קבוע. ואשמח גם לשמוע על הפעם הראשונה שהגעתם עם כיפה לעבודה או לחברים ומשפחה ואיך התמודדתם עם התגובות. 

למעשה באופן מוזר, אני חושב לשים כיפה מסיבות של נוחות ולא מסיבות של התחזקות.
יש לי איזו בעייה שקשה לי לספר לאנשים שאני מתחזק ושומר שבת.
זה לא שאני משקר, פשוט כל פעם שנושאים שקרובים לנושאים של דת עולים, אני מתמלא חרדה ומשתתק.
(זו חרדה חברתית שמלווה אותי כל חיי. לפני שנישאתי היא הקשתה עליי לצאת עם בנות וכיום היא מקשה עליי בתהליך החזרה בתשובה)
כשחבר שואל אותי בעבודה איך הייתה השבת, אני אומר שהייתה בסדר ומתבייש בעצמי על כך שלא ניצלתי את ההזדמנות לספר לו שאני שומר שבת.
וכך נוצר פער בין מי שאני למי שחושבים שאני. וקשה לי עם זה, כי זה חייב להתפוצץ בסוף.
אני ממש סובל מזה. וזה גם מעכב אותי בתהליך החזרה בתשובה.

נראה לי שאם תהיה לי כיפה על הראש, אז הכיפה תדבר במקומי. יהיה רגע ראשון קשה עם אנשים שמכירים אותי, אבל אח"כ לא יהיו יותר הסתרות.
בנוסף, אני מקווה גם שכיפה על הראש גם תגרום להתחזקות שלי.
דברים שהיום אני לא יכול לעשות, כמו להתפלל מנחה בעבודה, יהיו הרבה יותר קלים.
מקור: פורום חוזרים בתשובה תמיכה


תשובה: אתי
לדעתי, תתחיל רק עם שבתות - כל השבת מיום שישי עד מוצ"ש תסתובב עם כיפה ותצא קצת החוצה, אחר כך שיתרגלו לראות אותך ככה, תמשיך בכל הימים.
בהצלחה!! ויישר כוח!
נ.ב 
לגבי מה יגידו - תמיד לאנשים יהיה מה להגיד. 
פשוט אל תתייחס ותמיד תחייך, גם אם הם ינסו לפגוע...
תכניס לעצמך לראש שאתה הולך בדרך המלך, וכל האחרים לא יודעים על מה הם מדברים.

זה דומה לבן אדם שנמצא בצומת T והוא הולך ימינה כאשר כל האחרים שמאלה - וזה שהולך ימינה יודע שבסוף הדרך הוא ימצא אוצר, הוא גם יודע שאלה ההולכים שמאלה ימשיכו ללכת אל הלא נודע.
וכל אלה ההולכים שמאלה צוחקים על זה שהולך ימינה, והוא לא מתייחס אליהם כי הוא יודע שזוהי דרך המלך. שיהיה לך המון בהצלחה ושהקב"ה יאיר דרכך.
אמן!


תשובה: לביא
חשוב להתחיל ולחבוש. יש הבדל גדול מאד בין גברים לנשים בנושא כיסוי הראש,
כך שאין מה להשוות ,
אבל בקשר אליך, אם אתה מרגיש שאתה בשל, כמובן שכדאי מאד להתחיל לשים כיפה,
כך גם תרגיש את יראת השמים חופפת עליך,
וזה יחזק אותך להתקדם לדברים נוספים.
אני מכיר כמה דוגמאות מהעבודה שלי, שהיו חבר'ה שהתחזקו והיססו אם להופיע בעבודה עם כיפה או לא
ולבסוף החליטו כן לבוא באופן קבוע עם כיפה, 
והם הופתעו - התגובות היו חיוביות ומלאות הערכה של הסביבה החילונית!!


תשובה: אמא של תהלולי
בעלי התחיל לחבוש כיפה באופן יומיומי לאחר הברית של בננו (שחוגג בקרוב 3 חודשים), אני ממש זוכרת איך חזרנו מבית הכנסת (שם הייתה הברית) והוא לא הסיר אותה, אמא שלי אמרה לו:" אנחנו כבר בבית, אתה יכול להסיר את הכיפה" והוא ענה: "יכול, אבל לא רוצה". בזה נגמרו הדיונים במשפחה על הכיפה.

בנוגע לעבודה שלו, בהתחלה שאלו אותו עם קרה משהו (אסון במשפחה חס וחלילה לא עלינו) ואז התרגלו... היום המצב קצת משעשע כי הוא עובד עם הרבה נשים ומכיוון שעכשיו הוא חובש כיפה הן לא יודעות אם זה בסדר ללחוץ לו את היד או לא, באופן טבעי גם השיחות נהיו יותר "נקיות" (אין יותר בדיחות לא ראויות וכו') ככה שבעינינו הכיפה שהוא לקח על עצמו לחבוש רק עזרה בעוד הרבה מובנים... בעיקר בשבת - מכיוון שהוא חובש כיפה, הפסקנו לנסוע בשבת, כי איזה מין דבר זה לנסוע בשבת עם כיפה על הראש? אז לא נוסעים... מדהים עם משהו שנראה כל כך פעוט וטריוויאלי עושה שינוי כל כך גדול.

 

משתוקק לשמור שבת

מקור: אתר רבנים נט

שאלה: אני ממש רוצה להתחיל לשמור שבת ניסיתי לפני כמה שבועות לשמור ולא הצלחתי עד הסוף...איך אני יכול להתחיל לשמור ולהצליח וממש להתמיד בזה אני ממש רוצה בזה תודה לך על העזרה .

תשובה: 
קודם כל אשריך אחי שאתה זוכה לקבל סוף סוף את האות ה-3 שיש לכל יהודי ! 
כדי להצליח לשמור שבת צריך ללכת לאט ובטוח, כל פעם תלמד עוד הלכות שבת, אתה מוזמן להיכנס לאתר למדור "הלכה בשבילך" שם יש באמצע העמוד קישור שנקרא: "קיצור שולחן ערוך" שם תוכל ללמוד את כל הלכות שבת, 
אם אתה כבר בשלב יותר מתקדם אתה יכול ללמוד עם חברותא, עם אברך צעיר או בחור דתי שילמד אותך.

האיסורים הכי חשובים שכרגע כדאי שתימנע מהם זה, לא להדליק אש ולאכול אוכל מהפלטה ולא מהאש לא להדליק אור בכלל בשבת, לא להדליק פלאפון וכל מה שקשור לאש "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" 
כדי לקבל חשק לשמור שבת אתה חייב לטעום פעם שבת ישיבה,,, תבקש מחברים דתיים שיקחו אותך לשבת ישיבה באזור מגוריך או בירושלים, או שתבוא איתי פעם לחדרה יכול להיות לך נחמד שם דווקא. 
אבל אם קשה לך עדיין תמשיך איפה שאתה ותתקדם לאט ובטוח וכשתרגיש מוכן ותשתוקק עוד אז תבוא. בינתיים שיהיה לך לימוד פורה.

אם תרצה הרחבה נוספת בעניין השבת ולמה חייבים לשמור וכמה מעלת יום השבת. תיכנס באתר למנוע החיפוש ותכתוב שם: "שבת" הוא ימצא לך את כל השאלות והתשובות שקשורות לנושא, תקרא אותם ותתחזק. אני מצרף לך כתובות של אתרים מעולים שתוכל לקרוא בהם אודות נפלאות השבת סיפורי מופת על שמירת שבת - http://www.shabes.net/stories.htm שמירת שבת מול מצוות אחרות - http://shabat.info/article1_commandments.htm מעלת שבת קודש - http://www.masoret.com/Site/ARDetile.asp?id=136&Catogory=1&SubID=1&TopBarCode=4 מאמר נפלא העוסק בחילול שבת - http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/hilul-2.htm בקיצור יש לך מספיק חומר מקווה שתאהב !

אשריך אחי על הצימאון הנפלא לשמור שבת, ה' שמח וגאה בך אח יקר, אל תתן לאחרים לשבור לך את הצימאון הזה אתה בדרך הנכונה, יהי רצון שה' יתברך יתן לך כח להמשיך לשמור שבת כל ימי חייך עד ביאת משיח צדק ממש אבל ממש ממש ממש בקרוב אחי..

סופשבוע בשבת במלון

שאלה של נייצן, בפורום המאוחד

יש מצב שאתם עוזרים לי?
אני הולכת למלון ביום שישי - שבת יחד עם כל משפחתי מצד האמא כדי לחגוג יום הולדת לסבי ודודתי שיזכו לחיים ארוכים.

עכשיו, רציתי לדעת כמה דברים:
דבר ראשון, רציתי בשולחן שבת, היות וכל שאר המשפחה שלי, המורחבת (לא מי שבבית שלי), היא חילונית חילונית, רציתי לחבר, לקרב אותם לה', 
אבל אני דיי פוחדת, אני ממש לא רוצה שהם יחשבו שאני מטיפה להם איך להתנהג. 
גם ככה דודה שלי כל פעם שמזכירים אנשים מבני ברק מתחילה "לפתוח את הפה", ואני לא אפרט...
אבל בכל זאת, איזשהו דבר תורה - פרשת שבוע, או משהו שאני "אספר רק לילדים " וכל המובגרים רק יקשיבו כדי לא להפריע לי לדבר וככה הם בעצמם יקשיבו 
אני בכלל לא יודעת מה להגיד להם, אבל משהו שיחבר אותם.
רעיונות? מישהו?
דבר שני, אני הולכת עד שלושת רבעי וחצאית עד מתחת לברך ותדעו שזה ממש ממש קשה בכל החם המטורף הזה. אני בדרך כלל הולכת לים ובריכה מעורבים (אני לא יכולה לקפוץ בבת אחת לכל המצוות!!) אבל הקטע של הסחיטה, אין מצב לאיזו הקלה במצב של 40 מעלות בצל?
כולם יכנסו לבריכה ורק אני אשב בחום??

דבר שלישי (חח יש לי הרבה שאלות), יש דברים שאסור לעשות במלון היות ומי שמפעיל אותו זה יהודים שמחללים שבת?

תודה רבה לכל מי שעוזר!!!

תשובה של נח:

ממש לא מתאים ש'תחזירי אותם בתשובה' 
אנשים חוזרים מעצמם
מלון זה מקום מאד בעייתי
מה שהיהודים עושים שם זה אולי פחות בעיה
אמנם עדיף אם היה אוכל פשוט מהבית שאת רגילה אליו ואותו את אוכלת
אם אין מצב - תנסי לדבר עם המשגיח בטלפון ותשאלי אותו אם את יכולה לסמוך על האוכל
ותסמכי על מה שהוא אומר לך
אפילו שלא ממש אפשר לסמוך אם אין שם משגיח צמוד כל השבת שגם ישן שם.

תתרכזי בשלך
תלמדי בשקט תהלים, שירת הבריאה, ושאר דברים שאת רגילה.
אל תמשכי לתוך הויכוחים
מי שישאל ממש כדי להבין תעני בקצרה ובדרך ארץ.
לא להתווכח
תתני למי שמתעניין באמת לטעום ממה שאת כן יודעת
ואל תתביישי לומר לא יודעת
רק תברחי מהמחלוקת

לגבי הבריכה - ממש ממש לא מומלץ
תשבי במלון עם המזגן ותתנהגי כמו שבת בבית
כל זה ממש תעתועי היצר
ואני מעריך שתעמדי בנסיון
שבת שלום

חיבור אל המצוות

מקור: פורום חוזרים בתשובה תמיכה

שאלה:

שלום. מכירים את זה שלוקחים על עצמנו מצווה מסוימת 
ובהתחלה מקבלים אורות ממנה. מתלהבים ומקפידים בה.
ואח"כ יש את עצלנות, אח"כ את הכבדות ואז חלילה הזלזול..
שרק רוצים לעשות את המצווה על מנת לצאת ידי חובה וזהו.

עכשיו,מה עושים על מנת להתקשר אל המצווה, להתענג בה?

פעם שמעתי שאחת הסיבות שהתורה נמשלה למים, כי כמו שסוחבים בקבוקי מים על הגב זה כבד, אבל כששוחים במים וצוללים זה נעים ומרגיע. איך אפשר לקחת את המצוות ולהתענג בהם?

במקום לקחת את זה כחס ושלום כעול ומשהו מעיק,לקחת את זה למקום שממלא את הנפש והגוף...
לפני שאני לוקח עלי מצווה אני אוהב לחקור אותה לעומק,להתחבר,לדעת כל פרט על מנת להתחבר יותר אל המצווה, המקור שלה, מה טעמה...

מה אתם עושים על מנת להתענג מהמצווה?

תשובה - אלישיר:

בעזהי"ת

אפשר לומר, 
* שעל ידי לימוד ההלכות הנוגעות אל המצווה; 
* התבוננות בתכנים הפנימיים שלה; 
* תפילה יומיומית בכוח ובהשקעה להשם יתברך שיזכה אותנו לאור של המצווה הזו; 
* השקעת כוחות וכסף בצדדים המעשיים שלה; 
* והתעקשות לעשות אותה בנאמנות ובקביעות - בין ברצוא ובין בשוב,

הנה הנה על ידי אלה, בין השאר, יכולים לזכות מתוך עבודה עצמית, לאור של אותה המצווה.

היתה תקופה שהתפללתי כל יום ויום, שאזכה לאור של שבת קודש. 
לאחר כמה שבועות, לכאורה בלי קשר, עלתה בי המחשבה להתחיל לאפות חלות לכבוד שבת. 
לאחר עוד כמה שבועות, פתאום מצאתי את עצמי חווה שבתות כל כך מאירות ונפלאות, ותוך כדי שלא ידעתי מתי בדיוק חל השינוי, הבנתי שהנה תפילתי נענתה, והמאמץ של הכנת החלות היווה 'אתערותא דלתתא' מצידי, כלי לקבל לתוכו את אור השבת שהאיר ביתר שאת עלי.

פלטת שבת

פלטת שבת

מקור: שאלה שנשלחה לאתר

התחלתי להשתמש בפלטת שבת אבל קיימת בעיה הילדים אוכלים רק אוכל יבש והוא נשרף לי על גבי הפלטה - איך מחממים את האוכל היבש כגון: שניצל, קציצות מטוגנות, סגרים, מוצרי בצק עלים, אורז וכ' - כמה זמן צריך עד שיתחממם 

תשובה

קודם כל אשריך שהחלטת להשתמש בפלטה לכבוד שבת קודש!

עכשיו לגבי מאכלים שיש בהם קצת רוטב ואת ספרדיה , הרב זכאי בספר השבת והלכותיה כותב שבמקרה כזה בודאי שמותר לך לשמור אותם במקרר ולשים בשבת לפני הארוחה על הפלטה כדי לחמם אותם, ואז צריך אולי חצי שעה, שעה, לפני הארוחה, לשים אותם על הפלטה, ולא מערב שבת
. בנוסף, אורז לא כדאי לשים על הפלטה ישר אלא על המיחם של המים החמים, ואז הוא מתחמם ולא נשרף. ומאכלים יבשים אחרים כמו שניצלים ובורקסים בדרך כלל נראה לי שכדאי לשים אולי חצי שעה לפני האוכל, משהו כזה, על הפלטה, כדי שהם יתחממו ולא ישרפו. ובנוסף הרבה מכינים גם חמין שזה באמת יושב על הפלטה מערב שבת עד שבת בצהרים ויש תבשילים של חמין שהם ממש טעימים כמו כן צירפתי כאן קישור למתכון של חמין מרוקאי. וכן מתכון של חמין צמחוני. בהצלחה רבה, ושבת שלום! 

קישור: מתכונים לשבת

 

מה לעשות ומה לא לעשות

מה לעשות ומה לא לעשות

מקור: פורום חוזרים בתשובה, תפוז

 

אהלן. אני עוברת תהליך של חזרה בתשובה ואני לוקחת את הכל מאוד לאט. בינתיים אני שומרת כשרות, אומרת ברכות שונות ומתלבשת צנוע. 
אני רוצה היום לנסות לשמור שבת. 
האם מישהו יכול לפרט לי בדיוק מה לעשות ומה לא לעשות?
ולאחל לי בהצלחה כמובן 

תשובות

* אריאלה: יש הרבה דברים שצריכים לדעת בהלכות שבת, צריך ללמוד את זה באופן מסודר.

לינק לאתר המכיל מס' לינקים לאתרים שבהם תוכלי למצוא את הלכות השבת.

* יש כאלה גם שלא מסוגלים לשמור בבת אחת הכל, ולאלה ממליצים להוסיף בהדרגה

* אופירה: תתחילי במה שידוע לכל חילוני: 

לא נוסעים בשבת, לא שומעים מוסיקה ולא מנגנים, לא מדליקים אש, לא כותבים או מציירים ולא נוגעים במחשב, אפילו אם הוא דלוק מערב שבת. לא מדליקים ולא מכבים מתגי חשמל (זה אומר שצריך לדאוג לפני שבת לתאורה לכל השבת, ולכסות באיזה צורה את לחצני החשמל, משום שהיד מושטת אליהם אוטומטית ומדליקה/מכבה בלי משים). 

את האוכל תכיני מראש מערב שבת, ותשימי לחימום באיזה אמצעי מחמם שאינו מחלל שבת. האפשרויות הן: 
* פלטה של שבת - שמונחת על השולחן/השיש ומחוברת לחשמל כל השבת (אפשר עם שעון שבת, שמכוון אותה לזמן מסוים), 
* אש דולקת על הגז (כל השבת) שמכוסה במכסה מתכתי, 
* תנור סגור שנכבה מאליו ע"י טיימר או שעון שבת, ומותר לך להוציא ממנו את האוכל רק אחר שהוא כבר כבה, ואינו מחובר יותר למעגל חשמלי. 

מותר לצאת לטיול, מותר לקרוא, לשיר, ליהנות מהווינטלטור או המזגן (שהדלקנו מערב שבת). 
מותר ללכת לביה"כ להשתתף בתפילות, אך זה לא חובה. 

במילים אחרות - תתחילי עם מה שאת יודעת, ותתרגלי לזה קודם כל. אח"כ תשאלי ספציפית - שהרי איננו יודעים מהו אורח חייך ובאילו סיטואציות את נתקלת. תשאלי שאלות שנתקלת בהן, ועם הזמן תעברי על שאלות של אחרים ועל מידע בנושא שבת, ותלמדי את כל העניינים לאט לאט, ומה שלא ברור לך - תשאלי. כמובן - שבת שלום ומבורך, ובהצלחה!

* אלישיר: "ששת ימים תעבד, ועשית כל מלאכתך. ויום השביעי שבת...". 
בשונה מעט, ובנוסף, לתגובות של חברי לפורום, אני חושב שלא פחות מהצורך להקדיש תשומת לב להלכות השבת, יש צורך להתבונן ולפתוח את הלב והנפש אל התוכן הרוחני הבלתי נתפס של השבת, וסביב התוכן הזה לרכז את ההנהגה ההלכתית. 

ששת ימים תעבד. 
יום אחרי יום, בימות השבוע, אנחנו קמים למירוץ החיים. להספיק. להצליח. להשיג. לרכוש. לעמול. לבלות ולהתבלות. לטעות. לצעוד בדרך הלא נכונה. לכעוס. לפגוע. לנטור טינה. 

בסך הכל אנחנו בני אדם. אין אנו מושלמים. אין אנו חיים בגן עדן. אנחנו צריך בזיעת אפינו להשתכר את לחמנו, ואנחנו נמצאים בתוך סביבה אנושית לא פשוטה. ששה ימים בשבוע. ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך. 

אבל יום השביעי, שבת

להפסיק לרגע. לשבות. להניח את הכל. להשאיר את כל המירוץ הבלתי פוסק, את כל העמל, את כל הרגשות הלא טובים, את כל האכזבות, את כל התיכנונים, את הכל. 
להשאיר את הכל, ועכשיו לנסות לחיות את העולם למשך יממה אחת, כאילו כן אנחנו עדיין בגן עדן. כאילו מעולם לא גורשנו משם. 

"יום השישי, ויכלו השמים והארץ וכל צבאם. ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה, וישבת ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה. ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אתו...". 

ואף את, ברכי את יום השביעי, ותחפשי לנסוך בו נופך של קדושה. 
סדרי את החדר יפה ונחמד ומשובב נפש, לכבוד שבת. עם מצעים יפים, וריח טוב, ופרחים על השלחן. תארגני מבעוד יום שיהיו לכל ארוחה כמה דברים שאת באמת אוהבת לאכול, תלבשי את הבגדים היפים שלך, וליממה אחת נפלאה -תשאירי את כל השבוע שהיה וכל השבוע שיהיה, מחוץ לך, רחוק ממך, כאילו את כבר נמצאת בגן עדן, וכל העולם כבר לא רלוונטי. 

סביב ההויה הזו, באות הלכות השבת. הן באות להדריך ולדאוג, שאכן נפסיק את הכל, ונוכל להתחבר לפעימה הנצחית והבלתי נתפסת של ששת ימי בראשית והיום השביעי. 
אפשר להגיע בשבת, למקום אחר לגמרי. להתחדש בכוחות כל כך, כמו תינוק שנולד, כאילו שמעולם לא עשינו טעויות. להגיע למקום בו אנחנו יכולים להתבונן על העצמי היומיומי שלנו מבחוץ, להסיק מסקנה ועכשיו באמת להתחיל מהתחלה. 
ואפשר להגיע עוד הרבה למעלה מזה, להגיע למקום שהעולם פשוט מתחיל להנמס מרוב אור וזוך. שאת הולכת בהרגשת מדיטציה מתמדת, כמעט מרחפת באויר, מלאה כולך בהרגשת גן עדן בלתי נתפסת כמעט. 

הלוואי שתזכי. 
והלוואי שאזכה גם אני. 
שבת שלום.

איסור מוקצה

איסור מוקצה

שאלה:

מדוע קיים איסור 'מוקצה'? מה המקור ההלכתי שלו, ומדוע אסור להזיז את אותם דברים בשבת? האם משום 'מראית עין', או שיש טעם אחר ונרחב בענין?

תשובה:

ראשית נבאר "מוקצה" מהו ? מהו איסור מוקצה?

לשון מוקצה הוא דבר שהאדם מקצה ומפריש מדעתו מלהשתמש בו, כלומר ישנם דברים שהאדם אינו חושב עליהם ואינו רוצה להשתמש בהם בשבת, וחכמים אסרו לטלטלם בשבת.

ועתה נבאר את טעמי איסור מוקצה: טעמי האיסור:

לאיסור מוקצה מספר טעמים, שהובאו במקורות שונים.

(א) המקור הראשוני לאיסור מוקצה הוא הנאמר בכתובים (נחמיה פרק יג ):

(יד)זָכְרָה לִּי אֱלֹהַי עַל זֹאת וְאַל תֶּמַח חֲסָדַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּבֵית אֱלֹהַי וּבְמִשְׁמָרָיו: 
(טו)בַּיָּמִים הָהֵמָּה רָאִיתִי בִיהוּדָה דֹרְכִים גִּתּוֹת בַּשַּׁבָּת וּמְבִיאִים הָעֲרֵמוֹת ועֹמְסִים עַל הַחֲמֹרִים וְאַף יַיִן עֲנָבִים וּתְאֵנִים וְכָל מַשָּׂא וּמְבִיאִים יְרוּשָׁלִַם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וָאָעִיד בְּיוֹם מִכְרָם צָיִד: 
(טז)וְהַצֹּרִים יָשְׁבוּ בָהּ מְבִיאִים דָּאג וְכָל מֶכֶר וּמֹכְרִים בַּשַּׁבָּת לִבְנֵי יְהוּדָה וּבִירוּשָׁלִָם: 
(יז)וָאָרִיבָה אֵת חֹרֵי יְהוּדָה וָאֹמְרָה לָהֶם מָה הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹשִׂים וּמְחַלְּלִים אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת: 
(יח)הֲלוֹא כֹה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם וַיָּבֵא אֱלֹקינוּ עָלֵינוּ אֵת כָּל הָרָעָה הַזֹּאת וְעַל הָעִיר הַזֹּאת וְאַתֶּם מוֹסִיפִים חָרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל לְחַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת:
(יט)וַיְהִי כַּאֲשֶׁר צָלֲלוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם לִפְנֵי הַשַּׁבָּת וָאֹמְרָה וַיִּסָּגְרוּ הַדְּלָתוֹת וָאֹמְרָה אֲשֶׁר לֹא יִפְתָּחוּם עַד אַחַר הַשַּׁבָּת וּמִנְּעָרַי הֶעֱמַדְתִּי עַל הַשְּׁעָרִים לֹא יָבוֹא מַשָּׂא בְּיוֹם הַשַּׁבָּת: 
(כ)וַיָּלִינוּ הָרֹכְלִים וּמֹכְרֵי כָל מִמְכָּר מִחוּץ לִירוּשָׁלִָם פַּעַם וּשְׁתָּיִם: 
(כא)וָאָעִידָה בָהֶם וָאֹמְרָה אֲלֵיהֶם מַדּוּעַ אַתֶּם לֵנִים נֶגֶד הַחוֹמָה אִם תִּשְׁנוּ יָד אֶשְׁלַח בָּכֶם מִן הָעֵת הַהִיא לֹא בָאוּ בַּשַּׁבָּת:

 

כך הובאו הדברים בשולחן ערוך הרב, או"ח סי' ש"ח סעיף ט"ז:

בימי נחמיה בן חכליה שהיו העם מזלזלים באיסור שבת, כמ"ש בימים ההם ראיתי ביהודה דורכים גתות בשבת ומביאים הערימות וגו' עשו חכמים סיג וגדר לאיסור הוצאה, וגזרו על כל הכלים אע"פ שמלאכתם להיתר, שלא לטלטלם כלל אפילו לצורך תשמישן המיוחד להם, חוץ מן כוסות וקערות וסכין, וכיוצא בהם מהכלים הצריכים ביותר לסעודת השבת. ואח"כ כשראו חכמים שחזרו העם להזהר קצת באיסור שבת. חזרו והתירו לטלטל כל כלי שמלאכתו להיתר לצורך גופו או לצורך מקומו. ואח"כ כשראו שחזרו העם להזהר יותר חזרו והתירו לטלטל כל כלי שמלאכתו להיתר, אפילו לצורך הכלי עצמו. אבל לטלטל שלא לצורך כלל עדיין לא נמנו עליו חכמים להתירו, ונשאר עומד באיסורו שנאסר בגזרת חכמים שבימי נחמיה בן חכליה.

וכך הובאו הדברים במסכת שבת, דף קכג:

"משנה. רבי יוסי אומר: כל הכלים ניטלין, חוץ מן המסר הגדול ויתד של מחרישה... תנו 
רבנן: בראשונה היו אומרים שלשה כלים ניטלין בשבת: מקצוע של דבילה, וזוהמא ליסטרן של קדרה וסכין קטנה שעל גבי שלחן. התירו, וחזרו והתירו, וחזרו והתירו, עד שאמרו: כל הכלים ניטלין בשבת חוץ מן מסר הגדול ויתד של מחרישה... 
אמר רבי חנינא בימי נחמיה בן חכליה נשנית משנה זו, דכתיב (נחמיה יג) בימים ההמה ראיתי ביהודה דרכים גתות בשבת ומביאים הערימות".

להלן טעמי איסור מוקצה – ע"פ המובא ברמב"ם הל' שבת פרק כ"ד הלכה י"ב ובשולחן ערוך הרב, סי' שח סעיף א':

1) אסרו חכמים לטלטל בשבת חפצים שרגיל לטלטלם ביום חול, מהי הסיבה לאיסור, אמרו חכמים, ומה אם הזהירו נביאים וצוו שלא יהיה הילוכך בשבת כהילוכך בחול, ולא דיבורינו בשבת כדיבורנו בחול שנאמר "וכבדתו מעשות דרכיך, ממצוא חפציך, ודבר דבר" בודאי ובודאי שלא יהיה טלטול בשבת כטלטול בחול, כדי שלא יהיה כיום חול בעיניו, ויבוא להגביה ולתקן כלים מפינה לפינה או מבית לבית או להצניע אבנים וכיוצא בהן, שהרי הוא בטל ויושב בביתו ויבקש דבר שיתעסק בו ונמצא שלא שבת, והרי השבת ניתנה למנוחה, כמו שנאמר בתורה (דברים ה') "למען ינוח".

2) חכמים הטילו את "איסור מוקצה", משום "איסור הוצאה" (איסור הוצאה מרשות לרשות בשבת), שמא ישכח ויוציא הדבר שמטלטל בידו לרשות הרבים (ולפי זה היה עלינו לאסור אפילו טלטול כלים שצריך להם (שמא יבוא להוציאם מרשות לרשות בשבת) אלא שאין גוזרים על הצבור יותר מדאי) (ראב"ד).

3) ועוד מפני שמקצת העם אינם בעלי אומנות אלא בטלים כל ימיהם כגון הטיילין ויושבי קרנות שכל ימיהם הם שובתים ממלאכה ("מובטלים" של ימינו) ואם יהיה מותר להלך ולדבר ולטלטל כשאר הימים נמצא שלא שבת שביתה הניכרת (ולא יהיה ניכר אצלם יום השבת) לפיכך שביתה מדברים אלו היא שביתה השוה בכל אדם ומשום כך אסרו חכמים שלא יטלטל אדם בשבת אלא כלים שצריך להם.

4) טעם נוסף: אם נתיר לו לטלטל חפצים האסורים למלאכה בשבת, יתכן שהאדם יתעסק בהם קצת וישכח שהיום שבת, ויבוא לעשות בהם מלאכה האסורה. סוגי המוקצה שונים הם, והלכותיהם רבים הם, אסתפק רק בהבאת סוגי המוקצה:

1) מוקצה מחמת גופו
2) מוקצה מחמת איסור 
3) מוקצה מחמת חסרון כיס 
4) כלי שמלאכתו לאיסור 
5) מוקצה מחמת מצוה 
6) בסיס לדבר האסור

סוג המוקצה החמור ביותר הוא מוקצה מחמת גופו - חפץ שאינו ראוי לכלום בגלל עצם מהותו, ולא רק בגלל שימושו (ריטב"א שבת קכג.). 
דוגמאות למוקצה מסוג זה הן אבנים - שאינם משמשים ככלים ואין אוכלים אותם, בעלי חיים ובשר חי.

מוקצה מחמת איסור הוא חפץ שאי אפשר להשתמש בו בשבת, שכן השימוש בו גורם בהכרח לעשיית מעשה אסור. כך, לדוגמא, שמן שבנר הוא מוקצה מחמת איסור, שכן אי אפשר להשתמש בו מבלי לעבור על איסור כיבוי. גם סמרטוט רצפה רטוב מאוד הוא מוקצה מחמת איסור, שכן אחיזה בו גורמת בהכרח לסחיטתו.

סוג מוקצה נוסף הוא מוקצה מחמת חסרון כיס - כלי שמקפידים שלא לעשות בו שימוש חריג. דוגמאות למוקצה מחמת חסרון כיס הן עט או פמוטים יקרים, שאין משתמשים בהם לשימושים חריגים.

כלי המשמש למלאכת איסור, כמו מספריים, עט ומקלדת, מוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור, ואסור גם הוא בטלטול.

מוקצה מחמת מצוה הוא חפץ שהוקצה למצוה, ואסור ליהנות ממנו ביום חול. דוגמא מובהקת לסוג מוקצה זה הם הדסים בסוכות - בחול המועד אסור ליהנות מריחם, שכן הם מוקצים למצוותם, ולכן בשבת חול-המועד (וכן ביו"ט) אסור גם לטלטל אותם.

סוג מיוחד של מוקצה הוא בסיס לדבר האסור - משטח שבין השמשות היה מונח עליו מוקצה. במקרה כזה מקבל הבסיס את שם המוקצה שעליו למשך כל השבת, גם אם המוקצה הוסר ממנו בשבת עצמה.

אני תקוה כי תמצא בדברי תשובה מספקת לשאלתך,

שנזכה ללמוד וללמד, לשמור לעשות ולקיים את כל דברי התורה הזאת, אמן.

בכבוד ובברכה

הרב משה אריאל הכהן רוט
ראש בית מדרש "בית מנחם"
אוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

קישור: אתר בית המדרש