מאמרים

התשובה: תשובה

דברים מתוך התורה שבכתב 

ויקרא י"ח כ"ח 

וּשְׁמַרְתֶּם אַתֶּם, אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, וְלֹא תַעֲשׂוּ, מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה:  הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם.  כִּי אֶת-כָּל-הַתּוֹעֵבֹת הָאֵל, עָשׂוּ אַנְשֵׁי-הָאָרֶץ אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם; וַתִּטְמָא, הָאָרֶץ.
וְלֹא-תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם, בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ, כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת-הַגּוֹי, אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם
וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם, וְלֹא תִטַּמְּאו ּבָּהֶם:  אֲנִי,ה' אֱלֹקֵיכֶם. 

דברים ד' מ'

וְשָׁמַרְתָּ אֶת-חֻקָּיו וְאֶת-מִצְותָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אֲשֶׁר יִיטַב לְךָ, וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ 
וּלְמַעַן תַּאֲרִיךְ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר ה' אלקיך נֹתֵן לְךָ כָּל-הַיָּמִים

דברים ל' ג
'

לָכֵן אֱמֹר, כֹּה-אָמַר ה' אלקים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים
וְאָסַפְתִּי אֶתְכֶם מִן-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפֹצוֹתֶם בָּהֶם; וְנָתַתִּי לָכֶם, אֶת-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל
וּבָאוּ-שָׁמָּה; וְהֵסִירוּ אֶת-כָּל-שִׁקּוּצֶיהָ, וְאֶת-כָּל-תּוֹעֲבוֹתֶיהָ--מִמֶּנָּה
וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם
וַהֲסִרֹתִי לֵב הָאֶבֶן, מִבְּשָׂרָם, וְנָתַתִּי לָהֶם, לֵב בָּשָׂר
לְמַעַן בְּחֻקֹּתַי יֵלֵכוּ, וְאֶת-מִשְׁפָּטַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אֹתָם
וְהָיוּ-לִי לְעָם--וַאֲנִי, אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹקִים


דברי הנביאים
 

ישעיהו נ"ח

אִם-תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי
וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג, לִקְדוֹשׁ יְהוָה מְכֻבָּד 
וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר 
אָז, תִּתְעַנַּג עַל-יְהוָה, וְהִרְכַּבְתִּיךָ, עַל-במותי (בָּמֳתֵי) אָרֶץ 
וְהַאֲכַלְתִּיךָ, נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ--כִּי פִּי ה', דִּבֵּר


יחזקאל

(יחזקאל, פרק י"א, פסוקים י"ז-כ')

לָכֵן אֱמֹר, כֹּה-אָמַר ה' אלקים, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים
וְאָסַפְתִּי אֶתְכֶם מִן-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר נְפֹצוֹתֶם בָּהֶם
וְנָתַתִּי לָכֶם, אֶת-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל
וּבָאוּ-שָׁמָּה; וְהֵסִירוּ אֶת-כָּל-שִׁקּוּצֶיהָ, וְאֶת-כָּל-תּוֹעֲבוֹתֶיהָ--מִמֶּנָּה
וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם
וַהֲסִרֹתִי לֵב הָאֶבֶן, מִבְּשָׂרָם, וְנָתַתִּי לָהֶם, לֵב בָּשָׂר
לְמַעַן בְּחֻקֹּתַי יֵלֵכוּ, וְאֶת-מִשְׁפָּטַי יִשְׁמְרוּ וְעָשׂוּ אֹתָם
וְהָיוּ-לִי לְעָם--וַאֲנִי, אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹקִים

'מלאכי ג

זכְרוּ, תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל-כָּל-יִשְׂרָאֵל, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים 
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי, בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל, וְהַנּוֹרָא 
וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם--פֶּן-אָבוֹא, וְהִכֵּיתִי אֶת-הָאָרֶץ חֵרֶם

 

דברים מתוך התורה שבעל פה

חז"ל

(מדרש שה"ש פ"ה, א)

ר' לוי אמר, אילו היו ישראל עושין תשובה אפילו יום אחד מיד הם נגאלין ומיד בן דוד בא, מה טעם, כי הוא אלקינו ואנחנו עם מרעיתו וצאן ידו, היום אם בקולו תשמעו"

(שמו"ר נ"ה, ט"ו)
אם עושין תשובה אפילו יום אחד אני מביא אותה שלא בעונתה, הוי, היום אם בקולו תשמעו"


דברי רש"י 
, פרשת בראשית, פרק א', פסוק א

"אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'החדש הזה לכם', שהיא מצווה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית.. שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה
ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה .לנו 



דברי הרמב"ם 
הלכות תשובה לרמב"ם, פרק ז', סעיף ה

כל הנביאים, כולן ציוו על התשובה; ואין ישראל נגאלין, אלא בתשובה.  וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן, ומיד הן נגאלין, שנאמר "והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה, הברכה והקללה, אשר נתתי, לפניך; והשבות, אל לבבך . . . ושבת עד ה' אלוהיך . . . ושב ה' אלוהיך את שבותך . . ." (דברים ל,א-ג).


דברי הראי"ה קוק זצ"ל


טעות מרה טועים אלה החושבים שהתנועה החדשה הלאומית תעמוד לנו במקום הקודש, ובשביל כך הם מוכנים לבער את הקודש במיתה או להרחיב מושגי חול גם על מושגי הקודש, זאת היא הטעיה, שמעולם לא תכה שורשים ולא תוכל למצוא מעמד קבוע לדורות לא בחיי היהודים ולא בחיי הכלל: לא בהכרה של כלל ישראל, ולא בהכרה של הגדולים ובעלי שאר הנפש שבעמים. הקודש מוכרח לשוב על כנו בתנועה הלאומית והציונית שלנו, כי רק עמו מקור חיים, ואז יחיה הוא בכחו גם את ערכי החול, אשר הוכנו ואשר עוד יוכנו להיות למסעדים, וזאת תהיה לנו דרך התשובה אשר תרפאנו מכל מחלותינו ותקרב את גאולתינו השלימה .במהרה בימינו אמן 

דברי הרב שאול ישראלי זצ"ל

ודאי כואבים אנו את כאב השבת המגורשת מתוך הבית,
שבמקומה באים הקלפים, המשקאות המשכרים, ובילויי הזוהמא.
עם ישראל היה מתמיד "עם מקדשי שביעי", בניגוד מוחלט לצורת ימי השבתון של הגויים.
מכל בית בישראל זהרו נרות השבת, בקע קול זמירות של מקהלות אבות וילדים.
כואב לנו על החולין והשעמום והבידור הזול המשתלט על הבית היהודי.
כואב לנו על ישובים שלמים בישראל, שמחקו מעליהם את "אות העולם" שבין ישראל לבורא העולם.


דברי הרבי מליובביטש זצ"ל
 

שהרי "מפני חטאינו גלינו מארצנו", וכל זמן שלא בטלה הסיבה – מפני חטאינו – לא בטל גם המסובב – הגלות, ורק שתתבטל הסיבה שהביאה לגלות, ועם ישראל יחזרו בתשובה, רק אז יהיה מקום להתגלות הגאולה ע"י משיח צדקנו.

הרי לנו פסק דין ברור
שהגלות נמשכת עד אשר "יעמוד מלך מבית דוד
ורק כשיבנה מקדש במקומו (כי אחר לא יעשה זה), ואחרי בנין בית המקדש – יקבץ נדחי ישראל
(כי עד אז עדיין פזורים יהיו)
רק אז ידעו שזהו משיח ודאי
ובקבוץ גלויות זה שע"י המשיח תתחיל הגאולה