סיפורים לכבוד שבת

עשרים וארבע אלף דולר בדיוק

המצב הכלכלי בעולם אינו פוסח על בעלי המוסדות והישיבות.

בעל מוסד לקירוב רחוקים במרכז, הגיע לפני מספר חודשים אל מעונו של הגר"ח קנייבסקי, כדי להתייעץ עמו. 

במהלך השיחה, פירט באוזני הגר"ח את בעיותיו הכלכליות הקשות בשנה האחרונה. 

"אני מצוי בחובות גדולים המסתכמים בסכומים של 24 אלף דולר", הוא אמר. "אני לא יכול להמשיך עם מלאכת קירוב הרחוקים, זה מקשה עליי ועל חיי משפחתי". 

הגר"ח שמע במשך דקות ארוכות את דבריו והשיב לו בחיוך: "אם אתה עוסק בקירוב, תמשיך למרות הקשיים הרבים. הכל יהיה בסדר". 

וכך, מביתו של הגר"ח הוא יצא עם החלטה חד משמעית להמשיך בדרך שעסק בה. 

לא עברו מספר שבועות ומבנה המוסד הממוקם בגוש-דן היה צריך לעבור שיפוץ קל. בעל המוסד החליט לגשת למלאכה ותוך כדי השיפוץ הוא הבחין במספר עכברים המתרוצצים במקום.

בעל המוסד כבר לא ידע את נפשו אך זכר את דברי הגר"ח והמשיך הלאה במלאכת השיפוץ. הוא רכש פיתיון לעכברים כדי לבדוק היכן המקום בו הם שוהים בתוך המבנה. 

לאחר שגילה כי מאחורי אחד הארונות ישנו חור קטן הוא הרחיב אותו וגילה בה משפחת עניפה של עכברים. מאחוריהם גילה שני קופסאות מאובקות שהיו מלאים במטבעות כסף ישנות.

בתחילה היה בטוח כי מדובר במטבעות ששוויון אפסי אך לאחר שפנה למומחה עתיקות גילה כי מדובר במטבעות מזמן הבריטים וכי כל מטבע שווה 160 דולר.

במקביל הוא פנה לרב יהודה אריה שוורץ, רב שכונה בקרית הרצוג וחתנו של הרב שלמה לורנץ כדי להתייעץ איתו אם מותר לו לעשות שימוש במטבעות. יחד הם עסקו בסוגיה בפרק אלו מציאות שם תוספות פוסק כי מותר לעשות בהן שימוש.

הוא חזר לביתו, ספר את המטבעות וגילה כי יחד בשתי הקופסאות ישנם 150 מטבעות, הסכום הגיע ל24 אלף דולר בדיוק: הסכום, אותו היה חייב.

רק אז הבין את דברי הגר"ח: "תמשיך בקירוב ויהיה בסדר".

את הסיפור סיפר בשיעורו הגר"י גריינמן, ראש ישיבת כפר גנים, ששמע אותו באופן אישימהרב יהודה אריה שוורץ. 

(מקור: לדעת)